Martijn Kregting - 29 april 2022

ServiceNow ziet omzet over Q1 2022 met 27 procent groeien

ServiceNow ziet omzet over Q1 2022 met 27 procent groeien image

ServiceNow heeft de cijfers over het eerste kwartaal van 2022 bekendgemaakt. De aanbieder van digitale workflow-oplossingen heeft de eigen verwachtingen ruimschoots overtroffen met een omzetplus van 26 procent naar 1,63 miljard dollar voor zijn abonnementen en een totale omzet van 1,7 miljard dollar (+27% jaar-op-jaar). De nettowinst bedroeg 75 miljoen dollar.

Een belangrijke reden voor de groei is volgens ServiceNow dat een reeks uitdagingen op macroniveau de urgentie van investeringen in een digitaal bedrijfsplatform vergroten. Dit verklaart de aanhoudende vraag uit de markt naar een platform dat medewerkers, klanten en ontwikkelaars in staat stelt om optimale ervaringen te creëren, aldus de onderneming.

Aanhoudende vraag

“We bevinden ons in een omgeving met aanhoudende vraag", stelt ServiceNow President en CEO Bill McDermott. "Bedrijven investeren met een gevoel van urgentie in technologieën die hen snel tot de juiste resultaten brengen. Het is heel duidelijk dat bedrijven niet langer kunnen terugkeren naar de 'status-quo'. We bevinden ons nu in een tech-to-compete-wereld.”

Op 31 maart 2022 bedroegen de huidige resterende prestatieverplichtingen ('cRPO'), contractopbrengsten die in de komende 12 maanden als opbrengsten zullen worden erkend, 5,69 miljard dollar, wat neerkomt op 29 procent groei op jaarbasis en 30,5 procent gecorrigeerd voor constante wisselkoersen.

Tijdens het kwartaal sloot ServiceNow 52 transacties af met meer dan 1 miljoen dollar aan netto nieuwe jaarcontractwaarde ('NNACV'), goed voor een groei van 41 procent op jaarbasis. Het bedrijf heeft nu in totaal 1.401 klanten met een jaarlijkse contractwaarde van meer dan 1 miljoen dollar: +24 procent op jaarbasis in klanten.

Resultaten in het kort

  • De omzet uit abonnementen bedroeg 1.631 miljoen dollar in Q1 2022: 26 procent groei op jaarbasis (29% gecorrigeerd voor constante wisselkoersen).
  • De totale omzet bedroeg 1.722 miljoen dollar in Q1 2022: 27 procent groei op jaarbasis (29% gecorrigeerd voor constante wisselkoersen).
  • De resterende prestatieverplichtingen komen uit op 5,69 miljard dollar vanaf Q1 2022, omgerekend goed voor 29 procent groei op jaarbasis (30,5% gecorrigeerd voor constante wisselkoersen).
  • ServiceNow realiseerde 52 transacties van meer dan 1 miljoen dollar aan netto nieuwe jaarcontractwaarde in Q1 2022, 41 procent groei op jaarbasis.
  • De groei van de nieuwe jaarlijkse contractwaarde (NNACV) versnelt jaar-op-jaar, wat resulteert in ServiceNow's snelste groei in Q1 sinds 2018.

Enkele recente ontwikkelingen

  • Tijdens het eerste kwartaal heeft ServiceNow de Now Platform San Diego-release geleverd om bedrijven te helpen de productiviteit en digitale transformatie te versnellen met modern ontwerp en uitgebreide hyperautomatiseringstools.
  • Het ServiceNow National Security Cloud ('NSC')-aanbod heeft een voorlopige machtiging van het Amerikaanse ministerie van Defensie gekregen voor Impact Level 5 ('IL5'), waarmee het groeiende dienstenportfolio van ServiceNow dat is afgestemd op de Amerikaanse publieke sector, wordt uitgebreid.
  • Na de overname van Lightstep, Inc. in 2021, zette ServiceNow met de lancering van Lightstep Incident Response een belangrijke stap in zijn missie om de Now Platform-mogelijkheden verder uit te breiden.
  • Het nieuwe Center of Excellence for Accessibility van het bedrijf moet eerlijkere ervaringen creëren voor ServiceNow-medewerkers en klanten.
  • ServiceNow heeft onlangs zijn jaarlijkse Diversity, Equity, and Inclusion en Global Impact Reports uitgebracht, waarin het naar eigen zeggen sterke vooruitgang, een verfijnde strategie en nieuw leiderschap toont dat zich toelegt op het doorvoeren van zinvolle en blijvende veranderingen.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!