Martijn Kregting - 29 april 2022

KPN realiseert omzetgroei van 1,6% in Q1 van 2022

KPN realiseert omzetgroei van 1,6% in Q1 van 2022 image

Telecomaanbieder KPN heeft over het eerste kwartaal een omzetgroei van 1,6 procent gerealiseerd naar 1,31 miljard euro. Het bedrijfsresultaat nam met 4,5 procent toe naar 593 miljoen euro, waardoor de marge met 1,3 punt steeg naar 45,3 procent. De nettowinst kwam 27 procent hoger uit op 179 miljoen euro.

De investeringen namen af naar een niveau van 19,6 procent van de omzet. Dat droeg ertoe bij dat de operationele vrije kasstroom met 36 procent toenam. KPN handhaaft de outlook voor 2022 en 2023: een lichte groei voor het bedrijfsresultaat, een stabiele capex, een groeiende vrije kasstroom en een 'progressief' dividend.

Consumentenmarkt, zakelijk, wholesale

Op de consumentenmarkt won KPN circa 7.000 breedbandabonnees en in postpaid kwamen er 21.000 klanten bij. De breedband-ARPU (gemiddelde omzet per gebruiker) met 2,6 procent en de postpaid-ARPU met 0,3 procent. Dit alles resulteerde in een 1,5 procent hogere omzet.

Op de zakelijke markt bedroeg de groei in breedband net als bij de consumententak zo'n 7.000 abonnees. Mobiel (postpaid) leverder 27.000 nieuwe abonnees op. In het MKB-segment nam de omzet toe met 9,3 procent toe. De totale omzet daalde met 0,6 procent af door afnames in LCE (-6,0%) en Tailored Solutions (-2,5%).

Wholesale was goed voor 14.000 nieuwe breedbandaansluitingen en 26.000 postpaidaansluitingen. De omzetgroei kwam uit op 5,9 procent. Het glasvezelnetwerk groeide met 75.000 aansluitingen - of 111.000 inclusief Glaspoort.

KPN: we liggen op koers

"We zijn het jaar sterk begonnen en we liggen op koers om onze strategische en financiële ambities waar te maken", stelt KPN-CEO Joost Farwerck. "Onze omzet uit diensten op de massa-markt - Consumenten, MKB en Wholesale - laat elk kwartaal groei zien. Hierdoor wordt de omzetgroei van KPN als geheel ondersteund."

De omzet uit dienstverlening aan het mkb blijft het volgens Farwerck goed doen, wat vertrouwen geeft dat we de totale omzet uit dienstverlening aan de zakelijke markt tegen het einde van dit jaar kunnen stabiliseren. In de consumentenmarkt zorgen glasvezel en ons gecombineerde vast/mobiele aanbod elk kwartaal voor omzetgroei.

Farwerck: "De inkomsten uit mobiele diensten groeien en de inkomsten uit vaste diensten stabiliseren. Ook Wholesale bleef een sterke bijdrage leveren, dankzij ons succesvolle open netwerk beleid. We hebben recent het aanbod voor ons open glasvezelnetwerk verbeterd waarmee we toegang tot supersnel internet voor alle Nederlandse huishoudens garanderen tegen toegankelijke prijzen. Daarmee creëren we lange termijn zekerheid voor KPN en alle marktpartijen."

De investeringen die KPN doet in haar netwerken en diensten werpen volgens de KPN-CEO hun vruchten af. "Zo worden we nu voor het eerst erkend als het beste mobiele netwerk ter wereld. Naast ons best geteste mobiele netwerk liggen we ook op schema met de uitrol van glasvezel."

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!