Martijn Kregting - 29 april 2022

Ctac realiseert 8 procent omzetgroei in Q1

Ctac realiseert 8 procent omzetgroei in Q1 image

Ctac heeft in het eerste kwartaal van 2022 een omzetgroei van 8 procent weten te boeken en komt uit op 28,5 miljoen euro (Q1 2021: 26,4 miljoen euro). De business en cloud integrator wist 6,1 procent van de omzetgroei autonoom te realiseren. De overname van Digimij leverde een omzetplus van 1,9 procent op. Ctac stelt in 2022 te investeren in IT-talent en dienstenaanbod voor de volgende groeifase en handhaaft haar doelstellingen voor het lopende boekjaar.

EBITDA daalde het afgelopen kwartaal met 12,5 procent naar 2,8 miljoen euro. Dit werd volgens Ctac, hoofdzakelijk veroorzaakt door investeringen in Ctac Security en veranderprogramma Ignite, evenals de hogere kosten als gevolg van inflatie en lagere verkopen van XV-licenties (zoals de XV Retail Suite). Het nettoresultaat bleef nagenoeg ongewijzigd op 1 miljoen euro.

Ctac wist de netto cash positie met 80 procent te verbeteren, van 3 miljoen euro (ultimo Q1 2021) naar 5,4 miljoen euro (ultimo Q1 2022). Dit is het gevolg van de stijging van de omzet en de afname van de langlopende bancaire schuld.

Ontwikkeling door overnames

“We zijn in 2022 goed van start gegaan met een aanhoudend sterke omzetgroei in het eerste kwartaal", stelt Pieter-Paul Saasen, Chief Executive Officer van Ctac. "De afgelopen jaren zijn we niet alleen qua omzet gegroeid maar hebben we ons ook als organisatie mede door acquisities sterk ontwikkeld."

Om devolgende fase van groei te faciliteren, is Ctac begonnen met een veranderprogramma (project Ignite), om van Ctac een meer klant- en talentgerichte organisatie te maken. Saasen: "Tegelijkertijd investeren we in de versterking van onze IT-service offering zoals op het gebied van cybersecurity en privacy. Dit verklaart ook waarom onze operationele resultaten in het eerste kwartaal van 2022 licht onder druk staan."

Ctac ziet onder klanten een bredere adoptie van (public) cloud oplossingen. Saasen hierover: "We anticiperen op deze vraaggroei en hebben het afgelopen kwartaal een nieuw partnership gesloten met AWS, naast het bestaande partnership met Microsoft Azure. Dit stelt ons in staat om klanten meerdere (hybrid) cloud solutions aan te bieden."

Rol als regisseur

De onderneming positioneert zich volgens de CEO steeds nadrukkelijker als Business & Cloud integrator en op het vlak van data services, integratie, modern workplace en cyber security. "Met deze positionering vervullen we prominenter onze rol als ‘regisseur’ die klanten op IT-gebied volledig kan ontzorgen. Dit betekent niet alleen verbreding, maar ook het aanbrengen van focus in onze portfolio. In maart bereikten wij overeenstemming over de verkoop van de corporatie softwaredienst Fit4Woco, waarvan de verkoop in april is afgerond."

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!