Martijn Kregting - 29 april 2022

Winst Icecat stijgt naar 28,5 miljoen over 2021

Winst Icecat stijgt naar 28,5 miljoen over 2021 image

De jaaromzet van online uitgever Icecats is in 2021 jaar-op-jaar met 13 procent gegroeid tot 11 miljoen euro. De nettowinst uit operationele activiteiten steeg in dezelfde periode met 49 procent tot 2,7 miljoen euro.

Inclusief eenmalige effecten steeg de nettowinst als gevolg van een exit tot 28,5 miljoen euro (2020: 1,8 miljoen euro). Dit betekent volgens Icecats dat de nettowinst per aandeel is toegenomen tot 2,71 euro (2020: 0,17 euro). Als gevolg hiervan steeg de cashpositie van Icecat van 6 miljoen euro naar 30 miljoen euro.

Investering in scale-up

In tegenstelling tot voorgaande jaren - en vanwege de buitengewone resultaten - heeft het bestuur van de onderneming vier miljoen euro gereserveerd om dividenden in 2022 uit te keren van 0,38 euro per aandeel. Drie miljoen euro van het bedrag is onlangs geïnvesteerd in scale-up Virtuagym, een wereldwijde dienstverlener voor health en gymclubs.

De resterende fondsen zijn beschikbaar voor acquisities, andere participaties en om de groei van Icecat te versnellen. De eenmalige effecten wkomen vooral voort uit de verkoop van het aandeel van Icecat in Where-to-Buy Provider Hatch.

De cijfers van Icecats zijn gebaseerd op het voorlopig jaarverslag 2021. De komende maanden zal de definitieve versie inclusief de accountantsverklaring gereed komen. Het bestuur verwacht geen materiële
wijzigingen.

Icecat is een online uitgever en syndicator van productinformatie voor de wereldwijde e-commerce-markt. Icecat werkt voor platforms zoals Amazon, Google, Alibaba, Rakuten en Bol en merken zoals Intel, Microsoft, Philips, Akzo, Tomtom, HP, Dell, Lego, L'Oréal en Akzo Nobel.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!