Martijn Kregting - 05 mei 2022

Canalys: lichte daling pc-volume in Q1, positieve vooruitzichten

Canalys: lichte daling pc-volume in Q1, positieve vooruitzichten image

Het wereldwijd verscheepte volume van pc's (inclusief tablets) is in het eerste kwartaal van 2022 met 3 procent op jaarbasis gedaald tot 118,1 miljoen stuks. Dat blijkt uit de nieuwste data van marktonderzoeker Canalys. Ondanks deze dip blijft het volume hoog in vergelijking met de periode vóór de pandemie, met een driejarige CAGR van 12 procent vanaf het eerste kwartaal van 2019.

Hoewel de zakelijke vraag gezond is, heeft de vertraging van bestedingen door consumenten en het onderwijs zijn tol geëist van Chromebooks en tablets. Het aantal verscheepte tablets daalde met 3 procent op jaarbasis (vergeleken met een sterk Q1 van 2021) tot 38,6 miljoen, terwijl het aantal verscheepte Chromebooks daalde tot 4,9 miljoen, een forse daling van 60 procent ten opzichte van de recordprestaties in het eerste kwartaal van 2021.

Groei voor Amazon

Apple zag in het eerste kwartaal een daling van 2 procent in verscheept volume naar 14,9 miljoen iPads. De nummer 2 Samsung incasseerde ook een daling van 2 procent naar 7,9 miljoen verscheepte tablets. Voor het eerst in meer dan een jaar overtrof Amazon het volume van Lenovo, goed voor een derde plaats met een groei van 3 procent, mede dankzij forse kortingen op zijn Fire-tablets. Lenovo kreeg de op een na grootste daling van de top vijf leveranciers voor zijn kiezen, met een daling van 20 procent op jaarbasis tot 3 miljoen tablets. Huawei bleef op de vijfde plek staan met een volumedaling van 22 procent naar 1,7 miljoen tablets.

"Ondanks de daling van verscheept volume in het eerste kwartaal blijft de heropleving van tablets sterk", zegt Canalys-analist Himani Mukka. “De markt heeft nu acht opeenvolgende kwartalen eenhoger verscheept volume getoond dan in het vierde kwartaal van 2019, vóór de pandemie. Toenemende zakelijke toepassingen helpen nu de afnemende vraag van de consument te compenseren die volgde op de grote toename van het aantal verscheepte tablets in de afgelopen twee jaar."

Canalys_tablets Q1 2022.jpg

Grote neerwaartse druk

Vooruitkijkend zal de markt volgens Mukka te maken krijgen met een grotere neerwaartse druk op het aanbod door het conflict tussen Rusland en Oekraïne en COVID-gerelateerde lockdowns in China. De aanhoudende vraag naar tablets vanaf het vierde kwartaal van 2021 zal naar verwachting duren tot het eerste kwartaal van 2022, maar de bevoorradingssituatie zal waarschijnlijk voor een grotere daling in verscheept volume in het tweede kwartaal zorgen.

Vanuit regionaal perspectief bekeken zal Azië-Pacific de groeimotor voor tablets worden, met een focus van leveranciers op prijsbewuste gebruikers in markten waar breedbandconnectiviteit een luxe is. Bepaalde onderwijsimplementaties in India bundelen bijvoorbeeld tablets met gratis mobiele datapakketten om ervoor te zorgen dat studenten nieuwe digitale leerprocessen aankunnen. In dergelijke markten kunnen tablets ook voldoen aan de basisproductiviteitsbehoeften tegen betaalbare prijzen en met een betere toegankelijkheid in het kanaal.”

Chromebook-volume daalt fors

Voor Chromebooks was de Noord-Amerikaanse markt, die 72 procent van het wereldwijde Chromebook-volume uitmaakt, een teleurstelling met een bovengemiddelde volumedaling van 64 procent. Het aantal Chromebooks begon in de tweede helft van 2021 te dalen nadat de VS en Japan hun respectieve periodes van onderwijsaankopen hadden afgesloten. Sindsdien hebben de landen een periode van voorraadopbouw meegemaakt terwijl het kanaal wacht op de volgende Chromebook-verversingscyclus.

Lenovo stond op nummer 1 op de Chromebook-markt, ondanks een daling in verscheept volume met 63 procent daalde de voltooiing van het Japanse GIGA-project (bijna uitsluitend beleverd door Lenovo). Acer bereikte de tweede plaats op de wereldwijde markt met 1,1 miljoen verscheepte devices (-21%). Dell had de kleinste daling van alle leveranciers, deels vanwege zijn beperkte aanwezigheid in het belangrijke onderwijssegment. HP zag de sterkste daling - 82 procent. HP heeft zich in toenemende mate gericht op de Amerikaanse onderwijsmarkt, maar heeft veel te lijden gehad van de verzadiging van deze markt. Asus rondde de top vijf af, met een daling van 48 procent.

"De wereldwijde Chromebook-markt heeft een verwachte vertraging ondergaan", zegt Brian Lynch, onderzoeksanalist bij Canalys. “De verzadiging van de Japanse en Amerikaanse onderwijsmarkten en een vertraging van de consumentenbestedingen na de piek in de vraag naar COVID-19 hebben geleid tot onvermijdelijke volumedalingen."

Verwachte terugkeer naar groei

Desalniettemin hadden Chromebooks volgens Lynch nog steeds een indrukwekkend eerste kwartaal, gezien in de bredere context van historische prestaties. De groei zal terugkeren naarmate ontwikkelde markten de komende jaren verversingscycli ondergaan. Bovendien beginnen opkomende onderwijsmarkten hun plannen rond digitalisering te consolideren, wat Chromebooks extra momentum zal geven.

De Latijns-Amerikaanse markt zal naar verwachting een toename van verscheepte Chromebook zien, aangezien lokale en deelstaatregeringen - vooral in Brazilië - het platform in toenemende mate voor educatieve doeleinden gebruiken. Ondertussen is Indonesië begonnen met een initiatief om lokale productie voor Chromebooks te starten, met als doel grote volumes te produceren voor zowel binnenlands onderwijs als export.

Chromebooks_Canalys Q1 2022.jpg

Lynch: "Chromebooks hebben moeite gehad om op een significante manier uit te breiden buiten het onderwijssegment, maar blijven een haalbare optie in zakelijke instellingen als een betaalbare en gemakkelijk te beheren optie. Chrome was een van de grootste winnaars van de pandemie in het hele pc-ecosysteem, een succes dat zich tot ver in de toekomst zal uitstrekken naarmate de markt verder volwassen wordt.”

Apple nieuwe nummer 1

In de totale pc-markt (inclusief desktops, notebooks en tablets) nam Apple de eerste plaats over van Lenovo, met in het eerste kwartaal van 2022 een verscheept volume van 22,3 miljoen stuks (+1%). Nummer 2 Lenovo zag een jaar-op-jaar daling van 12 procent en verscheepte wereldwijd 21,1 miljoen devices. HP kwam met een verscheept volume van 15,9 miljoen devices op de derde plaats (-18%).

Dell nam de vierde plaats in en profiteerde van de sterke zakelijke vraag, waardoor het een gezonde groei van 6,1 procent in verscheept volume naar 13,8 miljoen devices realiseerde. Samsung rondde de top vijf af met 8,8 miljoen verscheepte pc-devices.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!