Martijn Kregting - 12 mei 2022

Gartner: drie manieren om betere beslissingen te nemen

Gartner: drie manieren om betere beslissingen te nemen image

Data is niet de enige drijvende kracht achter business-beslissingen. Reden voor chief data and analytics officers (CDAO's) om te leren hoe ze betere beslissingen kunnen ontwerpen en veranderingen kunnen doorvoeren. Hiervoor zijn drie geschikte methoden, stelt marktonderzoeker Gartner: het verbeteren van de timing van beslissingen, het versnellen van beslissingen en het verbinden van beslissingen.

"Strengere regelgeving en ongekende niveaus van onzekerheid vergroten de complexiteit van de besluitvorming", stelt Erick Brethenoux, vooraanstaand research vice-president bij Gartner, in een toelichting. “CDAO's kunnen niet zomaar data verzamelen en analyses maken, en dan hopen dat het gebruikt wordt. Ze moeten nadenken over hoe hun gegevens en analyse kunnen worden gebruikt om de manier waarop beslissingen worden genomen te beïnvloeden."

Recept voor mislukking

Het verzamelen van alle gegevens, het doen van alle analyses, maar niet nadenken over hoe ervoor te zorgen dat deze door besluitvormers worden gebruikt, is volgens Brethenoux een recept voor mislukking. Gartner-analisten bespraken in dit kader tijdens Gartner Data & Analytics Summit, die tot en met vandaag in Londen plaatsvindt, hoe organisaties innovatiever kunnen zijn in de manier waarop ze gegevens en analyses sourcen en gebruiken.

Alys Woodward, senior onderzoeksdirecteur bij Gartner, gaf tijdens de summit aan dat, hoewel CDAO's misschien niet de besluitvormers zijn, zij de besluitvormers zouden moeten zijn, die analyses ontwerpen die op maat zijn gemaakt voor de specifieke besluitvormer. Dit kunnen ze op de drie bovengenoemde manieren doen:

1. De timing van beslissingen verbeteren

Overweeg het gebruik van augmented analytics-tools, omdat hun acceptatie de traditionele rapportagetools zal versnellen en snel vervangen. CDAO's kunnen augmented analytics-tools gebruiken om niet alleen proactief analyses naar besluitvormers te pushen en deze te verstrekken op het moment dat ze het nodig hebben, maar ook om de analyse te gebruiken voor beslissingen.

2. Beslissingen versnellen

Naarmate organisaties groeien en uitbreiden naar nieuwe markten, wordt besluitvorming ingewikkelder. Om beslissingen te versnellen en betere bedrijfsresultaten te behalen, kunnen CDAO's kiezen uit beslissingsvergroting of beslissingsautomatisering. Bij beslissingsvergroting (hybride beslissingen) werken mensen en systemen samen om tot een resultaat te komen. Op het niveau van beslissingsautomatisering (op machines gebaseerde beslissingen) nemen de machines zelfstandig beslissingen.

"Beleidsmakers aanbevelingen geven die ze kunnen accepteren of afwijzen, of als alternatief het presenteren van automatisering van repetitieve of tijdgevoelige beslissingen, kan aanzienlijke voordelen opleveren", aldus Brethenoux hierover.

3. Beslissingen verbinden

Tegenwoordig stelt digitaal zakendoen bedrijven in staat om process mining te automatiseren en beslissingen te verbinden in een netwerk van invloed en impact, dat beslissingen in het hele bedrijf verbetert, niet alleen afzonderlijke delen van hun organisatie.

Lees meer over de topprioriteiten voor data- en analyseleiders (D&A) in 2022 in de 2022 Leadership Vision for Data & Analytics Leaders.

Over Gartner Data & Analytics Summit. De Gartner Data & Analytics Summit (9-11 mei) behandelt de belangrijkste uitdagingen waarmee leiders op het gebied van data-analyse worden geconfronteerd bij het bouwen van de innovatieve en aanpasbare organisaties van de toekomst.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!