Canalys: Krimp op Europese smartphonemarkt door oorlog in Oekraïne

26-05-2022
Deel dit artikel:

Canalys: Krimp op Europese smartphonemarkt door oorlog in Oekraïne

De smartphonemarkt in Europa is met 10% op jaarbasis gekrompen in het eerste kwartaal van 2022. De krimp is vooral te wijten aan de oorlog in Oekraïne. In Rusland en Oekraïne is het aantal verscheepte smartphones met respectievelijk 31% en 51% teruggelopen.

Dit blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Canalys. De Europese smartphoneverzendingen daalden met 10% op jaarbasis in het eerste kwartaal van 2022 tot 41,7 miljoen stuks. Samsung is marktleider met een marktaandeel van 35%, wat Canalys vooral toeschrijft aan het herstel van de vraag naar zijn lage en middenklasse modellen. Apple volgt dankzij een sterke vraag naar de iPhone 13. Xiaomi staat op de derde plaats dankzij de nieuwe Redmi Note 11-serie, terwijl realme en OPPO de top vijf voltooiden met een marktaandeel van respectievelijk 5% en 4%.

'Harde klappen in Rusland en Oekraïne'

“Het grootste deel van de daling in Europa was te wijten aan de harde klappen in Rusland en Oekraïne. De verzendingen in de landen daalden respectievelijk met 31% en 51% in vergelijking met het eerste kwartaal van 2021”, zegt Canalys Research Analyst Runar Bjørhovde. "De verzendingen in de rest van Europa daalden jaar op jaar slechts met 3,5%, wat aantoont dat de vraag intact blijft. De aanhoudende oorlog heeft de inflatie echter naar een recordniveau gedreven en het consumentenvertrouwen daalt. De echte test voor de smartphonemarkt komt in de komende twee kwartalen, wanneer de economische impact van de oorlog echt voelbaar wordt.”

"Opkomende leveranciers versnellen ondanks de onzekerheid", zegt Canalys Research Analyst Ayush Shastry. “Aanbodbeperkingen en variërende vraag van markt tot markt hebben kansen geboden voor nieuwe namen om door te breken en marktaandeel te winnen. De focus van realme en vivo op indirecte retail- en e-commercekanalen heeft zijn vruchten afgeworpen. Aangezien de industrie met veel risico's wordt geconfronteerd, zowel aan de vraag- als aan de aanbodzijde, zal het verbeteren van specifieke kanaalpartnerschappen van cruciaal belang zijn voor leveranciers in de komende kwartalen. De concurrentie binnen het kanaal is groot en leveranciers hebben een unieke kans om het aanbod van hun kanaalpartners te differentiëren en sterkere langetermijnrelaties op te bouwen.”

canalys-smartphones-europe-1q2022.jpg

canalys-smartphones-europe-1q2022-2.jpg

canalys-smartphones-europe-1q2022-3.png

Terug naar nieuws overzicht
Mobility