Thomas Ekman CEO Dustin: ‘We maken complexiteit in IT simpel’

26-05-2022 | door: Martijn Kregting
Deel dit artikel:

Thomas Ekman CEO Dustin: ‘We maken complexiteit in IT simpel’

Tijdens het Dutch IT Channel Award evenement op donderdag 19 mei in Studio 21, Hilversum, mocht Centralpoint Dustin de VAR Award of the year in ontvangst nemen. Een mooie afsluiting van een hoofdstuk en de opening van een nieuw: de volgende dag werd Centralpoint namelijk officieel omgedoopt tot Dustin. Sinds maandag 23 mei worden telefoontjes op het kantoor van Centralpoint in Nijmegen ook beantwoord met ‘Dustin’.

Ekman, de Zweedse CEO van het beursgenoteerde Dustin, bezocht in dit kader vrijdag 20 mei de KNVB-campus in Zeist. Daar vertelde hij onder meer over de route to market die Dustin de komende jaren in petto heeft voor grootzakelijke bedrijven en het mkb. Hij gaf aan trots te zijn op de prijs die toen nog Centralpoint in ontvangst mocht nemen. Een goede timing, zo noemde hij het in de coulissen van het rebranding-evenement, wat door Marcel Joosten, Strategic Marketing Adviser, werd gehost en gepresenteerd.

“Net zoals een prijs symboliseert wat we goed doen, is deze rebranding een symbool voor wat we gaan doen: we combineren de lokale expertise en het netwerk van Centralpoint met de Europese slagkracht van Dustin.”

Het resultaat is een krachtiger, breder portfolio voor klanten en een VAR die op meer gebieden met meer vendors kan samenwerken om de eindklant nog beter te bedienen, aldus Ekman. “De combinatie van Dustin met de in 2018 overgenomen Vincere Group en in 2021 Centralpoint betekent dat we een breed aanbod van hard- en software kunnen combineren met een breed aanbod van diensten voor een brede range aan partijen.”

Pragmatische kernwaarden

Dat alles vindt plaats binnen de pragmatische kernwaarden die Dustin hanteert, waaronder: ‘keep it simple’, ‘strive to improve’, ‘challenge all costs’, ‘live up to promises’. “Die vier eerste kernwaarden maken het ons ook mogelijk om onze vijfde kernwaarde te realiseren: ‘win as a team’. We maken optimaal gebruik van ons totale team – vanuit Dustin, Vincere en Centralpoint – om de komende jaren elementen aan ons portfolio en dienstverlening toe te voegen.”

Daarbij ligt de komende jaren een groeiende focus op gestandaardiseerde managed services, vertelt Ekman, iets dat goed past bij klanten in het mkb. “We begonnen om dergelijke gestandaardiseerde diensten te ontwikkelen voor het mkb-segment. Maar we zien nu ook een toenemende vraag van grotere bedrijven om gestandaardiseerde IT-diensten te leveren. Maatwerk vergt ook van hen steeds meer ondersteuning en beheer, iets dat standaardisatie ondervangt.”

Duurzaamheid

Net zoals de kernwaarden van Dustin onderdeel uitmaken van de dagelijkse praktijk, schermt Dustin ook niet uit marketingoverwegingen met de term ‘duurzaamheid’. “We vinden het belangrijk om de IT-business een duurzame business te maken. We hebben pragmatische doelstellingen. Denk aan het terughalen van oude hardware, of klanten helpen met het vinden van meer duurzame producten. Tussen nu en 2030 werken we zelf toe naar een neutrale CO2-footprint om volledig circulair te wezen.”

Op het gebied van sociale gelijkheid en diversiteit heeft Dustin zich gecommitteerd aan ‘100 acties’. Daaronder vallen bijvoorbeeld betere werkomstandigheden in fabrieken die IT-producten leveren en het verbeteren van de logistieke keten. In alle gevallen stelt Dustin dat het hierbij ‘winst’ als KPI niet uit het oog verliest. “Winstgevendheid is cruciaal om ervoor te zorgen dat je een duurzaam, circulair bedrijf kunt zijn.”

Talent binnenhalen

Niet alleen duurzaamheid is een uitdaging, dat geldt ook voor het aantrekken van medewerkers. Meer aandacht voor diversiteit in de Benelux-markt betekent volgens Ekman meer mogelijkheden om talent de organisatie binnen te halen.

“Daar voegen we nu één organisatie met één merk en cultuur aan toe, die het aantrekkelijk kan maken om bij ons te komen werken. Bovendien kun je niet alleen in Nederland doorgroeien, maar zijn er ook mogelijkheden in andere landen waar Dustin actief is. Mensen werken graag voor een groeiende organisatie.”

Complexiteit simpeler maken

Tot slot benadrukt Ekman hoe belangrijk het is om de toenemende complexiteit van IT eenvoudiger te maken, zeker nu digitale transformatie van elke organisatie een digitale organisatie maakt. “Hoe complexer de IT-wereld wordt, hoe belangrijker het is voor IT-beslissers zoals CIO’s dat zij kunnen beschikken over de juiste oplossingen om hun business te ondersteunen. Los van of het alleen om hard- of software gaat, alleen diensten of een combinatie hiervan.”

Juist de enorme hoeveelheid opties tegenwoordig maakt het voor IT-beslissers steeds lastiger om die juiste oplossing voor hún organisatie te vinden. Dat is waar Dustin een rol heeft: door hen als een trusted advisor te begeleiden naar die oplossing. Ekman hierover:“Dat is sinds onze oprichting in 1984 ons leidende principe geweest: ‘We keep things moving.’ En dat willen we ook in Nederland waar blijven maken.”

Door: Martijn Kregting

Terug naar nieuws overzicht
Software