Redactie - 14 juni 2022

'Amazon-verkopers in het nauw door stijgende kosten en dalende marges'

'Amazon-verkopers in het nauw door stijgende kosten en dalende marges' image

‘Third-party-sellers’ betalen anno 2022 vaak een effectief commissiepercentage van ruim 19 procent per verkocht product. Naast de 15 procent commissie betalen zij gemiddeld ongeveer 4 procent aan advertenties voor hun producten. In 2017 waren de advertentiekosten nog minder dan de helft hiervan, krap 2 procent. Daarnaast zijn investeringen in onder andere grotere voorraden en steeds mooiere productpresentatie noodzakelijk geworden. Hierdoor kunnen alleen de meest efficiënte en meer kapitaalkrachtige ‘third-party-sellers’ hun producten succesvol blijven aanbieden. De minder efficiënte, vaak kleinere, online verkopers komen in het nauw. Dat blijkt uit onderzoek van FiveX.

De totale advertentie-inkomsten van Amazon vormen een steeds belangrijker deel van de inkomsten van het bedrijf en stegen tussen 2017 en 2021 met 500 procent, van 2,56 procent naar 6,42 procent van de omzet. De inkomsten uit commissies stegen met ‘slechts’ ruim 200 procent (met een vrijwel stabiel commissiepercentage van rond de 15 procent per verkoop): van bijna 18 procent van de omzet tot 22 procent van de omzet.

Deze groei is te danken aan het feit dat Amazon potentiële kopers bij een zoekopdracht op het platform eerst adverterende verkopers toont, gevolgd door de andere verkopers, gerangschikt aan de hand van een algoritme dat grote nadruk legt op het recente aantal verkopen van de betreffende verkoper. Wanneer één verkoper kiest te adverteren zorgt dit er daardoor voor dat niet-adverterende verkopers niet alleen direct, maar ook indirect minder verkopen. Dit effect van dalende verkopen en dalende posities is zelfversterkend. Ook ‘beloont’ het algoritme verkopers die ervoor kiezen om de fulfilment van hun bestellingen, tegen een marge, te laten verrichten door Amazon.

Ruim 55% van de online shoppers in de V.S. begint de zoektocht inmiddels op Amazon. Door deze enorme volumes blijven platforms aantrekkelijk. Amazon kent inmiddels ruim 2.000.000 verkopers, Bol.com bijna 50.000. Voor aanbieders van populaire producten zorgen de hoge concurrentie, lagere marges en hogere kosten voor de noodzaak zo efficiënt mogelijk te werken. Hierbij valt te denken aan effectief voorraadbeheer, gestroomlijnd retourmanagement, efficiënte klantenservice, up-to-date verkoopcijfers, prijsdata van concurrenten, etc. Veel aanbieders lukt dat volgens FiveX niet zelfstandig. Een andere optie is dat verkopers ervoor kiezen zich te specialiseren in niche-producten, met lagere concurrentie en minder noodzaak tot adverteren.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!