IBM verbetert de digitale fan experience Wimbledon

22-06-2022 | door: Martijn Kregting
Deel dit artikel:

IBM verbetert de digitale fan experience Wimbledon

IBM en de All England Lawn Tennis Club introduceren nieuwe features voor de Wimbledon-app en de Wimbledon.com website. de nieuw functies bieden fans van het tennistoernooi een betere digitale experience, zo stellen de twee partijen. Wimbledon vindt dit jaar plaats van 27 juni tot en met 10 juli.

De nieuwe features zijn onder meer:

  • Win Factors: voortbouwend op de bestaande Match Insights feature, die te vinden is op de Wimbledon-app en Wimbledon.com, biedt ‘Win Factors’ een extra uitleg. Gebruikers en bezoekers krijgen extra inzichten over de wedstrijden en voorspellingen, die zijn geanalyseerd door een speciaal AI-systeem. Zo krijgen fans meer inzicht in de elementen die van invloed zijn op de prestaties van spelers, zoals de IBM Power Index, de baan, ATP/WTA ranglijsten, head-to-head, de ratio van gewonnen games, het netto aantal gewonnen sets, recente prestaties, jaarlijks successen en de meningen van media.
  • ‘Have Your Say’: voor het eerst kunnen gebruikers, via de 'Have Your Say' feature, hun eigen voorspellingen voor wedstrijduitslagen registreren op de Wimbledon app en Wimbledon.com. Vervolgens kunnen ze hun voorspelling vergelijken met voorspellingen van andere fans en de AI-gebaseerde voorspellingen die zijn gegenereerd door IBM.

Andere features die IBM eerder ontwikkelde voor Wimbledon.com en de Wimbledon App zijn:

IBM Power Index met IBM Watson

  • Een AI-aangedreven analyse van spelersprestaties, zodat fans weten wie ze moeten volgen buiten de bekendste hoogst geplaatste spelers;
  • De feature maakt gebruik van IBM Watson Discovery en IBM Cloud om data van prestaties te analyseren, inzicht in mediacommentaar en het momentum van spelers te meten;
  • Geef inzichten aan fans, waaronder de tennissers die ze in de gaten moeten houden en wie er het meeste kans heeft om te winnen.

IBM wedstrijdinzichten met IBM Watson

  • Deze feature gebruikt AI om een spelers factsheet te genereren voor single wedstrijden, waarbij spelersinzichten van de IBM Power Index en voorspellingen over de mogelijke winnaars worden getoond;
  • De 'In the Media' sectie geeft belangrijke inzichten, dankzij IBM Watson Discovery, over spelers aan de hand van betrouwbare nieuwsbronnen;
  • De 'By the Numbers' sectie maakt gebruik van open-source AI om historische wedstrijdstatistieken te vertalen naar spelersinzichten.


Gepersonaliseerde aanbevelingen en hoogtepunten

  • Als een fan heeft besloten wie hij/zij wil volgen via de IBM Power Index, kan hij/zij op de hoogte blijven via een reeks gepersonaliseerde aanbevelingen en highlights;
  • De feature stelt fans in staat nieuwe spelers te ontdekken door suggesties te doen op basis van hun huidige favoriete spelers, de IBM Power Rankings, topspelers, land en leeftijd;
  • Gebruikers kunnen tevens links ontvangen naar andere features zoals het IBM Power Index Leaderboard en Match Insights with Watson. Als je geregistreerd bent bij myWimbledon, ontvang je gepersonaliseerde hoogtepunten op basis van gevolgde spelers.

Tour de France

Niet alleen Wimbledon werkt aan een betere digitale fan-ervaring. Dat doet ook een evenement als de Tour de France. De organisatie achter dit wielerevent werkt hiervoor al jaren samen met NTT. Lees hier hoe NTT een 'digital twin' van de Tour de France heeft ontwikkeld.

Terug naar nieuws overzicht

Tags

sport, digitaal, app, ai