Gartner: Bijna dertien procent krimp voor wereldwijde pc-markt

12-07-2022 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

Gartner: Bijna dertien procent krimp voor wereldwijde pc-markt

72 miljoen pc's zijn wereldwijd verscheept in het tweede kwartaal van 2022, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Gartner. Dit komt neer op een daling van 12,6% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2021. Het gaat om de sterkste daling in negen jaar voor de wereldwijde pc-markt. Gartner schrijft de daling toe aan geopolitieke, economische en supply chain-uitdagingen die van invloed zijn op alle regionale markten.

"De daling die we in het eerste kwartaal van 2022 zagen, is in het tweede kwartaal versneld, gedreven door de aanhoudende geopolitieke instabiliteit veroorzaakt door de Russische invasie van Oekraïne, de inflatiedruk op de uitgaven en een sterke daling van de vraag naar Chromebooks", zegt Mikako Kitagawa, onderzoeksdirecteur bij Gartner. De verstoringen van de toeleveringsketen zetten eveneens door, maar de belangrijkste oorzaak van vertragingen bij de levering van pc's veranderde van een tekort aan componenten in logistieke verstoringen. Enterprise-kopers hadden nog steeds te maken met langere levertijden voor pc's dan normaal, maar de doorlooptijden begonnen tegen het einde van het tweede kwartaal te verbeteren. Deels omdat belangrijke steden in China halverwege het kwartaal weer open gingen.

Hogere gemiddelde verkoopprijs

Om de winst op peil te houden terwijl de inflatie de kosten verhoogt, moet de pc-industrie de gemiddelde verkoopprijzen (ASP's) verhogen, ondanks de afnemende vraag. De vermindering van de mix van pc's van Chromebooks - die vaak lage prijzen hebben - en de verschuiving naar premiumproducten droegen ook bij aan de hogere gemiddelde ASP. Een toename van de voorraad, vooral in het consumentenkanaal, kan echter een ASP-daling veroorzaken omdat leveranciers proberen de voorraad te verlagen.

De top drie leveranciers op de wereldwijde pc-markt kregen in het tweede kwartaal van 2022 te maken met dalingen in pc-verzendingen. Hun rangorde blijft echter ongewijzigd. Door de combinatie van een daling van 27,5% van HP en een daling van Dell met 5,2%, kon Dell zijn marktaandeel binnen 0,3 procentpunt van HP brengen. Apple was de enige leverancier met groei in het tweede kwartaal van 2022, gedreven door de populariteit van het M1-apparaat (zie tabel 1).

gartner-pc-markt-2q2022-1.png

Zowel Lenovo, HP, als Dell zien vraag dalen

Lenovo's wereldwijde pc-zendingen daalden jaar-op-jaar, het derde achtereenvolgende kwartaal van daling voor het bedrijf. Lenovo groeide echter met 2% in de wereldwijde desktop-pc-markt, deels omdat het bedrijf zijn toeleveringsketen in EMEA verbeterde. HP kende een daling van 27,5% in het tweede kwartaal van 2022, voornamelijk als gevolg van een sterke daling in Chromebooks-zendingen.

De verzendingen van Dell daalden voor het eerst sinds het derde kwartaal van 2020 op jaarbasis. De verzendingen daalden in alle belangrijke regio's, behalve Latijns-Amerika, waar Dell een groei van 6,5% optekende. Ondanks de algehele daling van het aantal zendingen, steeg het marktaandeel van Dell met 1 procentpunt in vergelijking met een jaar geleden.

EMEA-regio

De pc-markt in EMEA is het zwaarst getroffen in het tweede kwartaal van 2022, met een daling van 18% in pc-verzendingen tot slechts 17,8 miljoen stuks. "Dit is een grote terugval in het totale volume na twee jaar van zeer sterke groei gestimuleerd door COVID-19 en hernieuwde interesse in pc's bij consumenten en het onderwijssegment", aldus Kitagawa. "Het stopzetten of volledig opgeven van operaties in Rusland als gevolg van oorlog in Oekraïne had een nog grotere impact op de pc-markt, aangezien Russische pc-zendingen voor toonaangevende pc-leveranciers tussen 5-10% van het totale EMEA pc-volume bijdroegen."

EMEA kende ook een daling van 20% in laptopverzendingen, terwijl Chromebook-verzendingen jaar-op-jaar met meer dan 50% daalden. Dit is het resultaat van de algehele trage vraag van consumenten in veel landen in EMEA, die worstelen met prijsstijgingen voor veel producten, met name brandstof en energie. Een zeer hoge inflatie zal de koopkracht van consumenten in de tweede helft van 2022 en mogelijk in de eerste helft van 2023 negatief beïnvloeden.

VS

De pc-markt in de VS daalde in het tweede kwartaal van 2022 met 17,5%. Hoewel de markt een groei van het aantal verzendingen doormaakte voor zowel desktop-pc's als laptops (exclusief Chromebooks), werd deze groei tenietgedaan door een daling van 50% op jaarbasis in Chromebook-verzendingen

Dell is de grootste speler op de Amerikaanse pc-markt met een marktaandeel van 27,2%. Ondanks een daling van 43,5% nam HP de nummer 2 positie in met een marktaandeel van 22,3% (zie tabel 2).

gartner-pc-markt-2q2022-2.png

APAC

De APAC (exclusief Japan) pc-markt daalde in het tweede kwartaal van 2022 met 5,2%, aangedreven door een daling van 16% in de Chinese pc-markt. China's zero-COVID19-beleid had een dramatische impact op de economie met lockdowns in Shanghai, waardoor vervoerders en logistiek alle online bestellingen en leveringen in Shanghai gedurende die tijd stopzetten.

De Japanse pc-markt daalde in het tweede kwartaal van 2022 met 10,8%. De daling is deels beïnvloed door de forse depreciatie van de Japanse yen. Pc-prijzen stegen gestaag als een weerspiegeling van de zwakke valutawaarde. Andere beïnvloedende factoren zijn onder meer stijgende brandstofkosten en tijdelijke gevolgen van de lockdown in China, waardoor de IT-uitgaven in het algemeen worden aangescherpt.

De cijfers die Gartner presenteert zijn voorlopig. De definitieve statistieken zijn binnenkort beschikbaar voor klanten van Gartner's PC Quarterly Statistics Worldwide by Region-programma. Dit programma biedt een uitgebreid en actueel beeld van de wereldwijde pc-markt, waardoor productplanning-, distributie-, marketing- en verkooporganisaties op de hoogte kunnen blijven van belangrijke problemen en hun toekomstige implicaties over de hele wereld.

Terug naar nieuws overzicht
Hardware