Canalys: Wereldwijde pc-markt met vijftien procent gekrompen

13-07-2022 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

Canalys: Wereldwijde pc-markt met vijftien procent gekrompen

De totale leveringen van desktops en notebooks zijn jaarlijks met 15,0% gedaald tot 70,2 miljoen stuks. Het gaat om het laagste niveau sinds het eerste kwartaal van 2020, toen een vergelijkbare verstoring plaatsvond. De tegenwind komt vooral door consumenten en is toegenomen door de inflatie op veel van de grootste pc-markten ter wereld.

Dit blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Canalys. De leveringen van notebooks daalden in het tweede kwartaal van 2022 met 18,6% tot 54,5 miljoen stuks. Dit is het derde achtereenvolgende kwartaal van krimp. Canalys schrijft dit vooral toe aan de onderwijssector, waar de inkoop lager was dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Desktops deden het veel beter met een bescheiden groei van 0,6% tot 15,6 miljoen stuks. Dit is vooral te danken aan de sterke commerciële vraag te midden van de verdere openstelling van economieën, wat investeringen in nieuwe desktops en upgrades van bestaande systemen stimuleerden. Het premium commerciële segment blijft dit jaar een lichtpuntje voor de algehele pc-markt, ondanks toenemende uitdagingen in de wereldwijde macro-economische vooruitzichten.

canalys-pc-markt-2q2022.jpg

"Zoals verwacht hadden de COVID-lockdowns in belangrijke regio's en steden van China gedurende het grootste deel van het tweede kwartaal grote gevolgen voor de productie en export van pc's", zegt Canalys-analist Emma Xu. “De verstoring van fabrieks- en havenactiviteiten in Shanghai, Kunshan en Jiangsu leidde tot aanzienlijke vertragingen in de bestellingen voor alle grote pc-leveranciers. Hoewel de productie en coördinatie eind mei begonnen te verbeteren, was de productie in het tweede kwartaal onder het normale niveau. Bovendien veroorzaakten beperkingen op het verkeer van mensen en goederen en een vermindering van de bedrijfsactiviteit een scherpe daling van de binnenlandse aankopen in China, 's werelds op een na grootste pc-markt. Hoewel de indicatoren voor consumenten- en commerciële uitgaven in juni verbeterden, blijft de algemene economische situatie onzeker aangezien het nul-COVID-beleid van de regering van kracht blijft.”

Lenovo is marktleider

Lenovo behield de eerste plaats op de wereldwijde pc-markt. Wel zag het bedrijf het aantal leveringen in het tweede kwartaal van 2022 met 12% dalen tot 17,5 miljoen stuks. HP leed de grootste daling van de top vijf leveranciers, onder meer door een relatief zwakke cijfers in verhouding met zijn sterke onderwijszendingen vorig jaar. De totale zendingen van HP daalden met 28% tot 13,5 miljoen eenheden. Dell volgt HP op de derde plaats, met een relatief bescheiden daling van 5%. Het bedrijf verscheepte 13,2 miljoen units, waarmee het marktaandeel met twee procentpunten toenam in vergelijking met een jaar geleden. Acer en Asus maken de top vijf compleet en noteren dalingen van respectievelijk 19% en 5%.

canalys-pc-markt-2q2022-2.png

"Vanuit een vraagperspectief lopen de consumenten- en commerciële segmenten duidelijk uiteen wat betreft sterkte op korte termijn", zegt Canalys Senior Analyst Ishan Dutt. "De verslechterende inflatie is de dominante economische factor in de hoofden van consumenten, en prijsstijgingen van goederen en diensten plaatsen de uitgaven aan pc's en andere hardware achter die aan meer basisbehoeften. Hoewel het belang van een kwalitatief goed apparaat niet is afgenomen, zijn de meeste pc-bezitters met relatief elementaire computerbehoeften bereid om deze periode van economische onzekerheid uit te zingen en kiezen ervoor hun apparaten te vernieuwen zodra de druk op hun budget afneemt of als een aanzienlijke verdiscontering door leveranciers en detailhandelaren later in het jaar heeft plaatsgevonden. Bedrijven worden eveneens geconfronteerd met de dreiging van inflatie en stijgende rentetarieven. Investeringen in pc's en IT in het algemeen blijven echter van vitaal belang voor digitale transformatie als onderdeel van het herstel na COVID. Verkopers met een sterke commerciële reputatie, diepgaande kanaalpartnerschappen en portfolio's die zijn gericht op hoogwaardige zakelijke gebruiksscenario's zijn het best geplaatst om de uitdagingen waarmee de pc-industrie dit jaar wordt geconfronteerd, het hoofd te bieden."

Terug naar nieuws overzicht
Mobility