Wouter Hoeffnagel - 14 juli 2022

Kabinet wil telecomproviders inhoud van sms-verkeer laten monitoren

Kabinet wil telecomproviders inhoud van sms-verkeer laten monitoren image

Het kabinet onderzoekt de mogelijkheid telecomproviders de inhoud van sms-berichten te laten monitoren. Ook wil het kabinet een verbod op anonieme prepaid simkaarten. De maatregelen zijn naar verluid nodig om online fraude te bestrijden.

Dit blijkt uit een toelichting die het kabinet geeft op een wetsvoorstel voor het wijzigen van de Telecommunicatiewet. De wet is ter consultatie beschikbaar gesteld. De maatregelen zijn bedoeld om spoofing tegen te gaan. Bij spoofing wordt een ander telefoonnummer getoond dan het nummer waarmee de beller daadwerkelijk belt. Dit stelt kwaadwillenden in staat zich voor te doen als een derde partij, zoals een bank. Denk echter ook aan oplichters die zich voordoen als een helpdeskmedewerker, met als doel het slachtoffer software voor remote beheer te laten installeren.

Het kabinet wil onder meer de suballocatie van nummers door de ACM transparanter maken. Door suballocatie ontstaan in de praktijk volgens het kabinet onduidelijkheden over de wettelijke positie van aanbieders die zijn betrokken bij nummerportering/overstapprocessen. Dit wil het kabinet transparanter maken met het oog op toezicht. Ook moeten de wijzigingen ervoor zorgen dat aanbieders meewerken aan de validatie en uitvoering van overstapprocessen.

Extraterritoriaal gebruik van nummers

Ook stelt het kabinet wijzigingen voor omtrent de regulering van het zogenoemde extraterritoriaal gebruik van nummers. Het gaat daarbij om het gebruik van Nederlandse nummers op permanente basis buiten het grondgebied van Nederland. Dit vormt een significante bron van spoofing, meldt het kabinet. De wijzigingen vormen een aanvulling op de implementatie van Richtlijn (EU) 2018/1972 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018.

"Uitgangspunt is dat extraterritoriaal gebruik van nummers is verboden tenzij er een specifieke binding is met de Nederlandse markt. Dit basisverbod is in lijn met de Telecomcode en advies van de European Conference of Postal and Telecommunications Administrations (CEPT). De beoogde voorwaarden zullen worden vastgesteld in lagere regelgeving", meldt de toelichting op het wetsvoorstel.

Nummerherkenning

Ten derde stelt het kabinet wijzigingen voor rondom nummerherkenning. Deze hebben als doel een aantal ontwikkelingen op dit vlak te faciliteren. Ook wil het kabinet de integratie van de hierbij gebruikte telecommunicatievoorzieningen verhogen. De maatregelen maken in directe zin effectievere handhaving tegen spoofing mogelijk door het bestaande verbod op spoofing - vastgelegd in artikel 11.10a van de Telecomwet - nader uit te werken.

"Dit onderdeel ziet onder meer op het gebruik van alfanumerieke karakters als afzender van sms berichten. Sms-berichten van fraudeurs die namen van financiële instellingen misbruiken vormen een significant aandeel van online betaalfraude", meldt de toelichting.

Verbod op anonieme prepaid simkaarten

Ook stelt het kabinet een aantal aanvullende maatregelen nodig. Onderdeel hiervan zijn onder meer een verbod op anonieme prepaid simkaarten. Het kabinet onderzoekt de effectiviteit en proportionaliteit van een verplichte registratie van prepaid simkaarten.

Metadata en inhoud van berichten monitoren

Alleen de aanpak van spoofing is volgens het kabinet echter onvoldoende voor het effectief tegengaan van online fraude rondom telecom. Daarom wordt ook geanalyseerd of er wettelijke maatregelen mogelijk zijn die telecomproviders verplichten tot het monitoren van metadata en de inhoud van berichtenverkeer door telecomaanbieders.

"Voorbeelden zijn het mogelijk maken dat onder bepaalde voorwaarden telecomaanbieders op vrijwillige basis de inhoud van berichtenverkeer kunnen monitoren, en een verplichting een faciliteit aan te bieden aan eindgebruikers om sms berichten te filteren. Dit raakt enerzijds aan de zorgplicht voor telecomaanbieders om hun gebruikers te beschermen tegen ongewenste berichten en anderzijds aan het grondrecht van het communicatiegeheim en de bescherming van persoonsgegevens. Dit vereist een zorgvuldige balans met de noodzaak om deze maatregelen toe te staan en hoe deze maatregelen eruit kunnen zien. Voor alle mogelijke maatregelen geldt dat moet worden voldaan aan de relevante regelgeving, zoals de Grondwet (communicatiegeheim) en Europese regelgeving (ePrivacyrichtlijn en de Algemene verordening gegevensbescherming). Daaronder vallen het informeren van de eindgebruiker over de toepassing van de betreffende handelingen en eisen die liggen op het vlak van doelmatigheid en zorgvuldigheid", meldt de toelichting.

Belanghebbenden kunnen tot 9 september reageren op het wetsvoorstel.

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!