Consumenten kiezen vaker voor een telecom- en internetbundel vanwege korting

29-07-2022 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

Consumenten kiezen vaker voor een telecom- en internetbundel vanwege korting

Ruim 7 miljoen abonnementen met een combinatie van telefonie, internet of televisie waren actief in het eerste kwartaal van 2022. Consumenten die kiezen voor een bundel, doen dit vaker dan een jaar geleden vanwege de korting die hierop wordt gegeven.

Dit blijkt uit de Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in de Telecommonitor over het eerste kwartaal van 2022 en het jaarlijkse Consumentenonderzoek Telecommarkt. De populairste bundel is een combinatie van mobiele en vaste diensten. In totaal waren er 3,2 miljoen van dergelijke bundels in het eerste kwartaal. Consumenten noemen vooral de pakketkorting en gratis extra data als belangrijkste redenen om voor een bundel te kiezen.

Bundels belemmeren wisselen van aanbieder

Bundels kunnen een belemmering vormen voor consumenten die willen wisselen van aanbieder. 40% zegt niet te willen overstappen omdat ze het combinatievoordeel van hun bundel niet willen verliezen. Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Het is gunstig voor consumenten als ze kunnen profiteren van voordelen die ze krijgen met bundels, maar het zou wel jammer zijn als het tot minder concurrentie leidt doordat consumenten minder snel overstappen."

In het eerste kwartaal van 2022 is het dataverbruik met 5 procent gestegen naar 350 miljoen gigabyte. Een kwart van de consumenten ontving in de afgelopen maanden een rekening die hoger was dan het reguliere maandbedrag. Voor 10 procent was de rekening onverwacht hoog.

Aantal mobiele abonnementen gestegen

Het aantal mobiele abonnementen is gestegen met 486.000 tot 23,9 miljoen stuks. De afgelopen twaalf maanden sloot een kwart van de consumenten een nieuw mobiel contract af. Gemiddeld betalen consumenten 16,80 per maand.

Meer informatie is hier beschikbaar.

Terug naar nieuws overzicht
Mobility