Minder vraag naar smartphones in tweede kwartaal

30-07-2022 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

Minder vraag naar smartphones in tweede kwartaal

Het aantal verscheepte smartphones is in het tweede kwartaal van 2022 gedaald tot 287 miljoen stuks. Het gaat om het laagste kwartaalcijfer sinds het tweede kwartaal van 2020, toen de pandemie voor het eerst toesloeg.

Dit blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Canalys. Samsung leidt de markt met 61,8 miljoen verscheepte smartphones en een marktaandeel van 21%. Ondanks de zwakke seizoensinvloeden behield Apple de tweede plaats en verscheepte het 49,5 miljoen iPhones voor een marktaandeel van 17%. Xiaomi bleef op de derde plaats met 39,6 miljoen eenheden, terwijl OPPO en vivo de top vijf completeerden met respectievelijk 27,3 en 25,4 miljoen eenheden.

Plotselinge daling van de vraag

"De wereldwijde smartphonemarkt heeft te maken met een tweede periode van dalende zendingen na een kort herstel in 2021, en de plotselinge daling van de vraag treft de toonaangevende leveranciers", zegt Canalys Research Analyst Runar Bjørhovde. “Ondanks een jaarlijkse groei van 6%, daalden de verzendingen van Samsung met 16% in vergelijking met het voorgaande kwartaal, omdat de leverancier worstelde met ongezonde voorraadniveaus in met name het middensegment. Samsung pusht agressieve prijsstrategieën en zware promoties voor zijn low-end A-serie, waarbij gebruik wordt gemaakt van de kosteneffectieve ODM-productie om de vraag van de consument op de massamarkt te stimuleren. In het premiumsegment benadrukte Samsung zijn focus op opvouwbare telefoons en de S-serie als winstaanjagers in ontwikkelde markten. Ondertussen zorgde de solide vraag naar de iPhone 13-serie in Noord-Amerika, China en Europa ervoor dat Apple ondanks de tegenwind kon groeien. Het high-end segment is relatief veerkrachtig gebleken tijdens de recessie, terwijl promoties en financieringsopties hebben bijgedragen aan de betaalbaarheid."

"De grote Chinese leveranciers zijn erin geslaagd hun wereldwijde prestaties te stabiliseren in vergelijking met vorig kwartaal, ondanks een nieuwe ronde van dubbelcijferige krimp op jaarbasis", zegt Toby Zhu, analist bij Canalys. “We hebben gezien dat de Chinese topspelers zich tijdens de recessie op zeer verschillende strategische prioriteiten concentreren. Xiaomi is ambitieus om zijn high-end portfolio in China uit te breiden via zijn nieuwste samenwerking met Leica, met nieuwe producten die in het derde kwartaal op de markt komen. Het heeft ook de productupgradecycli aangepast om de lancering op de massamarkt te versnellen, gebruikmakend van zijn supply chain-mogelijkheden. OPPO leverde in het tweede kwartaal een gestage prestatie in Europa, met een jaar-op-jaar stijging van het marktaandeel. Dit dankzij de aanzienlijke investeringen in sponsoring en, meer recentelijk, het vergroten van het bewustzijn van duurzaamheid, wat heeft bijgedragen aan het vergroten van het merkprofiel. Aan de andere kant hanteert vivo een zeer voorzichtige maar consistente uitbreidingsstrategie, met een bijzondere focus op het bouwen van interne hardwaredifferentiatie zoals ISP-chips en camera's. In het tweede kwartaal groeide de leverancier gestaag in Latijns-Amerika, terwijl hij zijn marktpositie in de zeer competitieve APAC-markt herstelde.”

canalys-smartphones-2022q2.jpg

Teruglopende vraag

"Tekorten in de toeleveringsketen zijn niet langer het meest urgente probleem, aangezien de bestellingen van componenten snel worden verminderd en leveranciers zich zorgen beginnen te maken over een overaanbod", zei Zhu. “Het heeft geleid tot prijsverlagingen voor belangrijke componenten, wat de kosten voor leveranciers verlaagt. Verkopers zouden de extra besparingen kunnen gebruiken om het productconcurrentievermogen van nieuwe lanceringen in de tweede helft van het jaar te verbeteren. Tegelijkertijd maakt dat het misschien nog moeilijker om van oude modellen af te komen. De situatie van overaanbod vraagt meer van de planningscapaciteiten van leveranciers dan de periode van schaarste.”

"Er zullen toenemende spanningen zijn in de hele supply chain van smartphones, aangezien de zwakte van de vraag waarschijnlijk voor een langere periode zal aanhouden", zei Zhu. “De markt ervaart uitzonderlijk uitdagende bedrijfsomstandigheden. Leveranciers moeten in de volgende kwartalen de transparantie verbeteren bij het werken met leveranciers van componenten en kanaalpartners. Geopolitieke problemen, een dip in het consumentenvertrouwen en hoge inflatie zullen toekomstige marktprestaties blijven schaden, ondanks aanstaande nieuwe lanceringen en festivalverkopen in de tweede helft van 2022.”

canalys-smartphones-2022q2-2.png

Terug naar nieuws overzicht
Mobility