Canalys: pc- en tabletmarkt krimpt met 14 procent in Q2

04-08-2022 | door: Martijn Kregting
Deel dit artikel:

Canalys: pc- en tabletmarkt krimpt met 14 procent in Q2

Het wereldwijd aantal verscheepte pc's (inclusief tablets) is in het tweede kwartaal van 2022 voor het tweede achtereenvolgende kwartaal gedaald. De omvang kromp met 14 procent jaar op jaar naar 105 miljoen stuks. Verschillende problemen, waaronder stijgende inflatie, COVID-gerelateerde lockdowns in China en dalingen in de consumenten- en onderwijsuitgaven, droegen volgens Canalys bij aan een moeilijk kwartaal voor de sector.

Tablets daalden voor het vierde kwartaal op rij in volume - 11 procent jaar op jaar nu - naar 34,8 miljoen stuks. Ook het aantal verscheepte Chromebooks daalden voor het vierde achtereenvolgende kwartaal: in Q2 maar liefst 57 jaar op jaar tot 5,1 miljoen stuks. De vraag naar Chromebooks vanuit onderwijsinstellingen blijft volgens Canalys afnemen. Daarmee komt er definitief een einde aan de stijgende lijn voor tablets en Chromebooks tijdens de coronapandemie.

Marktleider Apple daalde 15 prcent en verscheepte wereldwijd 12,1 miljoen iPads. Samsung werd tweede met 7,0 miljoen tablets en behield een consistent marktaandeel ondanks een daling van 13 procent jaar op jaar. Lenovo stond derde in de ranglijst met een daling van 25 procent naar 3,5 miljoen verscheepte tablets. Amazon behield de vierde plaats met een groei van 6 procent (3,3 miljoen tablets). Huawei rondde de top vijf af, met een daling van 26 procent op jaarbasis naar 1,7 miljoen verscheepte tablets.

Aanjagers daling

"De snelle daling van de vraag van consumenten en onderwijs heeft de daling van het aantal verscheepte tablets aangejaagd volgens Canalys-analist Himani Mukka. “Inflatie en angst voor een recessie staan voorop in de hoofden van consumenten. Uitgaven aan tablets zijn op de achtergrond geraakt omdat de gebruiksniveaus zoals we zagen tijdens de pandemie zijn afgenomen."

Canalys,_tablets Q2 2022.jpg

In tegenstelling tot notebooks zijn tablets niet essentieel voor de bedrijfsproductiviteit, dus de zakelijke vraag heeft niet geholpen om de daling in consumentenaankopen te compenseren. Hoewel de zwakte van de consumentenaankopen naar verwachting in het derde kwartaal aanhouden, zullen back-to-school-aanbiedingen en nieuwe tablet-lanceringen voorafgaand aan het vakantieseizoen voor een kleine stijging van de vraag zorgen, verwacht Mukka.

"Aan de zakelijke kant zijn de vooruitzichten optimistischer, hoewel het volume relatief klein blijft. Aanzienlijke bestellingen van regeringen in de belangrijkste markten in Azië-Pacific bzullen naar verwachting worden geleverd naarmate de knelpunten in de toeleveringsketen en de inflatieproblemen afnemen. Landen in de regio wenden zich tot binnenlandse productie, aangezien regeringen burgers actief aanmoedigen om lokaal vervaardigde goederen te kopen. Veel prominente spelers, waaronder Lenovo, Acer en Samsung, zijn aan het inspelen op deze verschuiving, met name in India.”

Inzakken Chromebook-markt

De wereldwijde Chromebook-markt zakte in na de sterke stijging van de vraag vanuit de onderwijssector in belangrijke markten een jaar geleden. Acer was de grootste Chromebook-leverancier in het tweede kwartaal van 2022 (26,1%) dankzij een relatief lage daling in verscheept volum (-28,3% naar 1,345 miljoen stuks). Lenovo behield de tweede plaats ondanks een daling van 56 procent ten opzichte van een jaar geleden. HP incasseerd de grootste daling van de top-5 (79%) vanwege zijn afhankelijkheid van de Amerikaanse onderwijssector en zakte ruim onder de 1 miljoen stuks. Dell (-22,3%) en Asus (-58,1%) vormden de rest van de top vijf.

"Chromebooks worden sinds Q3 van 2021 elk kwartaal getroffen door jaarlijkse volumedalingen", zegt Canalys Research Analyst Brian Lynch. “Deze periode van negatieve groei was een verwachte overgang na de verzadiging van de twee grootste onderwijsmarkten: de VS en Japan. Nu is de wereldwijde Chromebook-markt klaar voor een periode van consistentere prestaties, met lagere volumes en meer traditionele seizoensgebondenheid dan tijdens de pandemie."

Hoewel de daling vooral te wijten is aan de afnemende vraag uit het onderwijs, hebben Chromebooks het de laatste tijd ook moeilijk in het zakelijke segment. Lynch hierover: "Kanaalpartners hebben een conservatieve kijk op de groeivooruitzichten van de markt gesignaleerd. Ondanks de recente grote dalingen, worden Chromebooks in aanzienlijk grotere aantallen verzonden dan vóór de pandemie en hebben ze nu twee opeenvolgende kwartalen van opeenvolgende groei geboekt. Toekomstige digitale onderwijsinitiatieven in verschillende landen zullen zich blijven richten op Chrome OS-apparaten, wat nieuwe groeimogelijkheden biedt.”

Totale pc-markt

Lenovo leidde de totale pc-markt (desktops, notebooks en tablets). Het kwam uit op een marktaandeel van 20 procent met een verscheept volume van 20,9 miljoen stuks. Op de tweede plaats stond Apple (16,6 miljoen stuks, -19% op jaarbasis). Dit bedrijf werd zwaar getroffen door de verstoringen van de toeleveringsketen als gevolg van lockdowns in China.

HP behaalde de derde plaats, met een daling van 27% in verscheept volume naar tot 13,6 miljoen stuks. Als gevolg van de overloopvraag van het eerste kwartaal en zijn sterkte in de zakelijke markt, incasseerde Dell de kleinste daling van de top-5 leveranciers, met een verscheept volume van 13,3 miljoen stuks en een marktaandeel van 12,7 procent. Met 7,7 miljoen stuks nam Samsung in het tweede kwartaal van 2022 de vijfde plaats op de wereldwijde markt in.

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Hardware, markt
Hardware