Apple en Facebook voerden gesprekken over abonnement zonder advertenties

15-08-2022 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

Apple en Facebook voerden gesprekken over abonnement zonder advertenties

Apple en Facebook voerden enkele jaren geleden gesprekken over een betaald abonnement op Facebook zonder advertenties. Ook wilde Apple een commissie opstrijken over berichten die op het platform gepromoot werden.

De Wall Street Journal meldt dat het gaat om gesprekken die tussen 2016 en 2018 zijn gevoerd. De bedrijven verkenden in de gesprekken mogelijkheden om nauwer samen te werken. Onderwerp van gesprek was onder meer een betaald abonnement op Facebook, waarmee gebruikers geen advertenties meer getoond zouden krijgen. WSJ meldt dat Apple op deze manier meer inkomsten wilden genereren via in-appaankopen vanuit de app van Facebook.

Commissie op gepromote berichten

Ook spraken de bedrijven naar verluid over een commissie op berichten die op Facebook gepromoot worden. Facebook stelde dat deze berichten een vorm van advertenties zijn, waardoor hierover geen commissie betaald hoefden te worden. Apple was het hiermee volgens WSJ niet eens en vond dat Facebook gepromote berichten als in-app aankoop moest behandelen. Dit zou tot gevolg hebben dat Apple een commissie van dertig procent zou opstrijken over deze advertenties. De partijen zijn naar verluid in de gesprekken niet tot overeenkomst gekomen.

De gesprekken zijn opvallend, aangezien Apple in iOS 14 - in 2020 beschikbaar gesteld - juist een nieuwe antitrackingfunctie introduceerde voor iOS. Via de functie App Tracking Transparency kunnen gebruikers zelf kiezen welke gegevens ontwikkelaars mogen volgen om advertenties te tonen. Onder meer Facebook verzette zich tegen de introductie van deze functie.

Terug naar nieuws overzicht
Mobility