Wouter Hoeffnagel - 15 augustus 2022

NHS-leverancier Advanced bevestigt ransomwarebesmetting

NHS-leverancier Advanced bevestigt ransomwarebesmetting image

Softwarebedrijf Advanced, dat onder meer software levert aan de Britse National Health Services (NHS) en het Britse alarmnummer 111, bevestigt onlangs te zijn getroffen door ransomware. Het bedrijf waarschuwt dat herstel weken in beslag kan nemen.

Het Britse alarmnummer 111 van de NHS kon onlangs door een cyberaanval geen gebruik maken van het Adastra-systeem van Advanced. Dit systeem wordt onder meer gebruikt voor het aansturen van ambulances, inplannen van afspraken en uitschrijven van spoedrecepten. Het alarmnummer moest daardoor terugvallen op pen en papier.

Advanced bevestigt nu te zijn getroffen door ransomware. De aanval werd op 4 augustus opgemerkt. Het bedrijf meldt dat naast Adastra ook de oplossingen Caresys, Odyssey, Carenotes, Crosscare, Staffplan en eFinancials zijn getroffen. Het is onduidelijk of bij de aanval data is buitgemaakt. Ook is niet bekend of Advanced met de aanvallers onderhandelt of van plan is losgeld te betalen. In een verklaring meldt Advanced bezig te zijn met het herbouwen en herstellen van getroffen systemen in een losse, veilige omgeving.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!