Zeelandia zet in op AI-gestuurde product- en prijsaanbevelingen

29-08-2022 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

Zeelandia zet in op AI-gestuurde product- en prijsaanbevelingen

Het wereldwijd opererende bakkerijingrediëntenbedrijf Zeelandia Group zet de Infor Coleman AI (artificial intelligence) oplossing in. Deze nieuwe kunstmatige intelligentie-mogelijkheden verbeteren de nauwkeurigheid en snelheid van zowel de productselectie als het bepalen van prijsstrategie. Daarnaast helpt het om bedrijfsgroei te realiseren ondanks aanhoudende marktuitdagingen.

De Infor Coleman AI-oplossing is recent geïmplementeerd in de vestiging van Zeelandia in Tsjechië en wordt binnenkort in andere vestigingen, waaronder in Nederland, uitgerold. Zeelandia begon in 2017 met Infor aan de digitale transformatie door de enterprise resource planning (ERP) naar Infor CloudSuite Food and Beverage over te zetten. Dit is nu live in Tsjechië en Slowakije. De cloud ERP-oplossing omvat een technologieplatform genaamd Infor OS. Dit platform haalt meer waarde uit innovaties, waaronder de toepassing van Infor Coleman AI.

Digitale transformatie

De Zeelandia Group is een wereldspeler op het gebied van bakkerijingrediënten. De groep heeft vestigingen in meer dan dertig landen en verkoopt in honderd landen. Het bedrijf werd geconfronteerd met ongekende marktuitdagingen. De hogere kosten van en de schaarste aan bakkerijingrediënten vereisten nieuwe verkoop- en prijsstrategieën om klanten op lange termijn te binden en tegelijkertijd de winstdoelstellingen te behalen. Gezien het brede productportfolio en het grote klantenbestand van de groep realiseerde Zeelandia zich al snel dat de organisatie digitaal moest transformeren om deze doelen te bereiken. Met Infor Coleman AI levert Zeelandia machinaal gegenereerde aanbevelingen voor producten en prijzen.

De AI-gegenereerde productaanbevelingen en prijzen leveren vooral veel tijdbesparing op, zowel voor verkoper als klant. Ook is het veel minder foutgevoelig dan het handmatige proces dat eerst werd gebruikt. De Infor Product Recommender toont de top vijf producten om aan klanten aan te bevelen, gerangschikt naar waarschijnlijkheid van succes. Dit scheelt tot wel een derde van een dag aan voorbereidingstijd, wat neerkomt op een tijdreductie van 83 procent. Het resulteert in een betere klantervaring met gepersonaliseerde productaanbevelingen, een hogere omzet per transactie en verbeterde marketingconversie.

Prijzen

Zeelandia pakte ook de prijsstelling aan met behulp van Infor. Door de voortdurende veranderingen in kosten en de schaarste aan beschikbare goederen moest de prijsstelling van producten vaker worden aangepast. Het aanbieden en uitleggen van de juiste prijs resulteert in meer klantloyaliteit. Daarnaast stimuleert een optimale prijsstelling de winstgevendheid en zijn er minder tijd en kosten aan verbonden.

“We hebben een zeer complex prijsmodel dat 10.000 individuele prijzen omvat”, aldus Michal Rada, transformatieleider en ICT-directeur voor AI bij Zeelandia. “Door de huidige marktschommelingen en onzekerheden is het moeilijk om dit te onderhouden. Intelligente prijsstelling was dus het eerstvolgende voor de hand liggende doelwit om aan te pakken. We onderzoeken hoe we met behulp van kunstmatige intelligentie en data science intelligente prijsaanbevelingen leveren met de perfecte balans tussen klanttevredenheid en bedrijfswinst.”

Toekomst

In de nabije toekomst wordt Infor Coleman AI ook in het CRM-systeem van Zeelandia ingezet zodat niet alleen op productgebied maar ook op het gebied van kansrijke klanten aanbevelingen gedaan kunnen worden. Verder gaan hyperautomatiseringsoplossingen bijdragen aan meer efficiëntie.

“Onze relatie met Zeelandia symboliseert ons voortdurende streven naar innovatie en samenwerkingen om branche specifieke oplossingen te leveren die inspelen op uitdagingen waar zij dagelijks mee te maken hebben”, aldus Marcel Koks, senior director industry & solution strategy voor Infor Food & Beverage. “We kijken uit naar de volgende fase in Zeelandia's stappen in hun digitale transformatie en blijven samenwerken om oplossingen te leveren die nodig zijn om hun ambitieuze bedrijfsdoelstellingen te ondersteunen.”

Terug naar nieuws overzicht
Digitale Transformatie