Goldfish investeert in AI SaaS start-up Churned

15-09-2022 | door: Witold Kepinski
Deel dit artikel:

Goldfish investeert in AI SaaS start-up Churned

De Amsterdamse start-up Churned heeft groeikapitaal aangetrokken om hun data gedreven retentie management platform (SaaS) door te ontwikkelen en (internationale) groei te bewerkstelligen. Het is de eerste investering van investeringsmaatschappij Goldfish. In 2019 besloten Francisco Blasques, professor in Data Science, en zijn voormalige student Michiel Doornenbal samen met Maarten Doornenbal het bedrijf te starten. De bedrijfsnaam Churned staat voor ‘opgezegd'.

Naast bekende abonnementsmodellen zoals kranten, energieleveranciers, softwareleveranciers en diensten als Netflix en Spotify, zijn er steeds meer industrieën die hun inkomstenmodel baseren op abonnementen. Autofabrikanten, koffieleveranciers of zelfs cosmeticaproducten maken gebruik van dit verdienmodel. Maar waar abonnementen worden aangegaan, worden ze ook opgezegd.

Door de toename in abonnementsmodellen is het belang van behoud van klanten, ook wel retentie genoemd, enorm toegenomen. Veel abonnementen zijn maandelijks of zelfs per direct op te zeggen.
Churned is een AI SaaS gespecialiseerd bedrijf dat opzeggingen van klanten kan verklaren, voorspellen en voorkomen. Dit doen zij voor bedrijven met een abonnementsmodel (zowel B2B als B2C), maar ook voor bedrijven in de e-commerce.

Maarten Doornenbal, mede-oprichter van Churned: "Tegenwoordig beschikken bedrijven over enorm veel data over hun klanten. Maar hoe kan je als bedrijf deze data gebruiken om meer waarde aan jouw klanten te leveren? Vroeger deden bedrijven amper wat met klantdata, of ze huurden een log consultancybedrijf in en kregen een mooi rapport. En dan? Vaak een mooie analyse, maar dat is niet actionable.
Als bedrijf met een abonnementsmodel wil je inzicht in klanten of ze gaan opzeggen of niet. Ook voor bedrijven zonder abonnementsmodel, zoals in de e-commerce, is churn een kritische graadmeter voor de succes van een bedrijf. Dat geldt zeker in tijden van economische tegenspoed, waarin juist het behouden van klanten en het laten terugkeren van klanten naar het e-commerce platform cruciaal zijn. Aan de hand van machine learning is dit te voorspellen en te voorkomen. En je kan hier meteen de juiste handelingen op inzetten. Hier is een enorme markt voor en met Churned zijn wij in dit gat gesprongen. En onze investeerder ziet deze potentie ook."

Met de investering zal het AI SaaS-platform van Churned verder ontwikkeld worden. Ook zal de internationale uitrol versneld worden door het aantrekken van marketing- en salescapaciteit.

Maarten Doornenbal: "De churn met één procent terugdringen levert 5 tot 15 procent aan extra winst op. Dit is een boodschap die wij internationaal verder willen uitdragen om zo groei te realiseren. Naast de investeringen in marketing en sales, zal een groot deel van de investering besteed worden aan de doorontwikkeling van ons platform. De achterkant is enorm complex, maar voor onze relaties willen wij de voorkant, dat wat de klant ziet en gebruikt, zo eenvoudig mogelijk houden.
Soms zie je bedrijven voorbij komen waarvan je weet, hiermee heb je goud in handen. Goldfish ziet dit gelukkig en geeft ons armslag om door te ontwikkelen."

Goldfish

Goldfish zal naast de investering Churned ook op andere manieren ondersteunen. Dave Dirks, partner van Goldfish: “Naast het doen van investeringen, adviseert Goldfish onder meer ook bij M&A transacties en grotere investeringsrondes. De afgelopen jaren zien we het belang toenemen van goed inzicht en een in-dept analyse en voorspelbaarheid van churn. Veel bedrijven hebben dat inzicht niet of onvoldoende en zijn vervolgens niet in staat om daar een goede analyse van te maken. Kopers en investeerders hebben dat inzicht en die analyse nodig om een inschatting te kunnen maken van de mogelijke waardeontwikkeling van het bedrijf dat ze zouden willen overnemen of financieren, en op welke wijze churn ratio’s verbeterd kunnen worden. Na onderzoek in de markt kwamen we uit bij Churned als partij die dat probleem kan oplossen, en met haar AI gedreven platform al een groeiend aantal partijen in de markt voorziet van churninzicht- en analyse."

Terug naar nieuws overzicht