Martijn Kregting - 14 september 2022

Digitale technologie kan banken ondersteunen in duurzaamheidsbeleid

Nederlandse banken onderschrijven al langer de brede maatschappelijke trend naar duurzaamheid. Maar het duurzaamheidsbeleid moet allemaal nog veel concreter en doelgerichter. Digitale technologie kan hierbij ondersteunen. Dat blijkt uit onderzoek onder 602 bankiers uit Australië, Verenigd Koninkrijk, VS en Nederland in opdracht van het Amsterdamse digitaal consultancybureau Mobiquity.

Bijna de helft van de topmanagers van banken stelt dat hun bank geen milieu-, sociale en bestuurscriteria meet - ook wel ESG-criteria genoemd, meet. Daardoor is het onmogelijk om het effect van duurzaamheidsbeleid te meten en effectief duurzaam te bankieren. Duurzaamheidsbeleid blijft vooralsnog bij woorden. Dat blijkt uit onderzoek onder 602 bankiers uit Australië, Verenigd Koninkrijk, VS en Nederland in opdracht van het Amsterdamse digitaal consultancybureau Mobiquity.

Nederlandse banken onderschrijven al langer de brede maatschappelijke trend naar duurzaamheid. Maar het duurzaamheidsbeleid moet allemaal nog veel concreter en doelgerichter, ziet Peter-Jan van de Venn, hoofd Fintech bij Mobiquity. “Duurzaam bankieren begint met meten. Daar valt voor bijna de helft van de Nederlandse banken veel te winnen. Technologieën zoals geavanceerde data-analyse, blockchain of kunstmatige intelligentie kunnen banken helpen om hun ESG-strategieën, doelstellingen en targets te evalueren en hun impact op het milieu te verminderen.”

Belang duurzaam bankieren

Banken uit alle vier de onderzochte landen zien steeds meer het belang van duurzaam bankieren. Er komt echter een einde aan de vrijblijvendheid waarmee dit belang naar concreet beleid vertaald wordt. Toezichthouders en overheden voeren steeds dwingender beleid. De Europese commissie en de ECB hebben in 2020 en 2021 richtlijnen en verordeningen gepubliceerd die de banken verplichten ESG risico’s te integreren in hun bedrijfsvoering.

Duurzaam bankieren kan banken ook veel voordeel opleveren. Het gaat vaak samen met efficiënter en winstgevend werken. Daarnaast verlangen steeds meer klanten dat hun bank ook duurzaam gaat bankieren. Het blijkt dat banken met een duurzaam beleid hun klanten beter behouden. Van de Venn: “Banken moeten niet wachten en starten met experimenteren. De route is nog niet duidelijk, maar kansen zullen zich voordoen en zullen een belangrijk concurrentievoordeel bieden.”

Lange-termijnacties ontbreken

Banken praten veel over duurzaam bankieren, maar het ontbreekt hen vaak aan concrete langere termijn-acties. Op korte termijn investeren banken vooral in emissierechten en dreigt er gevaar van greenwashing. Banken zijn zoekende als het gaat om langere termijn commitment om duurzaamheidsdoelen te halen.

Nieuwe digitale technieken kunnen bijdragen aan het halen van duurzaamheidsdoelen op langere termijn, verwacht Van de Venn. "Zo is er een app-feature waarmee klanten inzicht krijgen in hun eigen CO2-verbruik. Daarnaast wordt hard gewerkt aan artificial intelligence-methodes voor banken die op ESG-targets meten. Dit draagt bij aan het verduurzamen van beleggingsportfolio's en het toetsen van duurzaamheid van leveranciers en klanten.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!