Tech Data: Maverick ziet veel dynamiek rondom smart spaces

Bas Dekker, Tech Data

19-09-2022 | door: Johan van Leeuwen
Deel dit artikel:

Tech Data: Maverick ziet veel dynamiek rondom smart spaces

Maverick, onderdeel van Tech Data, staat al jaren bekend als een specialistische distributeur op het gebied van AV. Maar de term AV is volgens Bas Dekker eigenlijk achterhaald. Hij spreekt liever over smart spaces. Hij legt uit hoe Maverick partners helpt met kennis en een breed portfolio.

Sinds ruim een jaar is Bas Dekker in Nederland eindverantwoordelijk voor Maverick, een divisie van distributeur Tech Data. Hij werkte daarvoor vooral aan de merkenkant van de consumentenelektronica. Die kennis nam hij mee, in combinatie met het frisse enthousiasme van iemand die nieuw is in distributieland. “Ik vind het heel leuk om met vendoren, partners en eindklanten goede inhoudelijke gesprekken te voeren. Ik vind ook dat dat onze rol als specialistische distributeur is: een gesprekspartner zijn voor onze partners.”

Maverick heet voluit ‘Maverick AV Solutions’. Dekker spreekt echter liever over smart spaces dan over AV (audio en video). Dat heeft alles te maken met de ontwikkelingen die hij ziet en de manier waarop hij naar de markt kijkt. “Wat we doen is allang niet meer alleen audio en video, het is veel breder dan dat. Het gaat om ruimtes waarin wat gebeurt: er wordt iets geconsumeerd of juist iets gemaakt. Je moet als organisatie kijken wat er precies in welke ruimte gebeurt, welke processen daar plaatsvinden, in plaats van alle meetingsroom simpelweg volhangen met een groot scherm en een camera. Daarom spreken we graag over smart spaces. Het gaat voor ons altijd om het totale plaatje.”

Iedereen erbij betrekken
“Wat er nu op werkplekniveau gebeurt is heel interessant, omdat het allemaal dynamisch is”, geeft hij aan. Dat kan natuurlijk niet los worden gezien van de covid-pandemie, waardoor alles op het gebied van smart spaces in een stroomversnelling kwam. “Voor de pandemie werd thuiswerken nog niet helemaal voor vol aangezien en bestond het beeld dat thuiswerkers vaak niet aan het werk waren. De afgelopen periode heeft aangetoond dat het werken vanaf een andere plek heel goed kan, als je als management je medewerkers vertrouwt en de dingen goed afstemt. Ik geloof zelf in work from anywhere. Ik kan mijn auto ergens langs de weg zetten en daar gewoon werken op de manier waarop ik dat wil doen. Of ik ga naar een flexplek toe.”

Hij ziet een aantal opvallende ontwikkelingen in de markt. “Nu we steeds meer hybride werken, wordt het steeds belangrijker dat we met elkaar praten over hoe we als organisatie op elkaar afgestemd blijven en we iedereen erbij blijven betrekken. Bij een discussie met mensen die in een fysieke ruimte zitten en mensen die op een scherm zichtbaar zijn, gebeurt het nog vaak dat die laatste groep afhaakt. Hoe voorkom je dat? Dat is een grote uitdaging voor organisaties. Verschillende leveranciers, ook de grote platformen, zetten zich daar steeds meer voor in. Front Row, een nieuwe functionaliteit van Microsoft, is daar een mooi voorbeeld van. Maar we moeten daarvoor ook ons eigen gedrag veranderen. Daarover gaat het vaak tijdens de gesprekken die we over onze totaaloplossingen voeren.”

Analytics-toepassingen
Bij de ISE, ’s werelds grootste beurs voor AV- en systeemintegratieprofessionals in mei dit jaar, toonde Maverick wat het bedoelt met totaaloplossingen. “Daar hebben we een aantal bijzondere analytics-toepassingen laten zien. Ja, er zit een scherm, een camera en een speaker in zo’n oplossing. Maar ook sensoren, waarmee je bijvoorbeeld realtime kunt zien waar het druk is, of wat de temperatuur op een bepaalde plek in het gebouw is. Dat kun je inzetten bij smart-building-oplossingen, bijvoorbeeld om te controleren of de ruimte efficiënt wordt gebruikt. Als je honderd werknemers hebt, heb je geen honderd werkplekken meer nodig. Qua software komen er op dit gebied ook erg interessante dingen aan. Daarmee kunnen we straks het totale speelveld aanbieden." 

Partners
Partners lopen steeds meer warm voor het soort oplossingen dat Maverick aanbiedt. “Als we ons verhaal vertellen, merk je vaak dat het een soort eyeopener is. Partners voelen dat er kansen zijn. Het verhaal slaat extra aan omdat ze met onze hulp IoT-oplossingen aan kunnen bieden. We zijn daarbij onafhankelijk als het om het platform gaat, wat voor partners ook een voordeel is.”

Nieuwe partners zijn meer dan welkom en die kunnen volgens Dekker vanuit allerlei hoeken komen. “Vroeger kon je onze partners duidelijk opdelen in ‘AV’ en ‘IT’, maar nu loopt het steeds meer in elkaar over. Dat geeft een mooie dynamiek. De klassieke AV-partner bestaat inmiddels niet meer, die oriënteert zich steeds breder. Maar IT-partners zonder expertise op het gebied van smart spaces zijn ook meer dan welkom. Die kunnen we met onze specialistische kennis en de kracht van Tech Data heel goed op weg helpen.”

Expertise en passie
Eén van de grote doelen van Maverick voor de komende tijd is de zichtbaarheid verbeteren. “We gaan meer uitdragen wat we doen. Met ons brede merkportfolio kunnen we totaaloplossingen aanbieden en hebben we alles in huis om partners te helpen. We hebben een nieuw team, met enthousiaste mensen met veel expertise en een hoop passie in hun donder. Ze willen sparringpartner zijn. Als één van de weinige distributeurs hebben we specialistische kennis op dit gebied. Met onze organisatie zijn we in Nederland weer helemaal op volle sterkte. Ik voel echt een Maverick-vibe.”

Auteur: Johan van Leeuwen

Terug naar nieuws overzicht
Digital Workplace