Floris Hulshoff Pol - 26 september 2022

Hoe vergroten bedrijven hun innoverend vermogen?

Hoe vergroten bedrijven hun innoverend vermogen? image

Huidige geopolitieke en economische ontwikkelingen zetten IT-budgetten onder druk. “Maar bedrijven willen wel meer investeren in innovatie”, zegt Jeroen van der Lingen, Managing Director SAP Nederland. Hoe vergroten bedrijven hun innoverend vermogen?

Innovatie en duurzaamheid waren belangrijke onderwerpen tijdens een rondetafelgesprek naar aanleiding van een ‘dubbele verjaardag’. Het is dit jaar exact 50 jaar geleden dat vijf oud-IBM-medewerkers in het Duitse Walldorf het bedrijf SystemAnalyse und Programmentwicklung oprichtten, later omgedoopt tot Systeme, Anwendungen und Produkte (SAP). SAP Nederland viert dit jaar zijn 35-jarig bestaan.

“In al die jaren draaide het om het ondersteunen van businessprocessen en het realtime beschikbaar stellen van data”, aldus Bart Van der Biest, COO van SAP Nederland. Van der Lingen vult aan: “Ons eerste product ontwikkelden we bij de klant en samen met de klant. Dat is nog steeds onze spirit. Nog altijd ontwikkelen we onze producten door samen te werken met de klant en te luisteren naar de markt.”

Ruimte voor innovatie

“Onze producten zijn altijd een enabler geweest voor innovatie”, stelt Van der Biest. Die innovatie wordt voor bedrijven steeds belangrijker, terwijl IT-budgetten volgens de Chief Operating Officer van SAP Nederland minder hard groeien dan voorheen. Van der Lingen: “En dan te bedenken dat het niet uitzonderlijk is dat vijftig procent van het IT-budget gaat naar maintenance.”

Hoe zorgen bedrijven ervoor dat ze tijd en geld overhouden voor innovatie? Van der Lingen en Van der Biest gingen tijdens het rondetafelgesprek op zoek naar de antwoorden. Dat deden ze samen met Irine Gaasbeek, bij SAP-partner Accenture Senior Managing Director Technology voor Frankrijk en de Benelux.

Richt basisprocessen zo efficiënt mogelijk in

“Zorg ervoor dat de processen waarop je je niet kunt differentiëren zo lean and mean en zo efficiënt mogelijk zijn ingericht”, zo luidde een van de adviezen in de woorden van Van der Biest. “Dan blijft er tijd en geld over voor innovatie.”

“Bedrijven moeten businessmodellen en hoe ze zakendoen zo snel en ongecompliceerd mogelijk kunnen aanpassen”, vult Van der Lingen aan. “Daarvoor hebben wij bijvoorbeeld RISE with SAP in het leven geroepen. Onderdeel van RISE with SAP is dat we samen met de klant richting het beoogde einddoel gaan.”

Neem iedereen mee

“Uiteindelijk is en blijft het mensenwerk”, merkt Gaasbeek op. “Als je een systeem technisch goed implementeert, kun je als bedrijf een stap voorwaarts zetten. Maar op het moment dat je daadwerkelijk de hele organisatie meekrijgt, dan kun je pas echt stappen gaan zetten. Dat bepaalt het succes van een project.”

“Voor iedereen moet duidelijk zijn wat er wel en niet gaat gebeuren, en waarom”, besluit Gaasbeek. “Dan heb je het over verwachtingsmanagement, en dat gaat verder dan het geven van een knoppentraining. Als je daar onvoldoende aandacht aan besteedt, dan haal je niet de maximale waarde uit een transformatie.”

Haak het juiste ecosysteem aan

‘Samen’ is een woord dat vaker viel tijdens het gesprek. “Samenwerken met de juiste partners is cruciaal om succesvol te zijn”, aldus Gaasbeek. “Je hebt partners nodig die je helpen transformeren en op allerlei dimensies waarde creëren.”

“Ik werk zelf 28 jaar samen met SAP, en in die tijd heb ik de rol van SAP en Accenture zien veranderen. We hebben de transitie doorgemaakt van een productleverancier en een dienstenleverancier naar twee partners die samen de klant helpen om een transformatieagenda te ontwerpen en een stip aan de horizon te zetten. De samenwerking is veel intensiever geworden.”

Zorg voor zichtbaarheid

Hoe weet je dat je stappen zet richting die stip aan de horizon? Meten is weten. Van der Biest: “Heel veel bedrijven hebben bijvoorbeeld op het gebied van MVO doelen gesteld. Maar hoe weet je dat je maatschappelijk verantwoord onderneemt? Die zichtbaarheid is vaak een challenge en daar kunnen wij een oplossing voor bieden met technologie, dashboards en visibiliteit over de hele keten.”

Als voorbeeld gaf Van der Lingen de SAP Sustainability Control Tower. “Daarmee kunnen bedrijven hun CO2-footprint meten. Op die manier proberen we altijd relevante producten te ontwikkelen.” Volgens de Managing Director met succes. “Wereldwijd gaan er extreem veel transacties door een SAP-systeem.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!