Marco van der Hoeven - 03 oktober 2022

Workday: Urgentie om te investeren in Digitale Transformatie is er

Workday: Urgentie om te investeren in Digitale Transformatie is er image

Tijdens de pandemie is er veel geïnvesteerd in innovatie. Toch is er op het gebied van de Digitale Transformatie nog veel winst te behalen, onder meer op het gebied van data-analyse met kunstmatige intelligentie om het tekort aan skills en personeel op te vangen. We spraken hierover met Hette Mollema, Vice President Benelux bij Workday.

“Een belangrijke trend die wij bij Workday zien noemen we de Acceleration Gap”, zegt Hette Mollema, Vice President Benelux. “Daarmee bedoelen we dat de digitale verandering sneller gaat dan bedrijven bij kunnen houden. Hierdoor wordt het verschil tussen waar ze zouden moeten staan en waar ze daadwerkelijk staan steeds groter. Wat dit betekent is dat bedrijven die hun budgetten en investeringen in digitale transformatie niet aanpassen aan wat de business nodig heeft, zien dat die kloof steeds groter wordt.

Hij benadrukt dat het daarbij niet alleen gaat om investeringen in technologie op zich, maar ook om investeringen in mensen. “Als IT-branche zijn we goed door de pandemie heen gekomen. Maar om ons heen zien we nog steeds wel veel onzekerheid, bijvoorbeeld door de oorlog die nu aan de gang is. Mede daardoor zien veel bedrijven dat die kloof groter is geworden tussen waar ze hadden willen staan en waar ze staan.”

Data
Toch hebben veel bedrijven tijdens de pandemie in cloud-technologie geïnvesteerd om in contact te blijven met hun medewerkers. Ze hebben daarmee geïnvesteerd in toegang tot data en informatie, ongeacht de locatie. En toch is dat gat groter geworden. Dat is wel enigszins alarmerend, want de digitale transformatie bij veel bedrijven gaat dus niet snel genoeg.”

Dat heeft volgens hem gevolgen voor de rol van de CIO, en zijn relatie tot de business. “De CIO is binnen een organisatie de partner voor de beslissers, die waarschijnlijk nog steeds niet snel genoeg toegang hebben tot informatie. De hele cirkel plan-execute-analyse gaat veel sneller dan tien tot vijftien jaar geleden. En wanneer je niet goed uitgerust ben op het gebied van digitale ondersteuning heb je moeite om die cirkel snel te vervullen.”

Skills
“Kortom, wanneer jij niet in staat bent om je planning heel snel aan te passen aan de veranderende vraag in de markt, of misschien juist aan de verhoogde vraag ergens anders in de markt, als je niet heel snel je business daarop kunt aanpassen met middelen, mensen en skills, dan wordt dat gat steeds groter. Dat is iets wat ons en onze klanten nu bezighoudt.”

Een andere trend die onverminderd speelt is het tekort aan mensen, en daarmee samenhangend het tekort aan de juiste skills bij bestaande medewerkers. “Dat blijkt ook weer uit onderzoek dat we zelf hebben gedaan. De snelheid waarmee ze de skills die ze nodig hebben kunnen aanwerven, ofwel uit de eigen organisatie of gewoon vanuit de arbeidsmarkt, is een grote zorg voor bedrijven.”

Projecten
“Dit betekent weer dat er minder projecten worden gepland omdat de benodigde resources een probleem vormen. Dit horen we veel bij klanten. Het is niet nieuw, maar het is wel degelijk wat veel bedrijven tegenhoudt op dit moment om versneld projecten uit te voeren, om versneld te investeren in digitale middelen”

Aan de positieve kant zie je dat bij de projecten die wel gedaan worden organisaties steeds slimmer worden. Ze beschikken over enorme hoeveelheden data, en uit die grote hoeveelheid data halen ze met behulp van artificial intelligence relevante informatie. We zien dus dat er een snelle ontwikkeling plaatsvindt op het gebied van data-analyse tools en kunstmatige intelligentie.”

Oplossing
Dat wordt volgens Mollema ook steeds meer ingezet om een oplossing te bieden voor het tekort aan personeel en de juiste skills. “We zien dat AI ingezet wordt voor het plannen van skills voor workforce planning. Dus bijvoorbeeld om te kijken welke mensen ze volgend jaar nodig hebben, en de vraag welke skills die mensen zouden moeten hebben.”

Dat kun je vervolgens doen voor de middellange, en ook voor de lange termijn, zeg drie tot vijf jaar maximaal. Dan kun je zien hoe goed je het op orde hebt, hoe de strategische planning eruit zou moeten zien en welke mensen je nodig hebt. AI geeft een handreiking om te plannen op het niveau van de skills, de functies en de competenties die mensen nodig hebben om die jobs te vervullen.”

AI
Daarnaast komen uit AI ondertussen ook heel veel signaleringen op financiële data. “Je kunt uit die grote hoeveelheid data bijzondere patronen halen, bijvoorbeeld van klanten die later gaan betalen, of bepaalde klanten uit segmenten die meer bij jou gaan bestellen. Uit menselijke analyse kun je dat soort informatie tot op zekere hoogte wel naar boven halen, maar dat wordt lastiger als het om veel data gaat. Dan heb je als business de hulp van AI nodig.”

Om AI effectief in te zetten is het wel belangrijk dat de te gebruiken data in orde is. “Niet alledata zijn altijd geschikt om die toepassingen op te laten draaien. Vaak komt dat omdat data gefragmenteerd is binnen organisaties. Het zit in verschillende systemen, of in afzonderlijke silo’s. In die gevallen is het dus belangrijk om van het gefragmenteerde landschap af te komen, en door normalisatie en standaardisatie ervoor te zorgen dat die AI-tools hun werk kunnen doen.”

Benchmark
Workday speelt hier ook op in door niet alleen maar functionele applicaties te leveren, maar ook de technologie om het probleem van de gefragmenteerde data op te lossen. Een voorbeeld van een klant die hier gebruik van maakt is de mobiele retailer Picnic die de eigen order intake combineert met technologie van Workday om te komen tot een goede analyse van de financiële data.

“Data is uiteindelijk waar het allemaal om gaat. Wij hebben natuurlijk de applicaties waarmee je een declaratieproces mooi kunt ondersteunen. Maar wat bedrijven vervolgens willen is die data kunnen vergelijken en benchmarken met peer groups. Een mooie ontwikkeling is dat tot nu toe al ongeveer zeventig procent van onze klanten toestemming heeft gegeven om hun statistische data te benchmarken.”

Stuurinformatie
“Dit betekent bijvoorbeeld dat een bank in Nederland zijn verloop kan vergelijken met een andere bank, uiteraard allemaal geanonimiseerd. We zien dat deze dienst een soort sneeuwbaleffect heeft, want als een deel van de klanten het doet, willen de andere klanten het ook. Zo krijg je als organisatie stuurinformatie door jezelf te laten vergelijken met anderen.”

Hij is positief gestemd over de toekomst. “Natuurlijk maak ik me net als iedereen zorgen om macro-economische en geopolitieke ontwikkelingen. Tegelijkertijd vergroot dat wel de noodzaak voor bedrijven te vertrouwen op hun IT-systeem, en de investeringen die nodig zijn voor digitalisering.”

“Voor lokale bedrijven valt dat misschien nog mee, maar de meeste klanten waar wij mee te maken hebben werken internationaal, dus de noodzaak te investeren in digitalisering is er. Ook bij de overheid wordt steeds meer duidelijk dat het belangrijk is om te investeren in efficiëntie om het ontbreken van mankracht op te vangen. We zien duidelijk een positieve beweging in de markt op het gebied van investeringen in de Digitale Tansformatie.”

Auteur: Marco van der Hoeven

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!