Floris Hulshoff Pol - 04 oktober 2022

SaaS buying platform Pengu is van start gegaan

SaaS buying platform Pengu is van start gegaan image

Het Amsterdamse SaaS (Software-as-a-Service) buying platform Pengu is officieel gelanceerd. Pengu, opgericht door twee voormalig Salesforce en Zoom medewerkers, biedt meer transparantie in de wereld van software aankoop. Door gebruik te maken van data-gedreven inzichten en expertise fungeert Pengu als een verlengd procurement team en bespaart zo tijd en geld voor haar klanten. ‘Door de wildgroei aan SaaS abonnementen verliezen onze klanten het overzicht en grip op hun portfolio’ aldus Philippe Stevens, Co-Founder.

Het aanbod van software applicaties is enorm. Een toenemend aantal van deze applicaties zijn inmiddels een cruciaal onderdeel van de bedrijfsvoering geworden, waardoor organisaties niet meer zonder kunnen. Door een combinatie van toename in aanbod en de groeiende afhankelijkheid voorspelt onderzoeksbureau Gartner een gemiddelde jaarlijkse groei van 18% in SaaS uitgaven. In de huidige tijden van economische onzekerheid merkt Pengu bij haar groeiende klantenbestand dat kostenbesparingen steeds hoger op de agenda komen te staan.

Het was oorspronkelijk de taak van interne IT-afdelingen om software aan te kopen. Tegenwoordig hoeft de software gebruiker echter niet langer ingewikkelde installaties te doorlopen alvorens de software in gebruik te kunnen nemen. Via plug en play kan men vaak direct aan de slag. Software bedrijven kunnen dus veel makkelijker hun producten en services direct aan de eindgebruikers verkopen, in plaats van via een IT-afdeling. Dit heeft geleid tot een nieuwe stroom aan inkopers op andere afdelingen zoals marketing, sales en HR. Edo Buziau, Co-Founder Pengu: ‘bij de introductie van SaaS begin deze eeuw was de belofte minder complexiteit, kosten en tijd. Echter, door het groeiend aantal applicaties is het managen, vernieuwen en aankopen van SaaS inefficiënt en kostbaar geworden.’

Pengu neemt het volledige procurement process voor SaaS applicaties uit handen voor haar klanten en realiseert besparingen van gemiddeld 30%. Daarnaast garandeert Pengu dat het meer oplevert dan het kost, zo niet dan betaalt Pengu het verschil terug. Klanten hebben via het platform in één oogopslag een overzicht van hun portfolio, besparingen en uitgaven. Het bereiken van transparantie, eerlijkheid en evenwicht op de softwaremarkt voor haar klanten is het ultieme streven van Pengu.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!