NETGEAR: Investeringsgolf in nieuwe WiFi-netwerken komt nu op gang

Het maakt ons niet uit of je eenpitter bent of een reseller met 500 mensen

Arend Karssies, NETGEAR
06-10-2022 | door: Martijn Kregting
Deel dit artikel:

NETGEAR: Investeringsgolf in nieuwe WiFi-netwerken komt nu op gang

De gemiddelde kantoorwerkplek is, dat mag voor weinigen een verrassing zijn, nogal veranderd sinds de coronacrisis. Een goede en veilige verbinding is hier een cruciaal onderdeel van en steeds vaker is dat tegenwoordig een draadloze verbinding. Samen met sterke groei van het hybride werken groeide het belang van goede en eenvoudig te beheren apparatuur zoals routers, access points en switches voor zowel consument als bedrijfsleven, zag Arend Karssies, regional director Benelux & Nordics van netwerkleverancier NETGEAR. De onderneming heeft daar onder andere op ingespeeld door een goed alternatief te bieden dat op voorraad is, eenvoudig te installeren is en de voordelen van WiFi 6 biedt die tegenwoordig al bijna als normaal beschouwd wordt.

Twee jaar (deels) thuiswerken heeft ertoe geleid dat de slechte WiFi-verbinding op de zolderkamer inmiddels wel is aangepakt, stelt Karssies. Met WiFi 6-Mesh-systemen, soms zelfs al WiFi 6e, dekken consumenten zowel de zakelijke als privé behoeften goed af. Nu de afgelopen maanden werknemers massaal (deels) terug naar kantoor zijn gegaan, blijkt echter dat veel bedrijfsnetwerken achter zijn gebleven.

“Mensen komen met hun laptop, hebben geen vast bureau met pc meer. Organisaties merken dat de draadloze netwerken die er vóór corona lagen, niet meer voldoen als het gaat om capaciteit en snelheid. We gingen corona in met WiFi 5 en zijn tijdens corona thuis gewend geraakt aan WiFi 6/6e. Onze laptops en smartphones zijn hiervoor geüpdatet en op kantoor gaat dan je snelheid en efficiency opeens omlaag, want daar gebruikt men nog WiFi 5.”

Deze impact wordt vergroot door de toename in gebruik van toepassingen zoals videobellen. Was vergaderen en overleg voorheen face to face of via audiobellen, tegenwoordig gaat dat veelal via het beeldscherm. En zo zijn er nog veel meer bandbreedte-vretende applicaties die nu steeds vaker over WiFi-netwerken gaan.

Investeringen groeien
Genoeg redenen dus voor bedrijven om op steeds grotere schaal te gaan investeren in het vernieuwen van hun draadloze netwerken. NETGEAR merkt sinds ongeveer begin 2022 dat die vraag zo ongeveer aan het verdubbelen is. Het ‘puinruimen’ is voorbij, nu durft men ook echt weer te gaan investeren in nieuwe bedrade en draadloze netwerken.

Wat daarbij volgens Karssies om de hoek komt kijken is beschikbaarheid. Hoewel de tekorten aan componenten geleidelijk aan lijken te verminderen, doet het verminderen van de productie uit het begin van de coronacrisis zich nog steeds gelden. Daarnaast blijven logistieke ketens onder druk staan door lockdowns diverse regio’s wereldwijd.

“Wij zijn één van de weinige leveranciers die de afgelopen 2,5 jaar zorgvuldig vooruit gepland hebben wat we nodig denken te hebben als het gaat om componenten zoals chips voor zakelijke netwerkapparatuur. We hebben de hardware tijdig ingekocht en we hebben de software engineers om alles te programmeren. Veel resellers staan meer open voor het verkopen van alternatieven voor hun traditionele merken, omdat er te vaak gewoon geen producten meer beschikbaar zijn.”

Toegankelijk
Karssies benadrukt dat NETGEAR alle resellers gelijk behandeld en dat dit wordt gewaardeerd. “Als je opeens bij ons aanklopt omdat andere leveranciers niet kunnen leveren, ben je ook welkom. We helpen nieuwe partners met producten, met advies, met één-op-één trainingen van onze sales engineers om onze apparatuur te leren kennen, of met een NFR op maat voor je specifieke projecten. We zijn weliswaar een zakelijke organisatie, maar tegelijk ook heel toegankelijk. Het maakt ons niet uit of je eenpitter bent of een reseller met 500 mensen.”

NETGEAR Benelux heeft inmiddels een tweede sales engineer – Gillian Roseval – aangenomen die zich specifiek op het IT-kanaal richt. Zo kan de toenemende partnervraag ook goed opgepakt worden. Daarnaast ondersteunt Accountmanager Rik de Jongh specifiek het IT-partnerkanaal met advies over en begeleiding van WiFi-trajecten. “Zij samentrekken de kar in de Benelux om de reseller te ondersteunen. Ook heeft NETGEAR een wereldwijd team opgericht waar resellers 24/7 geholpen kunnen worden met WiFi Design, gemaakt door ons Pro WiFi designteam. Resellers willen snel geholpen worden en dat doen we hiermee.”

Fysiek
Hoewel corona nog niet voorbij is, vindt gelukkig steeds meer fysiek plaats. Ook NETGEAR zoekt weer de fysieke ontmoetingsmogelijkheden op richting resellers. Zo heeft de onderneming op 6 en 22 september op beurzen van distributeurs BusinessCom en Ingram Micro gestaan.

“We hebben daar specifiek ingezoomd op onze Managed WiFi-oplossingen, wat zowel via de cloud als lokaal te beheren WiFi-proposities zijn binnen Insight Pro. Bedrijven kunnen zelf het beheer uitvoeren, maar het net zo eenvoudig via hun IT-partner laten doen. Zo proberen we steeds meer body en kleur te geven aan onze boodschap. Inmiddels hebben we al een zakelijke propositie voor WiFi 6e, zodat we bedrijven kunnen helpen met de nieuwste WiFi-technologie waarmee ze voorlopig vooruit kunnen.”

Uitbreiding Insight Pro
Zo heeft NETGEAR op de beurzen (potentiële) partners twee elementen getoond die onlangs zijn toegevoegd aan het Insight Pro platform. Daarmee is beheer van WiFi- en mobiele tools thuis en onderweg mogelijk naast het beheer op de kantoorlocatie.

Het eerste element is Orbi Pro: een vaak thuis ingezette mesh-oplossing die nu ook zakelijk kan worden gebruikt. Een werkgever kan dan een mesh Wifi-omgeving thuis bij werknemers faciliteren en die op afstand (laten) managen vanuit onze cloud-omgeving.

Ook is beheer van mobiele hotspots opgenomen in het cloud-management platform. Karssies: “We mogen weer reizen, zakelijk en privé. Maar je wil als organisatie niet dat men dan op het bedrijfsnetwerk actief is via publieke hotspots met de eigen laptop. Bedrijven reiken steeds vaker mobiele hotspots uit aan hun werknemers. Dan is het handig wanneer die ook op afstand beheerd kunnen worden – automatisch de nieuwste firmware installeren, dataverbruik monitoren, et cetera.“

Beveiligen
Veiligheid is ook een cruciaal aspect van draadloze netwerken. NETGEAR is natuurlijk geen security-aanbieder – al biedt het consumenten al beveiligingsopties aan via zijn Armor-portfolio. Maar Karssies benadrukt dat er wel degelijk mogelijkheden zijn om de hardware van de onderneming intrinsiek zo goed mogelijk te beveiligen.

“Door Insight Proactief te gebruiken, kun je ervoor zorgen dat alle NETGEAR-onderdelen van je draadloze netwerk de meest recente patches en andere updates hebben, snel en organisatie breed. Al je hardware is dan zo veilig als mogelijk is. Verder is het aan te raden om tussen je Orbi Pro-oplossing en het kantoornetwerk standaard een VPN-tunnel te gebruiken, iets dat we ook faciliteren.”

Groeiverwachting
Karssies verwacht dat de komende tijd de al forse groei in afzet van WiFi-producten op de zakelijke markt zal doorzetten. Heel veel bedrijven bepalen nu wat ze met hun kantoren aan willen en hoe ze die willen inrichten. Willen ze uitbreiden, of juist inkrimpen vanwege flexwerken?

Daar zullen ze hun netwerken in meenemen, denkt hij, ofwel door te vervangen ofwel door te upgraden. “De meeste blauwdrukken liggen er nu wel of zijn bijna klaar. Dat zal dus de komende tijd een grote groeimarkt worden.”

Goed plannen
Karssies geeft tot slot resellers mee dat, hoewel het met de tekorten aan componenten de goede richting uit gaat, het nog altijd verstandig is om zo goed mogelijk te plannen wat je nodig hebt. “Ook wij hebben geen oneindige voorraden. Dus als je over twee maanden verwacht een bepaalde hoeveelheid access points of switches te moeten leveren, is het niet verstandig om twee weken van tevoren pas te bestellen.”

Daarnaast kan het, ook vanwege de overal groeiende problemen van personeelstekorten, de schaarse capaciteit zo efficiënt mogelijk te besteden. “Zo kan het slim zijn om niet vier soorten access points aan te bieden aan één klant, maar vier klanten met dezelfde access points te bedienen. Dan kun je daar een buffer van aanleggen en je mensen kunnen hun kennis over en beheer van die access points focussen op een kleiner aantal merken.”

NETGEAR zelf ondersteunt resellers hierin door steeds meer van zijn hardware toe te voegen aan de beheeromgeving van Insight Pro. “We proberen het hen met beheer op afstand zo eenvoudig mogelijk te maken om de huidige groei in afzet van WiFi-netwerken aan te kunnen. Automation zorgt ervoor dat je met dezelfde hoeveelheid mensen toch meer voor je klanten kunt betekenen in beheer en monitoring van hun draadloze netwerken. Resellers kunnen bovendien Insight Pro per klant weer met diverse lagen van automation inrichten, afhankelijk van wat een klant kan en wil.”

Auteur: Martijn Kregting

Terug naar nieuws overzicht
Digital Workplace