Wouter Hoeffnagel - 20 oktober 2022

Canalys: Wereldwijde smartphonemarkt krimpt opnieuw

Canalys: Wereldwijde smartphonemarkt krimpt opnieuw image

De wereldwijde smartphonemarkt is in het derde kwartaal van 2022 voor het derde kwartaal op rij gekrompen. De markt is op jaarbasis 9% gedaald, waarmee de markt zijn slechtste derde kwartaal sinds 2014 doormaakt.

Dit blijkt uit cijfers van Canalys. De sombere economische vooruitzichten hebben ertoe geleid dat consumenten de aankoop van elektronische hardware uitstellen en prioriteit geven aan andere essentiële uitgaven. Dit blijft de smartphonemarkt waarschijnlijk de komende zes tot negen maanden drukken. Samsung behield zijn leidende positie met een marktaandeel van 22% dankzij zware promoties om de kanaalvoorraad te verminderen. Apple was de enige leverancier in de top vijf die een positieve groei noteerde en verbeterde zijn marktpositie verder met een marktaandeel van 18% tijdens de marktdaling dankzij de relatief veerkrachtige vraag naar iPhones. Terwijl Xiaomi, OPPO en vivo een voorzichtige benadering van overzeese expansie bleven volgen gezien de onzekerheid op de binnenlandse markt, met behoud van een wereldwijd marktaandeel van respectievelijk 14%, 10% en 9%.

canalys-smartphonemarkt-3q2022.jpg

Markt reageert snel

"De smartphonemarkt reageert zeer snel op de vraag van de consument en leveranciers passen zich snel aan de barre zakelijke omstandigheden aan", zegt Canalys-analist Amber Liu. “Voor de meeste leveranciers is de prioriteit het verminderen van het risico van voorraadopbouw bij een afnemende vraag. Verkopers hadden aanzienlijke voorraden tot juli, maar de doorverkoop verbeterde vanaf september geleidelijk dankzij agressieve kortingen en promoties. De prijsstrategie van nieuwe producten is voorzichtig opgesteld - zelfs voor Apple - om aanzienlijke pushback van consumenten te voorkomen, die nu de neiging hebben erg gevoelig te zijn voor prijsstijgingen."

canalys-smartphonemarkt-3q2022-2.jpg

"Aangezien de vraag geen tekenen van verbetering vertoont richting Q4 en H1 2023, moeten leveranciers werken aan een voorzichtige productieprognose met de toeleveringsketen terwijl ze nauw samenwerken met het kanaal om het marktaandeel te stabiliseren", zegt Canalys-analist Sanyam Chaurasia. “Bij het ingaan van het verkoopseizoen verwachten consumenten die hun aankopen hebben uitgesteld hoge kortingen en bundelpromoties, evenals aanzienlijke prijsverlagingen op apparaten van de oudere generatie. Vergeleken met de sterke vraag van het voorgaande jaar, wordt een langzame maar gestage feestelijke verkoop verwacht in het vierde kwartaal van 2022. Het zal echter te vroeg zijn om het komende kwartaal te zien als het echte keerpunt van marktherstel."

canalys-smartphonemarkt-3q2022-3.png

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!