Om gebruik te maken van de Youtube player moet u Analytische en functionele cookies toestaan.

Wijzig cookie voorkeuren
22-10-2022 | door: Redactie
Deel dit artikel:

Sustainability staat op de agenda van channel partners (VIDEO)

Schneider Electric, speler in digitale transformatie van energiebeheer en automatisering, publiceerde onlangs een nieuw onafhankelijk onderzoek in samenwerking met IT channel analist Canalys. Hierin worden de duurzaamheidsinitiatieven van IT channels en de impact van milieu, maatschappij en governance (ESG) op aankoopbeslissingen van hun klanten onderzocht. Canalys wil zo inzicht krijgen in de mate waarin het wereldwijde IT channel-ecosysteem zich voorbereid op duurzaamheid en in de rol van de partners in het bredere ecosysteem. Dutch IT Channel hoofdredacteur Witold Kepinski sprak tijdens het Canalys Forums 2022 in een video interview over de bevindingen van dit onderzoek en sustainability toepassingen met Rachel Brindley (Senior Director Channels bij Canalys) en David Terry (VP IT Channels bij Schneider Electric Europa).

Uit het nieuwe onderzoeksrapport van Canalys, waarin 500 partners werden ondervraagd, blijkt dat channelbedrijven al investeren in hun duurzaamheidsstrategieën: meer dan 60% van de partners heeft middelen gealloceerd aan ESG.

Veel channelbedrijven hebben echter nog moeite om dit om te zetten in actie. Klanten besteden ook steeds meer aandacht aan ESG, met name op het gebied van milieuoverwegingen: 64% van de partners geeft aan dat ESG-strategieën van klanten hun IT-investering beïnvloeden en dat ze in meer dan 30% van de verzoeken om voorstellen (RFP's) worden opgenomen.

Uit het onderzoek blijkt ook dat de meerderheid van de partners de voordelen erkent van het aanbieden van hergebuik- en recyclediensten: bijna 60% van de ondervraagde bedrijven biedt dit soort programma's al aan. Overheidsregulatie vormt zowel een uitdaging als een kans voor leveranciers vanwege de complexiteit van ESG-strategieën en uiteenlopende lokale regulatie-initiatieven. Toch verwacht 40% van de ondervraagde bedrijven al in dit jaar inkomsten te genereren uit duurzaamheidsoplossingen. Het marktonderzoek bevestigt de behoefte aan duurzame end-to-end werkwijzen en oplossingen van toonaangevende IT- en technologieleveranciers.

"Uit ons onderzoek blijkt dat partners al investeren in hun duurzaamheidsstrategieën. Ze zetten zich in om hun eigen impact en die van hun klanten op het milieu te verminderen", aldus Rachel Brindley, Senior Director Channels bij Canalys. "Partners kijken naar hun leveranciers om hen te ondersteunen bij het aangaan van deze uitdagingen en ze willen graag hun aanzienlijke vooruitgang op het gebied van CO2-reductie laten zien."

"Nu er meer binnen het IT-kanaal meer aandacht uitgaat naar de ESG-verplichtingen is dit het moment voor partners om hun duurzaamheidsinspanningen te versnellen en een grote rol te gaan spelen bij het terugdringen van koolstofemissies en afval", aldus David Terry, VP IT Channels bij Schneider Electric Europa. "Energie-optimalisatie, energie-efficiëntie en managed power services bieden allemaal belangrijke mogelijkheden voor partners om zich te onderscheiden en hun marktaandeel te vergroten. Als één van de meest duurzame organisaties ter wereld bevindt Schneider Electric zich in een perfecte positie om haar partners te ondersteunen in elke fase van hun verduurzaming."

Duurzaam

"Bij Schneider Electric versnellen we onze ESG-doelstellingen, zodat channelpartners hun duurzaamheidsdoelstellingen kunnen behalen en zelfs overtreffen. Door gebruik te maken van onze bewezen expertise op het gebied van duurzaam ondernemen, zetten we ons in om duurzame, impactvolle en winstgevende activiteiten te creëren die klanten en partners helpen netto nul te bereiken op drie belangrijke gebieden", aldus Terry:

Strategie – Schneider Electric helpt partners en klanten om hun prioriteiten op gebied van duurzaamheid te definiëren en een zinvol plan op te stellen met behulp van energiebeoordelingen, tools en consultancy.

Digitaliseren – met Schneider Electric EcoStruxure-software kunnen klanten en partners de mogelijkheden van data en digitalisering benutten om transparante energierapportage mogelijk te maken en met voorspellende analyses, efficiëntie, activiteiten en onderhoud te optimaliseren. Ook kunnen zij zo besparen op operationele kosten.

Decarboniseren - Door samen te werken op vier decarbonisatie-pijlers kan Schneider Electric bouwen aan een groenere en duurzamere toekomst.

Elektrificatie van activiteiten met de Sustainability Business van Schneider Electric, met onder andere oplossingen voor EV-mobiliteit en microgridbeheer;

Energieverbruik en afval verminderen door gebruik te maken van de Schneider Electric’s Green Premium portfolio, ontwerptools en programma's voor het recyclen en innemen van batterijen;

Fossiele brandstoffen vervangen door hernieuwbare energie;

De gehele keten betrekken via programma's voor het koolstofvrij maken van de toeleveringsketen.

Het onafhankelijke onderzoek van Canalys wordt nader toegelicht in het nieuwe ebook van Schneider Electric, genaamd "How can partners develop sustainability strategies?". Partners kunnen ook deelnemen aan de webinar op 9 november 2022 om 16.00 om een beter inzicht te krijgen in de bereidheid van het IT-kanaal om duurzaamheid te omarmen. Schrijf je hier in.

Terug naar video overzicht