Smartphonemarkt krimpt met negen procent in derde kwartaal

29-10-2022 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

Smartphonemarkt krimpt met negen procent in derde kwartaal

De wereldwijde smartphoneverzendingen zijn door zwakke vraag in het derde kwartaal jaar-op-jaar met 9% zijn gedaald tot 297,8 miljoen stuks. Samsung blijft marktleider, gevolgd door Apple en Xiaomi.

Dit blijkt uit de meest recente analyse van de smartphonemarkt van Canalys. Samsung is marktleider ondanks een krimp van 8% en leverde 64,1 miljoen eenheden. Apple groeide met 8% en verscheepte 53,0 miljoen stuks, waarmee het de enige partij is dit groei noteert. Na twee kwartalen van tweecijferige dalingen benut Xiaomi zijn wereldwijde schaal om zijn positie te versterken. Dit vertaalt zich in een krimp van slechts 8% met 40,5 miljoen verscheepte units. OPPO en vivo staan de vierde en vijfde plaats ondanks een daling van meer dan 20% met respectievelijk 28,5 miljoen en 27,4 miljoen eenheden in het derde kwartaal van 2022.

Apple presteert sterk

"De prestaties van het high-end segment waren het enige hoogtepunt dit kwartaal", zegt Canalys Research Analyst Runar Bjørhovde. “Apple bereikte zijn hoogste marktaandeel in het derde kwartaal tot nu toe, aangedreven door zowel de iPhone 13 als de nieuw gelanceerde iPhone 14-serie. Vooral de populariteit van de iPhone 14 Pro en Pro Max draagt bij aan een hogere ASP en stabiele inkomsten voor Apple. Aan de Android-kant vernieuwde Samsung zijn opvouwbare portfolio en verhoogde zijn marketinginitiatieven aanzienlijk om interesse en vraag naar zijn nieuwe vlaggenschepen te genereren. De vraag in het midden tot het lage segment is geraakt, waardoor het voor leveranciers een uitdaging is om in een concurrerend segment te navigeren. Xiaomi slaagde erin zijn wereldwijde schaal te benutten met een vernieuwde productlijn om dalingen op zijn thuismarkt te compenseren. OPPO en vivo worden nog steeds aanzienlijk beïnvloed door de daling van de Chinese markt, maar hebben beide kleine tekenen van herstel laten zien.”

canalys-smartphonemarkt-2022q3.jpg

"Europa en Azië-Pacific presteerden in het derde kwartaal beter dan de rest van de wereld", zegt analist Sanyam Chaurasia van Canalys. “Europa vermeed een significante daling, geholpen door een piek in de verzendingen naar Rusland. Hier maakten Chinese leveranciers gebruik van kansen op korte termijn om het kanaal in te slaan in een markt die in de voorgaande kwartalen onderaanbod was. APAC had een enorme variatie tussen de verschillende markten, maar de opeenvolgende verbetering van de vraag in India, Indonesië en de Filippijnen hielp de regio haar prestaties te stabiliseren. Door carriers gedomineerde markten zoals Noord-Amerika en Latijns-Amerika vertoonden steeds voorzichtigere sentimenten over het beheer van de voorraad voordat ze de grote vakantieseizoenen tegemoet gingen, in tegenstelling tot een veel optimistischer beeld in het derde kwartaal van vorig jaar.”

Lange winter

"In het vierde kwartaal belemmeren aanhoudende wereldwijde verstoringen de prestaties van volledige ecosysteemportfolio's voor leveranciers", zegt Canalys-analist Toby Zhu. "De toeleveringsketen stroomopwaarts gaat eerder dan verwacht een lange winter in, waarin de orderdoelen van OEM's zwaar worden verlaagd. Ook hebben de trage voorraadomzet en slechte economische cijfers het vertrouwen van het kanaal aangetast, waardoor het terugvalt op grote merken met iconische apparaten om verkeer te genereren voor het belangrijkste omzetkwartaal. Verkopers gaan het vierde kwartaal in met voorzichtige strategieën om de aanhoudende problemen aan te pakken. Het beheren van de somberste vooruitzichten voor het vierde kwartaal in meer dan tien jaar zal laten zien welke leveranciers goed gepositioneerd zijn voor de lange termijn.”

canalys-smartphonemarkt-2022q3-2.png

Terug naar nieuws overzicht
Mobility