European Digital Markets Act van kracht

02-11-2022 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

European Digital Markets Act van kracht

De European Digital Markets Act (DMA) is in werking getreden. Het komende half jaar vormt een transitieperiode.

De DMA moet samen met de Digital Services Act (DSA) moet de macht van grote techgiganten inperken. De DMA trad per 1 november als eerste in werking. De wet schrijft onder meer welke rechten en plichten techbedrijven op hun platforms hebben. Het gaat daarbij specifiek om grote techbedrijven, die een bepaalde minimale jaaromzet of minimaal aantal maandelijke gebruikers tellen. De EU ziet deze partijen als poortwachters. Dat betekent in de praktijk dat zij over een platform beschikken waarmee zij ook andere diensten kunnen bereiken. De DMA is onder meer bedoeld om te voorkomen dat deze partijen eigen diensten en apps voorrang geven. Ook bepaalt de wet dat diensten van grote techbedrijven interoperabel moeten zijn, bepaalde diensten niet mogen voortrekken.

De komende periode vormt een transitieperiode van zes maanden, die tot 2 mei 2023 loopt. Bedrijven krijgen in deze periode de tijd om hun producten aan te passen en aan de DMA te voldoen. Na de transitieperiode geldt een periode van twee maanden (tot 3 juli 2023) waarin bedrijven hun diensten moeten aanmelden bij de Europese Commissie. Deze heeft vervolgens 45 werkdagen de tijd om te bepalen of bedrijven inderdaad een 'poortwachter' zijn. Vervolgens krijgen poortwachters zes maanden de tijd om hun producten aan te passen.

Terug naar nieuws overzicht