Witold Kepinski - 03 november 2022

Web Summit belicht trends rond AI, gen-Z, sportswashing, meta en venture capital

Web Summit belicht trends rond AI, gen-Z, sportswashing, meta en venture capital image

Op de eerste dag van Web Summit 2022 vonden een aantal interessante podium gesprekken over tech trends en toepassingen plaats, onder andere over AI, Hoe gen-Z nieuws consumeert, sportswashing, meta en venture capital ontwikkelingen.

Alexa's volgende AI-truc

Alexa is misschien wel het meest bekende voorbeeld van AI-technologie in de wereld van vandaag. De zachte stem van de virtuele assistent is bij velen bekend, maar Rohit Prasad van Amazon (video) denkt dat hij zoveel meer kan: "Alexa is niet alleen een AI-assistent - het is een vertrouwde adviseur en een metgezel."

De senior VP van Amazon en hoofdwetenschapper voor Alexa merkte op dat tijdens de recente jaren van de Covid-19-pandemie meer mensen zich tot Alexa wendden dan ooit tevoren: "We hadden een totale interactie met Alexa die in 12 maanden met 30 procent groeide." Rohit gelooft nu dat de technologie klaar is om de volgende stap in zijn evolutie te zetten.

Met de komende herhalingen van Alexa, zei Rohit, zal de digitale assistent beter in staat zijn om gedragspatronen te herkennen en begeleiding te bieden bij het ondersteunen van die acties.

Alexa zal ook worden getraind om te begrijpen welke situaties in context goed zijn voor de gebruiker. Rohit gaf het voorbeeld van Alexa die kan controleren of je thermostaat te hoog staat en stelt voor dat je de verwarming lager zet om geld te besparen, vooral als je de temperatuur altijd op hetzelfde niveau hebt ingesteld.

Is sportswashing meer dan mensenrechtenschendingen?

De controversiële kwestie van sportswashing werd op SportsTrade behandeld door Joey D'Urso, onderzoeksschrijver van Atlantic UK, en Sky News-sportcorrespondent Rob Harris, die vooral spraken over de aankoop van de Britse voetbalclub Newcastle United door Saoedi-Arabië en het winnende bod van Qatar op het WK 2022.

Rob verspilde geen tijd met het geven van een definitie van sportswashing, een term die wordt gebruikt om de praktijk te beschrijven van individuen, groepen, bedrijven of overheden die sport gebruiken om reputaties te verbeteren die door wangedrag zijn aangetast. “Mensen denken dat het om simpele public relations gaat. 'Saoedi-Arabië koopt Newcastle omdat ze goede pers willen.' Het is veel geavanceerder dan dat.”

“Na met veel mensenrechtenorganisaties te hebben gesproken, gaat het over [Saoedi-Arabië] die probeert zichzelf te integreren in de structuur van het westen in een post-oliewereld. Het gaat erom ze goede kerels te maken om zaken mee te doen”, legt de sportcorrespondent uit.

Over het WK 2022, dat eind november in Qatar plaatsvindt, zei Rob verder: "Het is niet zo krachtig als het bezitten van een voetbalclub, wat een veel verraderlijkere en succesvollere manier is om te sporten".

“Als je hier puur sportief over schrijft, ben je dan medeplichtig aan sportswashing? Als je er op een goedaardige manier over schrijft?” vroeg Rob.

Joey merkte echter op dat negatieve krantenkoppen over de hele wereld een enigszins positief effect hadden op de mensenrechten in Qatar: “Het heeft tot verandering geleid. De arbeidswetten in Qatar zijn daardoor veranderd.”

De slotgedachten over sportswashing waren duidelijk: "Deze staten zouden geen voetbalclubs mogen bezitten", zei Rob. "In de zeer nabije toekomst zal de Premier League worden uitgevochten tussen twee clubs in bezit van het Midden-Oosten."

Hoe kunnen nieuwsorganisaties het publiek van generatie Z bereiken?

Het vinden en bedienen van het publiek van generatie Z was een hot topic op het Fourth Estate-podium van dit jaar, waarbij Vice Global Head of News, Programming and Development Subrata De, de Shade Room politiek verslaggever Judith Nwandu en journalist Ann Curry hun visie gaven.

Subrata legde de beslissing van Vice uit om aanwezig te zijn op streamingplatform Twitch en onderzocht waarom het een legitieme keuze is voor een nieuwsorganisatie om op sites zoals OnlyFans te zijn.

“Ik geloof niet dat er één groep mensen is die nieuws wil. Ik denk dat het aan ons is om uit te zoeken waar mensen zijn”, aldus Subrata.

Er is nog steeds scepsis over het feit dat sociale-mediaplatforms – zoals TikTok, dat grotendeels bestaat uit een generatie Z-gebruikersbestand – als nieuwsbronnen worden beschouwd, zei Ann.

Ann verdedigde echter ook jongere nieuwsconsumenten/ "Gen Z krijgt zijn nieuws van elkaar. Ze voelen dat ze elkaar kunnen vertrouwen. Ze vertrouwen mijn generatie niet en ze vertrouwen de mainstream media niet”.

Ann sloot haar punt af met een voorzichtige opmerking over het te veel vertrouwen op het populaire sociale mediaplatform: “TikTok heeft wel invloed van de Chinese communistische partij, laten we eerlijk zijn. Er is een zorg dat gegevens die van de gebruiker zijn verzameld in de toekomst tegen hen kunnen worden gebruikt."

Metaverse en Meta

Het is veilig om te zeggen dat Herman Narula de metaverse kent. De mede-oprichter en CEO van VR- en videogame-ontwikkelingsbedrijf Improbable heeft er letterlijk een boek over geschreven.

En Herman had een paar dingen te zeggen over Facebook's  plannen in de metaverse. "Zeggen dat Facebook de metaverse bouwt, verwart echt het idee van wat de metaverse is", legt Herman uit. "Ten eerste bouwen ze een volledig gesloten platform dat geen van de economieën en kansen van de metaverse heeft, en dat in wezen gewoon een videogame is."

“Voor mij gaat de metaverse over een netwerk van verbonden werkelijkheden met een vrij stromende waarde-uitwisseling daartussen. De strategie van Facebook verhindert dat dit gebeurt. Het andere probleem is dat ze zich richten op ervaringen die niet zo aantrekkelijk zijn voor het publiek", legt Herman uit.

"Er zijn zoveel geweldige dingen die je kunt doen in virtuele werelden", zegt Herman. "Waarom zou je een Zoom-meeting willen bijwonen in een virtuele wereld met alle dingen die je zou kunnen doen, zoals een draak bevechten, deel uitmaken van een leger of een geweldig avontuur beleven?"

Herman eindigde door te zeggen dat hij dacht dat Meta's VR-hardware "ongelooflijk duur is, totaal niet gerelateerd is aan wat klanten willen, en nog niet overtuigend genoeg voor gebruik".

Second Life-oprichter Philip Rosedale was het daar roerend mee eens: “Facebook heeft er juist nu voor gekozen om op zoek te gaan naar ervaringen die bijna altijd gekoppeld zijn aan de VR-headset. Dus zoiets als een vergadering, je zet de VR-headset op. En er zijn alleen fundamentele wetenschappelijke problemen waar ik nu al meer dan 20 jaar mijn hoofd tegen stoot en die verband houden met een goede vergadering met een VR-headset op, waarvan ik denk dat ze niet kunnen worden opgelost, zelfs niet met 10 miljard dollar per jaar aan investeringen.”

Venture Capital

Er was wat zelfonderzoek op het Venture event van Web Summit, toen VC's en investeerders een post-mortem gaven over de schijnbaar 'dode boomjaren' van de technische industrie. "Ik denk dat de meeste VC's in de wereld zich de afgelopen jaren schuldig hebben gemaakt aan een beetje ongenuanceerdheid", zei Sabina Wizander, partner bij Creandum. "Ik verliet de markt in 2016. En toen kwam ik begin 2021 terug op de piekmarkten, en ik was in shock over waar ik op terugkwam. Bijvoorbeeld deals van 20 miljoen euro die in 48 uur werden gedaan. Je had amper tijd om onder de motorkap te kijken.”

“We waren een tijdje een beetje fucked. We bevonden ons in een waanzin waarin we gewoon geld aan het weggooien zijn”, zegt Andreas Munk Holm, oprichter van de European VC.

De VC's waren het er echter over eens dat er een nieuwe periode van soberheid is aangebroken, met een terugkeer naar sterke bedrijfsfundamentals en unit-economie.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!