Canalys is optimistisch over IT Business ondanks uitdagingen

Steve Brazier, CEO Canalys

18-11-2022 | door: Witold Kepinski
Deel dit artikel:

Canalys is optimistisch over IT Business ondanks uitdagingen

Advies en marktonderzoeksbureau Canalys is voor komend jaar optimistisch over de IT business ontwikkelingen voor channel partners, ondanks een aantal pittige uitdagingen. De groei voor channel partners zit onder andere in SaaS, IT, sustainability, cloud, security en het gebruik van marketplaces. Maar Canalys CEO Steve Brazier ziet ook uitdagingen zoals inflatie en aanzienlijke prijsstijgingen van public cloud services, energie en kredietrentes. Dit zei hij tijdens het Canalys Forums 2022 in Barcelona tegenover een duizendtal bezoekers zoals resellers, distributeurs en IT-leveranciers.

Public Cloud prijzen gaan flink stijgen

Tijdens het Canalys Forums 2022 in Barcelona blijkt dat de cloud business voor goede marges zorgt. Maar door cloud infrastructuur modernisaties verwacht Canalys CEO Steve Brazier dat de public cloud aanbieders in 2023 forse prijsstijgingen tot wel dertig procent doorvoeren. Dat wordt mede veroorzaakt door stijgende energiekosten, hogere rentetarieven en valutaschommelingen, waarbij de Amerikaanse dollar steeds sterker wordt. Daarnaast investeren public cloud providers veel in nieuwe datacenter gebouwen, netwerk-, server-, storage- en andere hardware. Ook wordt er veel software en services door datacenters ingekocht. Voor de markt in de VS is de verwachting dat de cloud prijslijst met twintig procent zal stijgen. In Europa kan de prijsstijging weleens dertig procent worden. Public cloud aanbieders besteden wereldwijd 140 miljard dollar aan nieuwe IT innovaties. Volgens Brazier zal in 2022 de helft van alle wereldwijd verscheepte servers worden gekocht door de zeven grootste cloud providers. Deze ontwikkelingen drukken de winst van de hyperscalers zoals Microsoft, AWS en Google, aldus Brazier. Om de nodige marges te halen stijgen dus de prijzen voor bepaalde cloud diensten. Dat zal aan klanten worden doorberekend. Daarom moeten business partners zoals resellers, VARs en lokale service providers hun klanten voorbereiden op hogere prijzen voor public cloud diensten. Tijdens het Canalys Forums event gaven enkele leveranciers tijdens het event aan dat een groot aantal klanten nog steeds gebruikmaakt van de on-premise infrastructuur en private cloud, waardoor niet alle applicaties naar de public cloud hoeven te gaan dankzij maximale automatisering en flexibiliteit van services.

Hyperscalers

Brazier benadrukt dat het belang van grote hyperscalers in het kanaal blijft toenemen. De cloud markt explodeerde tijdens de begindagen van de corona pandemie toen een groot deel van de wereld overging op werken op afstand. Elk kwartaal groeien public cloud partijen waarbij AWS, Microsoft en Google de belangrijkste begunstigden zijn. Deze partijen groeien ook door het steeds bredere aanbod van software en services via hun marketplaces. Zo verwacht Canalys dat de AWS Marketplace tegen 2025 tot de top-10 van distributeurs voor IT-oplossingen zal behoren. Deze cloud hyperscalers investeren op hun beurt ook sterk om een positie de komende jaren verder te verstevigen. En dat gaan ze ook doen want er is weinig concurrentie in de markt voor hyperscalers. De kosten om de public cloud te verlaten kunnen weleens hoger uitpakken dan er in te blijven, omdat organisaties en ook IT-dienstverleners veel moeten investeren in het aantrekken van mensen zoals developers en beheer. Daarom zullen organisaties meer investeren in beheer voor inzicht in cloud cost management zo vertelden grote resellers tijdens Canalys Forums.

SaaS en As-a-service

De markt voor abonnements- en as-a-service-modellen zal ook verder groeien. Deze ‘subscription revolution’ zal tegen 2027 ongeveer dertig procent uitmaken. Canalys analist Jay McBain ziet dat dertig procent van eindklanten een deel van of al hun IT uitbesteden. Resellers worden succesvoller met software & services, in het bijzonder met ecosystemen aldus Canalys. “We zien de SaaS markt voor channel partners met 20 tot 30 procent groeien. Hyperscalers groeien met veertig tot vijftig procent. We kijken met belangstelling toe hoe Dell Technologies een groei met zijn Apex aanbod bewerkstelligd. HPE GreenLake rapporteert dit jaar drie opeenvolgende kwartalen van driecijferige groei.”

Sustainability

Een verdere groeikans voor channel partners is duurzaamheid ofwel sustainability, aldus Canalys. Uit een recent onderzoeksrapport van Canalys, waarin 500 partners werden ondervraagd, blijkt dat channelbedrijven al investeren in hun duurzaamheidsstrategieën: meer dan zestig procent van de partners heeft middelen gealloceerd voor een ESG propositie. Veel channel partners hebben echter nog moeite om dit om te zetten in actie. Klanten besteden ook steeds meer aandacht aan ESG, met name op het gebied van milieuoverwegingen: 64% van de partners geeft aan dat ESG-strategieën van klanten hun IT-investering beïnvloeden en dat ze in meer dan 30% van de verzoeken om voorstellen (RFP's) worden opgenomen. Verder is er een vraag naar energiezuinige IT-toepassingen, een markt waar channel partners op in kunnen spelen. "Uit ons onderzoek blijkt dat partners al investeren in hun duurzaamheidsstrategieën. Ze zetten zich in om hun eigen impact en die van hun klanten op het milieu te verminderen", aldus Rachel Brindley, Senior Director Channels bij Canalys. "Partners kijken naar hun leveranciers om hen te ondersteunen bij het aangaan van deze uitdagingen en ze willen graag hun aanzienlijke vooruitgang op het gebied van CO2-reductie laten zien."

IT Circulair

Canalys was verder kritisch over hardware leveranciers vanwege ecologische dubbele standaarden als het gaat om het probleem van ecologische duurzaamheid, deels door bestraffen en concurreren met resellers die circulaire IT toepassingen proberen te verkopen, aldus Alastair Edwards, hoofdanalist bij Canalys. Zo meldde de Financial Times eerder dat over het aantal harde schijven dat wordt versnipperd in plaats van gewist wanneer een datacenter wordt geüpgraded. Microsoft, AWS, samen met banken, politiediensten en overheidsdiensten maken zich hier allemaal schuldig aan. Dit soort ontwikkelingen zorgt voor frustratie onder enkele channel partners, aldus Edwards. Zo is een gebrek aan normen voor de verwijdering van IT-middelen en het niet eens worden over gegevensnormen voor koolstofemissies. Wetgeving rond IT circulaire toepassingen is een grote drijfveer om de commerciële mentaliteit te veranderen. Zo vereisen openbare aanbestedingen in Frankrijk dat overheidsdepartementen en -agentschappen refurbished apparatuur opnemen.

Hybride werken

Een ander belangrijke strategie is het behouden en aantrekken van talent met goede arbeidsvoorwaarden zoals hybride werken en een bedrijfscultuur die flexibeler en betrouwbaarder is. Veel leidinggevenden menen dat werknemers vaker op kantoor effectiever is, dan werknemers die veel thuis hebben gewerkt tijdens de lockdowns op last van de overheid. Kirk Skaugen, executive vice president bij Lenovo, zei tijdens het Canalys event dat er managers zijn die een nieuw HR-beleid vaststellen sinds corona. Hij kent een organisatie die werknemers een overeenkomst laat ondertekenen dat ze minder productief zijn als ze vanuit huis werken, omdat ze bang zijn dat er over twee jaar een ongelijkheidsvooroordeel zal zijn wanneer iedereen die op kantoor werkt wel wordt gepromoveerd. Bij Lenovo worden volgens Skaugen flexibele vakantiedagen geboden.

Aongus Hegarty, president voor internationale markten bij Dell Technologies, zei dat het gaat om vaardigheden. Dat moet los staan van het verplicht aanwezig zijn op kantoren. "Door flexibel te zijn en die keuze te geven, trek je een veel bredere geografische schaal aan. Als je je ogen opent vanuit een diversiteitsperspectief, trek je een veel bredere reeks mensenvaardigheden, competenties en ervaringen aan."

Veel organisaties kunnen met de wereld mee veranderen, aldus Kobi Elbaz, HP's Global Channel Chief. "Ik denk dat we moeten kijken naar hoe we prestatie-uitkomsten op een andere manier meten, het gaat er niet om of je op kantoor bent. Sinds de pandemie vaart HP een andere koers. HP laat werknemers meer flexibiliteit toe over waar ze aanwezig kunnen zijn, en hoe laat ze taken kunnen uitvoeren. Dat is een reis die alle organisaties moeten maken, ook in de manier waarop leidinggevenden managen, waaronder ook processen en HR-processen.”

Microsoft

Microsoft, een partij waar menig reseller een flinke boterham aan verdiend, was namens bestuurder Brad Smith als grote channel speler ook aanwezig op het Canalys Forums 2022 waarin hij het nieuwe Microsoft Cloud Partner Program (MCPP) belichtte. Daarin worden resellers niet alleen beoordeeld over de punten die ze halen maar ook over hun services en (customer) experience aanbod. Smith zegt dat het nieuwe op punten gebaseerde programma van het bedrijf slechts een mechanisme is om klantgerichter te zijn. Deze aanpak stelt de partners in staat om op een unieke manier te differentiëren, vervolgt Smith daarbij wijzend dat Microsoft ook flink investeert in de nieuwe vaardigheden voor channel partners. Dat beaamde Joyce Mullen, president en CEO van Insight, die vindt dat de richting van Microsoft precies goed is. Wel vindt ze dat Insight en andere partners zelf kunnen uitzoeken hoe ze meer waarde kunnen creëren voor klanten. Dat kan onder andere door focus te leggen op de snelst groeiende sectoren van de industrie, aldus Mullen.

Terug naar nieuws overzicht
Hardware