Wordt Dynamics 365 je volgende troef?

Martijn Elfers

16-11-2022
Deel dit artikel:

Wordt Dynamics 365 je volgende troef?

Wat bedrijven als Tesla en Uber met elkaar gemeen hebben? Ze zijn altijd op zoek naar nieuwe opportunities. Dat zou ook voor Microsoft-partners moeten gelden. Want anders doen concurrenten het wel. Maar waarmee verzilver je nieuwe kansen? Ik zet in op Microsoft Dynamics 365.

Partners moeten af en toe nieuwe mogelijkheden verkennen om relevant te blijven. Geen schepen achter zich verbranden, maar wel nieuwe vaarroutes ontdekken.

Heb je bijvoorbeeld successen geboekt door klanten te helpen in hun transitie naar de Modern Workplace? Dan is een uitbreiding van het portfolio met Microsoft’s ERP- en CRM-systeem Dynamics 365 (D365) een meer dan logische volgende stap. En wel hierom:

1. De D365-markt is booming

De ERP-softwaremarkt zit stevig in de lift. Zo verwacht Market Research Future dat deze markt de komende jaren telkens met ruim 9 procent groeit, naar een omvang van ruim 110 miljard dollar in 2030. Microsoft is met D365 een belangrijke speler op die markt.

In het vierde kwartaal van het fiscale jaar 2022 zag Microsoft de D365-omzet met maar liefst 31 procent groeien. Dat is niet alleen goed nieuws voor Microsoft, maar ook voor de partners die Dynamics verkopen.

2. Perfecte match met Microsoft 365

Het mooie van D365 is dat het perfect samenwerkt met andere Microsoft-producten zoals Azure en Microsoft 365. Zo is het mogelijk om D365-records direct vanuit Teams in realtime te bewerken, bekijken en delen. De oplossingen hebben ook allemaal dezelfde look-and-feel.

Dit maakt van D365 een ‘easy sell’. Klanten die al gewend zijn aan Microsoft 365 zullen D365 snel in gebruik kunnen nemen. En dus ook snel kunnen profiteren van de productiviteitsvoordelen die een bundeling van producten biedt.

3. D365 katalysator voor omzet

Zoals opgemerkt kun je D365-licenties met aantrekkelijke winstmarges verkopen. Maar daar blijft het niet bij. Met aanvullende dienstverlening is misschien wel de meeste omzet te behalen. Denk dan aan de systeemimplementatie, doorvoeren van eventuele aanpassingen, integratie met andere bedrijfstoepassingen en training van de gebruikers.

Dit blijkt ook uit een onderzoek dat IDC uitvoerde in opdracht van Microsoft. ‘Services-led partners’ verdienen voor iedere dollar die ze omzetten met de verkoop van Microsoft-oplossingen in totaal 7,63 dollar. Deze cijfers hebben overigens niet specifiek betrekking op D365, maar ik durf de bewering wel aan dat de verhouding daarvoor nog gunstiger uitvalt.

4. Mogelijkheden voor cross-selling

De verkoop D365 opent voor partners weer nieuwe mogelijkheden. Gebruikers van Microsoft’s ERP-systeem in de cloud kunnen profiteren van het uitgebreide portfolio van producten en diensten dat Microsoft aanbiedt.

Enkele voorbeelden. Verkoop je D365 Commerce? Dan vormt D365 Connected Spaces hierop een mooie aanvulling. Met deze applicatie kunnen fysieke winkeliers de winkelervaring verbeteren door gebruik te maken van artificial intelligence en het Internet of Things. Of wat te denken van het opstellen van zeer gedetailleerde klantprofielen met behulp van D365 Customer Insights, D365 Customer Service, D365 Sales en Microsoft Power BI?

5. Sterkere klantenbinding

D365 is een regelrechte klantenbinder. Zo blijkt uit cijfers van TD Synnex dat het klantverloop bij D365 onder de 5 procent ligt. Ter vergelijking: bij de verkoop van alleen Microsoft 365 ligt het klantverloop op gemiddeld 25 procent, puur omdat klanten overstappen naar een andere reseller.

Verkoop je klanten Microsoft 365, Azure-diensten én Dynamics, dan ligt het verloop zelfs op minder dan 1 procent. Je bent voor hen dan de onestopshop én trusted advisor.

Door: Martijn Elfers (foto), Microsoft Licensing Specialist en Consultant bij TD SYNNEX

Terug naar nieuws overzicht
Cloud