Witold Kepinski - 25 november 2022

ABBA en Workday inspireren klanten en partners in veranderingen

ABBA en Workday inspireren klanten en partners in veranderingen image

Workday, speler in enterprise cloud-applicaties voor finance en human resources, kondigde tijdens zijn Workday Rising event in Stockholm een aanhoudend momentum in de EMEA-regio aan, naarmate meer organisaties Workday selecteren om digitale transformatie te stimuleren. Dit wordt gemeld door Chano Fernandez, Co-CEO Workday en andere topmanagers op het Rising event. De redactie van Dutch IT Channel en Executive People was ook aanwezig en schreef het onderstaand verslag.

Ruim 3500 klanten, partners en andere leden van de Workday community kwamen samen om het publiek te inspireren met hun verhalen en ervaringen over digitale transformatie onder het motto ‘Welcome Changemakers’, die klanten succesvoller maken door zaken te veranderen. Het Workday Rising werd spectaculair geopend door ABBA componist, muzikant en zanger Björn Ulvaeus. Hij vertelde over ABBA Voyage, een virtuele concertresidentie van de Zweedse popgroep ABBA. De concerten bevatten virtuele avatars (genaamd 'ABBAtars'), die de groep weergeven zoals ze in 1977 verschenen. De concerten worden gehouden in een speciaal gebouwde locatie in het Queen Elizabeth Olympic Park in Londen, officieel de ABBA Arena genoemd.

Tevredenheid van werknemers en klanten

Chano Fernandez, Co-CEO Workday en andere topmananagers bespraken daarna hoe organisaties zich vaker wenden tot de Workday Enterprise Management Cloud oplossingen, die zelfde Intelligent data core en datamodel gebruiken. Dit helpt klanten door complexe omgevingen te navigeren en gegevens en inzichten te integreren om betere en snellere bedrijfsresultaten te behalen, aldus Fernandez. Met Workday Financial Management en Workday Human Capital Management (HCM) kunnen financiële en HR-teams snel reageren op verschuivingen in de zakelijke omgeving en meer waarde leveren aan het bedrijf zo meldt de Amerikaanse SaaS leverancier. Andere interessante toepassingen zijn Workday Adaptive Planning, Workday Peakon Employee Voice en Workday Strategic Sourcing. Meer is ook mogelijk met de modules Analytics and Reporting, Payroll and Workforce Management, Spend Management, Talent Management, Professional Services Automation, Student, het Today customer experience portal en Extend, voor het bouwen van op maat gemaakte applicaties met low-code.

Bij het gebruik van deze toepassingen staat de tevredenheid van werknemers (user experience) voorop. Tevreden werknemers zorgen voor tevreden klanten, aldus de co-CEO. Workday koestert ook zijn klanten, het heeft een NPS-score van 95 plus bij zijn bijna 10.000 klanten. Om de klanten tevreden te houden is het aantal uren voor software onderhoud tot drie uur per week teruggebracht.

Duurzaamheid

Het portfolio van Workday is de afgelopen tijd verrijkt met eigen innovaties en door overnames van Peakon, Scout en VNDLY. Zo speelt Peakon technologie een rol bij ESG uitdagingen. “Een voorbeeld hiervan is Peakon Employee Voice. Dat is een tool waarmee je niet alleen middels enquêtes uit kunt vragen wat er onder je medewerkers leeft, maar waarmee je ze in staat stelt om ook echt feedback te geven en de interactie aan te gaan; desgewenst anoniem. Dergelijke tooling is op dit moment heel erg belangrijk om ervoor te zorgen dat je medewerkers aan je bindt en kunt behouden. Want door de juiste KPI’s te definiëren en te bepalen hoe je daarop meet en stuurt, leveren wij sturingsinformatie die veel meer zegt dan alleen maar de financiële gegevens uit het jaarverslag”, aldus Hette Molema Vice President Workday Benelux.

Het in 2019 overgenomen Scout RFP is een cloudgebaseerd platform voor strategische sourcing en leveranciersbetrokkenheid. Dit platform geliefd is bij inkoopteams die een belangrijke verschuiving ondergaan om de uitgaven beter te optimaliseren. Workday kan hierdoor klanten een moderne source-to-pay-oplossing leveren voor uitgavenbeheer. Ze kunnen zaken plannen, uitvoeren, analyseren en uitbreiden in één systeem.

Het in 2021 overgenomen VNDLY is een speler in cloudgebaseerde technologie voor extern personeel en leveranciersbeheer. Met VNDLY biedt Workday organisaties een uniforme oplossing voor personeelsoptimalisatie die organisaties helpt bij het beheren van alle soorten werknemers - in loondienst, per uur, tijdelijk en uitbesteed - en een holistische talentstrategie ondersteunt, inclusief inzicht in kosten, personeelsplanningsbehoeften en naleving.

Klanten en cases

Workday blijft volgens Fernandez snel groeien in de EMEA-regio met meer dan 2.000 klanten, waaronder Asda, Basic Fit, franprix, Glovo, Mazars en Telpark. Het bedrijf heeft een aanzienlijke groei doorgemaakt in Frankrijk, Duitsland, het VK en andere Europese landen. Tijdens het Workday event toonde PUMA een case rond het stroomlijnen van wereldwijde HR-processen met Workday. PUMA stroomlijnt zijn wereldwijde HR-processen met één intuïtief systeem van Workday. Door alle informatie en taken in één systeem samen te brengen, veranderde PUMA fundamenteel de manier waarop het HR beheert. Dit meldt PUMA tijdens het Workday Rising 2022 event Stockholm waar de case wordt besproken. Puma werkt in een zeer competitieve omgeving waar ze moeten innoveren, evolueren en producten snel op de markt moeten brengen. Het is dus essentieel om ervoor te zorgen dat ze over de juiste mensen en technologie beschikken om hun groei te ondersteunen. Ze kozen voor Workday omdat ze hun processen wilden stroomlijnen en hun verouderde HRIS wilden vervangen door een intuïtieve oplossing tegen lagere bedrijfskosten.

Partners

Workday wil verder groeien met partners. Er wordt al nauwe samengewerkt met grote cloud partijen zoals Google Cloud, AWS, Microsoft Azure en IBM. Tevens ook met grote system integratoren zoals Capgemini, Deloitte en Accenture. Om de komende jaren met bestaande en nieuwe Workday partners aan te trekken is er het Industry-Focused Programma voor EMEA Partners gelanceerd. Het bedrijf wil zo komende jaren doorgroeien met meer partners die de Workday HCM, finance en ERP IT services toepassingen aan klanten kunnen verkopen. Voortbouwend op de recente lancering van het Industry Accelerators-programma in de VS, zal de eerste golf van het Workday Industry Accelerators-programma in EMEA gericht zijn op het helpen van bank- en kapitaalmarkten en verzekeringssectoren in het VK om samen met Workday-partners hun enterprise cloud-transformatie te versnellen Deloitte en PwC. Naar verwachting zullen meer landen, industrieën en partners worden toegevoegd naarmate Workday dit programma in de regio blijft uitbreiden. Workday-klanten in de bank- en kapitaalmarkten en de verzekeringssector kunnen nu gebruikmaken van diepgaande branche-expertise van partners. Workday-partners zullen nauw samenwerken met klanten om nog meer innovatieve en doelgerichte oplossingen te leveren die helpen bij het transformeren van financiën, human resources (HR) en planning.

Diversity

Workday maakte tot slot zijn resultaten bekend van een wereldwijd onderzoek waaruit blijkt dat de meerderheid van organisaties investeert in diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI), maar dat veel organisaties niet over de benodigde data beschikken of deze niet effectief gebruiken om strategieën en zakelijke impact te sturen. Het onderzoek is eind 2022 uitgevoerd onder meer dan 3.100 HR-professionals en C-level leidinggevenden met verantwoordelijkheid voor diversiteitsinitiatieven binnen de organisatie, om inzicht te krijgen in de motivaties, activiteiten en vooruitgang met betrekking tot DEI. Het Workday-onderzoek werd samen met Sapio Research uitgevoerd in 23 landen en toont aan dat er vooruitgang is geboekt, maar dat er ook nog duidelijke kansen zijn, waaronder de noodzaak om de zakelijke impact van DEI te meten en data te gebruiken om vooruitgang effectiever te volgen.

Uit het onderzoek blijkt dat ondanks het huidige economische klimaat, de meerderheid van de respondenten een toename rapporteert van het aantal specifieke DEI-rollen binnen hun organisatie en dat investeringen voor DEI-initiatieven in het volgende boekjaar zullen toenemen (35%) of in ieder geval gelijk zullen blijven (45%).

Maar hoewel de meerderheid van organisaties nu enige vorm van strategische aanpak van DEI heeft, zegt 39% van respondenten wereldwijd dat momenteel nog geen strategische aanpak bestaat, wat het moeilijk maakt om van het stellen van doelen tot het bereiken van doelen te gaan. Dit komt vooral voor in de regio Azië-Pacific en Japan (APJ), waar 52% van de respondenten aangaven een lage of opkomende strategische aanpak voor DEI te hebben, fors meer dan in Australië en Nieuw-Zeeland (35%), Europa (39%), Noord-Amerika (34%) en Zuid-Afrika (22%). Bijna een derde (32%) van de wereldwijde respondenten verklaarde dat hun bedrijf leiderschap en betrokkenheid in de top van de organisatie nodig heeft om vooruitgang te boeken.

Een van de andere belangrijke redenen voor een gebrek aan strategische aanpak ligt bij data en rapportages over DEI-activiteiten: slechts 20% van de respondenten meet de zakelijke impact en waarde van DEI-initiatieven. 60% merkt daarnaast op dat het bijhouden van voortgang een uitdaging is, waarvoor nieuwe systemen en software nodig zijn om de DEI-strategie en -implementatie volledig te kunnen ondersteunen.

Door: Witold Kepinski

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!