Zoho: groeien doe je met een geïntegreerd CRM systeem

Jean-Paul Damen, Head of Key Account Management / HRM bij Zoho

Zoho: groeien doe je met een geïntegreerd CRM systeem

Suvish Viswanathan, Head of Marketing Zoho UK + Europe

04-12-2022 | door: Witold Kepinski en Teus Molenaar
Deel dit artikel:

Zoho: groeien doe je met een geïntegreerd CRM systeem

Het besturingssysteem van uw bedrijf. Zo afficheert Zoho zijn geïntegreerd platform Zoho One met tal van cloudapplicaties die toegankelijk zijn op elk apparaat. “Het mooie is dat organisaties klein kunnen beginnen en uitbreiden binnen hetzelfde platform”, zegt Jean-Paul Damen, Head of Key Accountmanagement / HRM bij Zoho Corporation.

Dutch IT Channel spreekt Damen en zijn collega Suvish Viswanathan (Head of Marketing UK + Europe) tijdens de Gartner IT Symposium/Xpo conferentie in Barcelona. Zoho heeft er een stand. "Gartners inzichten ondersteunen ons om veel operationele problemen aan te pakken die IT-afdelingen in Mid Market en Enterprise bedrijven hebben”, zegt Damen.

Want, wat is Zoho? We hebben het over 55+ Zoho cloud-based business applicaties, die ook toegankelijk zijn op de verschillende besturingssystemen van mobiele apparaten. “Wij hebben alles in huis om de bedrijfsvoering te automatiseren en alles is geïntegreerd binnen één platform; dat maakt het beheer eenvoudig”, stelt Viswanathan.

Damen voegt eraan toe: “En onze oplossingen adresseren twee onderwerpen die op deze conferentie rondzingen, twee aspecten waar elke CIO een antwoord op wil. Het eerste heeft te maken met de energiecrisis. Wij maken het IT-landschap binnen een organisatie eenvoudig; daarmee bespaar je energie. Het tweede betreft de arbeidstekorten. Het is moeilijk om ontwikkelaars en beheerders te vinden. Zoho biedt klanten een lage toetredingsdrempel. Voor reguliere implementaties heb je geen externe consultants nodig, mensen bij Mid Market plus bedrijven zijn vaak slim en vaardig genoeg om implementaties zelf op te pakken."

Viswanathan: “Precies. Voordat een bedrijf een PHP-ontwikkelaar aan het werk zet, bijvoorbeeld, doet het er goed aan om eerst eens rond te kijken wat er standaard al op de markt aanwezig is. Je hoeft niet alles zelf uit te vinden.”

Geen silo’s

Viswanathan benadrukt dat het van oorsprong Indiase Zoho een geïntegreerd platform biedt. “Veel IT-managers worstelen met tools en applicaties die in silo’s opereren. Dat is bij ons niet het geval. En de integratie is uitgangspunt van het ontwerp; niet iets dat we later uitvoeren. Op zichzelf scheelt dat trouwens ook geld, want het integreren van applicaties en tools die afzonderlijk van elkaar werken, kost nu eenmaal geld. Dat bespaar je met onze oplossingen. Vooral nu veel bedrijven hybride werkplekken hebben, is dat van belang. Iemand die op de plaats van zijn voorkeur werkt, beschikt met Zoho over dezelfde gereedschappen als zou hij op kantoor werken.”

Sterke groei met partners

Zoho One is het vlaggenschip van de onderneming. Zoals gemeld een verzameling van apps en tools waarmee vrijwel de complete bedrijfsvoering is af te vangen. Van marketing tot sales, van orderverwerking tot klantcontact, van e-mail tot boekhouding. En alles wat er verder nog bij komt kijken. Voor MKB, maar ook voor de grote organisaties.

“Dat is ook het mooie van Zoho: je kunt beginnen met een enkele applicatie en later groeien en uitbreiden door probleemloos meer apps toe te voegen.”, vertelt Damen. “Dat is voor onze partners ook een voordeel: zij gaan een vertrouwensrelatie aan met hun klanten voor de langere termijn. Mochten zich toch ingewikkelde vraagstukken voordoen, dan kunnen onze partners altijd terugvallen op onze specialisten.”

Volgens Damen groeit Zoho snel in Nederland. “Mede dankzij onze partners. Ons platform wordt steeds meer gebruikt door grote accounts. Vaak beginnen ze Zoho in kleine bedrijfsonderdelen te gebruiken om te zien wat Zoho kan, voordat ze uitbreiden.”

Door: Teus Molenaar en Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht
Cloud