Reuters: Meta moet van EDPB toestemming vragen voor gepersonaliseerde advertenties

07-12-2022 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

Reuters: Meta moet van EDPB toestemming vragen voor gepersonaliseerde advertenties

Meta mag binnenkort alleen nog gepersonaliseerde advertenties tonen aan gebruikers die  expliciet toestemming hebben gegeven voor het gebruik van hun gegevens. Dit oordeelt de Europese privacytoezichthouder EDPB in een nog vertrouwelijk besluit.

Reuters meldt op basis van een bron dat de EPDB de duimschroeven verder aandraait bij Meta wat betreft het advertentiebeleid van het bedrijf. Het besulit is genomen in een zaak die enkele jaren geleden van start ging na een klacht van de Oostenrijkse privacyactivist Max Schrems. De activist diende bij de Ierse Data Protection Officer een klacht in over de door doorgifte van persoonsgegevens door Facebook Ireland aan diens moederbedrijf in de Verenigde Staten (VS). Schrems beargumenteerde hierbij dat gebruikers de keuze zouden moeten hebben of het bedrijf hun data mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden. Op dit moment vraagt Facebook gebruikers alleen akkoord te gaan met algemene voorwaarden.

Nog niet officieel aangekondigd

Het besluit is nog niet officieel aangekondigd door de EDPB. Een woordvoerder van de Europese toezichthouder wil geen details delen over het genomen besluit. Wel meldt zij dat de EDPB actie heeft ondernomen nadat nationale toezichthouders in de EU zich niet konden vinden in de manier waarop de Ierse toezichthouder met de kwestie omsprong. Meta wil niet inhoudelijk reageren op de berichtgeving van Reuters.

Het besluit zou een flinke tegenslag zijn voor Meta, dat in belangrijke mate afhankelijk is van zijn advertentiemodel. Meta verloor dinsdag bijna zeven procent aan waarde op de beurs. 

Terug naar nieuws overzicht