Cyberaanval op Makro-moederbedrijf Metro
Metro, moederbedrijf van groothandel Makro, is getroffen door een cyberaanval. Door de aanval zijn er problemen met de verspreiding van reclamefolders.
Dit melden Makro Nederland en moederbedrijf Metro op Twitter. Een andere klant meldt op Twitter bij Makro Nederland problemen toen hij met zijn creditcard probeerde te betalen. Het is onbekend of ook dit probleem verband houdt met de aanval.
Hi mis bulldog, die komt eraan! Makro/Metro International is echter helaas het slachtoffer van een cyberaanval. Op dit moment werken we hard om onze IT-infrastructuur volledig te herstellen. Hierdoor is de folder van week 49 helaas enkele dagen vertraagd. 1/2
— Makro Nederland (@MakroNederland) December 8, 2022
Kassa's offline
Retail Detail, een Belgisch vakblad, meldt op basis van bronnen dat de kassa's in de winkels momenteel alleen in offline modus werken. Ook zijn de winkels uitsluitend telefonisch bereikbaar en is de bezorgdienst van Makro stopgezet.
Het is onduidelijk of het gaat om een nieuwe cyberaanval, of de aanval verband houdt met een aanval in oktober. Metro werd op 17 oktober door een aanval getroffen, die een week lang problemen veroorzaakten. Deze problemen leken op 24 oktober opgelost.