Russische desinformatie had nauwelijks invloed op verkiezingen VS

De desinformatie die Rusland in de aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 verspreidde heeft de wijze waarop Amerikanen stemden nauwelijks beïnvloed. 70% van deze desinformatie is getoond aan slechts 1% van de Twitter-gebruikers. Het merendeel hiervan identificeert zich als Republikein.
Dit blijkt uit een onderzoekspaper die deze week in Nature is gepubliceerd. De paper is opgesteld door Gregory Eady, Tom Paskhalis, Jan Zilinsky, Richard Bonneau, Jonathan Nagler en Joshua Tucker verbonden aan de New York University, University of Copenhagen, Trinity College Dublin en Technical University of Munich. Zij analyseerden meer dan 700.000 posts die tussen april en oktober 2016 op Twitter zijn geplaatst door accounts die in verband zijn gebracht met Internet Research Agency. Internet Research Agency zou op zijn beurt onderdeel hebben uitgemaakt van de Russische desinformatiecampagne. De organisatie is in 2018 aangeklaagd wegens inmenging in de verkiezingen.
Stemgedrag nauwelijks beïnvloed
De onderzoekers concluderen dat de Russische desinformatie niet veel invloed heeft gehad op het stemgedrag van gebruikers die deze informatie voorgeschoteld kregen. Het merendeel van deze groep zou toch al voor Donald Trump hebben willen stemmen. Hun mening zou door de desinformatiecampagne nauwelijks zijn beïnvloed.
Ook zou de impact van de campagne zijn verminderd doordat de desinformatie deels verloren ging in nieuws en politieke content vanuit de VS. Respondenten zouden in de laatste maand voor de verkiezingen zo'n 4 Twitter-posts met Russische desinformatie hebben gezien, ten opzichte van 106 posts van reguliere Amerikaanse media en 35 posts van Amerikaanse politici.
Bevindingen onderschrijven eerder onderzoek
De bevindingen onderschrijven een eerder onderzoek uit 2018 door de Cyprus University of Technology, University College London en University of Alabama. Zij analyseerden toen 27.000 tweets gerelateerd aan Internet Research Agency. Ook deze onderzoekers concludeerden dat de invloed van de campagne minimaal is geweest.
Meer informatie is hier beschikbaar.