Wouter Hoeffnagel - 16 januari 2023

Europees Hof: Europeanen hebben recht op inzage in partijen met wie hun data is gedeeld

Europees Hof: Europeanen hebben recht op inzage in partijen met wie hun data is gedeeld image

Europeanen hebben het recht te weten welke partijen over hun data beschikking en met wie deze partijen gevoelige gegevens mogen delen. Dit oordeelt het Europees Hof van Justitie in een recente uitspraak.

Het hof deed de uitspraak nadat het hoogste gerechtshof van Oostenrijk over de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) een zaak had doorgestuurd naar het Europees Hof voor advies. In deze zaak eist een Oostenrijker van de Österreichische Post inzage in de partijen met wie dit postbedrijf zijn persoonlijke gegevens had doorgestuurd.

'Marketingdoeleinden' is niet concreet genoeg

Österreichische Post meldden in de rechtszaak de gegevens voor marketingdoeleinden te hebben gedeeld. Onder meer IT-bedrijven, bedrijven die nieuwsbrieven versturen, politieke partijen en liefdadigheidsinstellingen zouden toegang hebben gekregen tot de gegevens. De Oostenrijker nam hiermee geen genoegen en wil meer inzicht in de partijen die zijn gegevens ontvingen.

Het Europees Hof oordeelt nu dat Österreichische Post niet concreet genoeg is. Europeanen hebben volgens het Europees Hof het recht om te weten met welke instanties persoonsgegevens zijn gedeeld. Indien een verzoek binnenkomt om inzage in deze partijen, moeten daarom de specifieke namen van ontvangende partijen worden gedeeld.

Transparantie

Vincent de Winter, Regional Manager Benelux bij Piwik PRO, zegt in een redactie over deze uitspraak: “Dit besluit door het Europese Hof is een belangrijke stap in het beantwoorden van de terechte en groeiende vraag van EU-burgers naar meer transparantie over het gebruik van hun persoonlijke gegevens door organisaties. De meeste mensen hebben geen idee met welke organisaties hun gegevens allemaal worden gedeeld, laat staan met welk doel. Daarvoor krijgen ze nu meer mogelijkheden. Dit besluit betekent wel dat organisaties beter moeten bijhouden met wie ze data van hun gebruikers of klanten delen. Dit is een flinke uitdaging, vooral voor grote organisaties met een complexe mix van marketingoplossingen. De kans is groot dat daaronder technologieën en oplossingen zijn die persoonlijke informatie verzamelen en verwerken en deze vervolgens doorsturen naar derden, bijvoorbeeld voor advertentiedoeleinden. Niet alle marketingoplossingen zijn daarin transparant. Vooral organisaties die werken met ‘BigTech’-oplossingen zullen het hier moeilijk hebben, omdat vaak niet duidelijk is waar gegevens worden opgeslagen en wie er toegang toe heeft. Facebook heeft bijvoorbeeld openlijk toegegeven dat het geen idee heeft wat er gebeurt met alle gegevens die het verzamelt."

 Hij vervolgt: "Het is daarom belangrijk dat organisaties deze datastromen nu goed in kaart brengen, zodat ze eventuele informatieverzoeken van burgers kunnen beantwoorden. Het is aan te raden om tools en oplossingen te kiezen die organisaties de volledige controle geven over de klantgegevens die worden verzameld. Daarmee is het makkelijker om alle gegevensstromen in kaart te brengen. Maak gebruik van serviceproviders met transparante gegevensstromen die gemakkelijk te volgen zijn en daarmee ook makkelijk uit te leggen zijn aan klanten/bezoekers.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!