Wouter Hoeffnagel - 17 januari 2023

Toenemend gebruik van tech in retail zet IT-teams onder druk

Toenemend gebruik van tech in retail zet IT-teams onder druk image

Door een onzekere macro-omgeving en een groeiend verlangen van consumenten naar een steeds persoonlijkere behandeling, zijn retailers in 2023 steeds selectiever met het uitgeven van geld. Retailers moeten flexibele, op maat gemaakte winkelervaringen bieden om nieuwe bezoekers aan te trekken en zowel online als in de winkel klanten aan zich te binden. Het is voor IT-teams een zware last zijn om het tempo van technologische veranderingen bij te benen en een naadloos verloop van IT-operaties te garanderen.

Dit voorspelt Aruba, onderdeel van Hewlett Packard Enterprise, die het bedrijf deelde tijdens NRF 2023. Aruba en Foresight Factory definiëren vijf manieren waarop de retailervaring in 2023 veranderen, om retailers te helpen de gevolgen hiervan vast te stellen voor hun IT-teams en netwerken. De bevindingen bieden een overtuigend argument voor een flexibeler en wendbaarder consumptiemodel. Denk bijvoorbeeld aan Network-as-as-Service (NaaS) om het netwerk en het IT-team te ontlasten, een grotere schaalbaarheid mogelijk te maken en een meer op bedrijfsresultaten gerichte netwerkoplossing te leveren.

Immersive digitale ervaringen

Terwijl retailers vechten om klanten opnieuw in de winkel te krijgen, investeren ze meer in technologieën om de winkelervaring te verdiepen en te differentiëren. Aruba verwacht dat AR en VR - waarmee het winkelende publiek nog voor de aankoop een beter idee kan krijgen van hoe producten in hun leven passen - volledig worden ingebed in de user experience (UX) bij een retailer.

Leveringsopties worden diverser

De consument verwacht steeds meer bezorgopties op aanvraag, op basis van tijd en locatie. Retailers en supermarkten handelen bestellingen steeds vaker op hybride wijze af en bieden naast traditionele leveringsmethoden ook andere opties bieden, zoals dark stores, bezorgingscentra, grab & go ‘pop-ups’ en flitskoeriers. Het gebruik van verbeterde geolocatiediensten en mobiele winkels biedt retailers de kans om het verkooppunt rechtstreeks naar de woning of de werkplek van de consument te brengen.

In-store wordt slimmer voor meer plezier en efficiëntie

Naarmate e-commerce steeds geavanceerdere concurrentie-opties biedt, worden in-store ruimtes opnieuw gedefinieerd zodat ze zich niet alleen richten op verbeterde klanttevredenheid en personalisatie, maar ook op efficiëntere bedrijfsvoering. Fysieke winkels worden meer ‘verbonden’, waarbij innovaties zoals slimme paskamers en kassaloze uitgangen worden ingezet om klanten tevreden te stellen. Daarnaast bieden IoT-sensoren real-time inzicht om operationele besparingen en duurzaamheidsambities te ondersteunen.

Intelligent voorraadbeheer dragen bij aan de loyaliteit van de consument

In het huidige tijdperk van instant gratification verwachten consumenten dat retailers alles leveren wat ze willen hebben en wanneer ze dat willen hebben. Aruba verwacht een toename van automatisering en voorspellende technologie om de voorraad nauwkeuriger bij te houden en in real-time aan de vraag van de consument te voldoen. Slimme robots in magazijnen en distributiecentra worden de operaties daarnaast intelligenter maken, waardoor ‘made-to-order’ gemeengoed. Het gevolg: minder verspilling en minder overtollige voorraad.

Showrooming wordt streaming

Livestreaming vanuit fysieke winkels wordt steeds gebruikelijker naarmate merken de volgende stap willen maken in showrooming, waarmee klanten een kijkje achter de schermen krijgen. Zulke ervaringen zorgen ervoor dat retailers hun resterende fysieke ruimtes optimaal benutten.

“Of het nu gaat om immersive ervaringen, livestreaming of nieuwe leveringsmethoden, de technologievereisten voor retailers worden steeds complexer. Het succesvol adopteren van nieuwe en moderne technologie zal echter afhankelijk zijn van het hebben van de juiste infrastructuur om die ondersteunen,” zegt Gerri Hinkel, Director, Solutions and Vertical Marketing bij Aruba. “In het licht van constante verandering hebben retailers voorspelbaarheid en vertrouwen nodig in de flexibiliteit van hun netwerk om te kunnen voldoen aan de veranderende eisen van de consument. Hun IT-teams mogen niet gebukt gaan onder de voortdurende digitaliseringslast."

“Om dit te bereiken, moeten retailers hun netwerk anders benaderen en kijken naar alternatieve consumptiemodellen, zoals NaaS. Zo kunnen ze ervoor zorgen dat ze niet alleen de flexibiliteit hebben om zich aan te passen als de eisen veranderen, maar dat ze ook zijn verzekerd van een goed presterend, veilig, betrouwbaar en geautomatiseerd netwerk waarmee ze nieuwe klantgerichte en smart store-initiatieven kunnen faciliteren.”

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!