Wouter Hoeffnagel - 18 januari 2023

Canalys: Krimp op de smartphonemarkt in vierde kwartaal

Canalys: Krimp op de smartphonemarkt in vierde kwartaal image

De verzendingen van smartphones is in het vierde kwartaal van 2022 met 17% op jaarbasis gedaald, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Canalys. Als we kijken naar het volledige jaar 2022 komt de krimp uit op 11%; in totaal zijn bijna 1,2 miljard smartphones verscheept afgelopen jaar.

De cijfers weerspiegelen een zeer uitdagend jaar voor alle smartphoneleveranciers. Apple was in het vierde kwartaal marktleider en wist met 25% zijn grootste marktaandeel ooit te verwerven. Dit ondanks een krimpende vraag en productieproblemen in Zhengzhou. Samsung eindigt het kwartaal met een marktaandeel van 20%, maar was over heel 2022 juist de grootste leverancier. Xiaomi behoudt zijn derde positie in de markt. Dit ondanks dat het aandeel van het bedrijf daalde tot 11% in het vierde kwartaal, wat Canalys grotendeels wijt uitdagingen in India. OPPO en vivo rondde de top vijf af met respectievelijk 10% en 8% marktaandeel.

canalys-smartphonemarkt-2022.jpg

Moeilijke macro-economische omgeving

"Smartphone-leveranciers hebben het in 2022 moeilijk gehad in een moeilijke macro-economische omgeving. Q4 markeert de slechtste jaarlijkse en Q4-prestaties in tien jaar", licht onderzoeksanalist Runar Bjørhovde van Canalys toe. “Het kanaal is zeer voorzichtig met het aannemen van nieuwe voorraden, wat bijdraagt aan lage verzendingen in het vierde kwartaal. Sterke promotionele prikkels van verkopers en kanalen hielp tijdens het vakantieverkoopseizoen met het verminderen van de voorraadniveaus. Terwijl de vraag in het lage tot middensegment in voorgaande kwartalen snel daalde, begon de vraag in het hogere segment in het vierde kwartaal te verzwakken. De prestaties van de markt in het vierde kwartaal van 2022 staan in schril contrast met het vierde kwartaal van 2021, toen de vraag toenam en de problemen met het aanbod afnamen.”

"Leveranciers benaderen 2023 voorzichtig, prioriteit geven aan winstgevendheid en het beschermen van marktaandeel", zegt Canalys Research Analyst Le Xuan Chiew. “Verkopers verlagen de kosten om zich aan te passen aan de nieuwe marktrealiteit. Het opbouwen van sterke partnerschappen met het kanaal is belangrijk voor het beschermen van marktaandelen, aangezien moeilijke marktomstandigheden voor zowel kanaalpartners als leveranciers gemakkelijk kunnen leiden tot moeizame onderhandelingen.”

canalys-smartphonemarkt-2022-2.jpg

Wereldwijde smartphonemarkt 2022

Canalys voorspelt een vlakke tot marginale groei voor de smartphonemarkt in 2023, waarbij de omstandigheden naar verwachting moeilijk blijven. "Hoewel de inflatiedruk geleidelijk afneemt, beperken de effecten van renteverhogingen, economische vertragingen en een steeds moeilijker wordende arbeidsmarkt het marktpotentieel", legt Chiew uit. “Dit heeft een negatieve invloed op verzadigde, door het midden- tot hoge segment gedomineerde markten, zoals West-Europa en Noord-Amerika. Hoewel de heropening van China het vertrouwen van de binnenlandse consument en het bedrijfsleven verbetert, hebben de stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid waarschijnlijk pas over zes tot negen maanden effect en blijft de vraag in China op korte termijn uitdagend. Toch groeien sommige regio's waarschijnlijk in de tweede helft van 2023. Met name Zuidoost-Azië laat naar verwachting enig economisch herstel en een heropleving van het toerisme in China zien, wat de zakelijke activiteiten stimuleert."

canalys-smartphonemarkt-2022-3.png

 

canalys-smartphonemarkt-2022-4.png

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!