Canalys: Cybersecurity blijft belangrijke groeisector voor channelpartners

20-01-2023 | door: Wouter Hoeffnagel
Deel dit artikel:

Canalys: Cybersecurity blijft belangrijke groeisector voor channelpartners

De wereldwijde uitgaven voor cyberbeveiliging inclusief zakelijke producten en diensten stijgen in 2023 met 13,2%, voorspelt marktonderzoeker Canalys. Cybersecurity blijft een belangrijke groeisector blijven voor kanaalpartners.

De totale uitgaven in 2023 bedragen naar verwachting in het gunstigste geval 223,8 miljard dollar, waarbij de levering van cyberbeveiligingsdiensten sneller groeit dan de productverzendingen. Aanhoudende verhoogde dreigingsniveaus houden cyberbeveiliging hoog op de lijst met investeringsprioriteiten voor organisaties. Maar niet alle geplande projecten worden goedgekeurd. De druk op budgethouders neemt toe om de uitgaven onder de loep te nemen en zich alleen te concentreren op de meest urgente behoeften op het gebied van cyberbeveiliging, met als doel het minimaliseren van het risico op inbreuken. De uitgaven bij overheden en bedrijven stijgen, maar investeringen door kleinere bedrijven nemen af naarmate de economische omstandigheden verslechteren.

Cybersecurity verbreden en verdiepen

Het evoluerende bedreigingslandschap blijft organisaties onder druk zetten om hun cybersecurity te verbreden en te verdiepen, de detectiemogelijkheden uit te breiden en de reactie op incidenten te verbeteren in 2023. “Ransomware blijft de grootste bedreiging voor organisaties vanuit operationeel, financieel en merkperspectief. Maar de opkomst en het misbruik van generatieve AI-modellen, zoals ChatGPT, verhoogt het risico in 2023 naar een ander niveau”, licht Matthew Ball, hoofdanalist bij Canalys, toe.

“Dit maakt de creatie van kwaadaardige code op industriële schaal door meer bedreigingsactoren mogelijk en versnellen, en de frequentie en het bereik van aanvallen vergroten. Organisaties worstelen al met de huidige dreigingsniveaus en kunnen het zich niet veroorloven om te bezuinigen, omdat dit hen nog kwetsbaarder maakt. In plaats daarvan moeten ze nauwer samenwerken met channelpartners om slimmere investeringen te doen.”

canalys-cybersecurity-2023.jpg

Vraag naar cybersecuritydiensten groeit

De levering van cybersecuritydiensten, waaronder advies, outsourcing, implementatie, integratie, onderhoud en beheerde diensten, groeit naar verwachting met 14,1% tot 144,3 miljard dollar in 2023. Dit is in 2023 goed zijn voor 64,5% van de wereldwijde cyberbeveiligingsmarkt. "Organisaties gaan dit jaar door met het transformeren van hun cyberbeveiligingsstrategieën om hun weerbaarheid te vergroten. De implementatie van Zero Trust-architecturen om de kwetsbaarheden aan te pakken die de afgelopen drie jaar sinds het begin van de pandemie met succes zijn uitgebuit, is het centrale thema”, zegt Srikara Upadhyaya, onderzoeksanalist bij Canalys. “Dit leidt tot meer adviesopdrachten voor channelpartners en creëert kansen voor het implementeren en integreren van meerdere producten van verschillende leveranciers, terwijl de operationele complexiteit wordt verminderd via beheerde services. In totaal loopt in 2023 meer dan 90% van de totale uitgaven voor cyberbeveiligingsproducten en -diensten via kanaalpartners.”

Verzendingen van cybersecurityproducten waaronder eindpuntbeveiliging, netwerkbeveiliging, web- en e-mailbeveiliging, gegevensbeveiliging, identiteits- en toegangsbeheer, en kwetsbaarheids- en beveiligingsanalyses groeien in 2023 met 11,7% tot 79,5 miljard dollar. Dit vertegenwoordigt een robuuste groei voor de technologie sector. Tegelijkertijd is er vertraging ten opzichte van het niveau van 2022 toen organisaties hun uitgaven verhoogden om bestaande verdedigingen te upgraden en nieuwe mogelijkheden toe te voegen, met name op het gebied van cloud-, IoT/OT- en identiteitsbeveiliging.

De omvang van de deals blijft in 2023 toenemen. Dit verlengt echter ook de verkoopcycli, aangezien meer lagen binnen de organisatie van de klant akkoord moeten gaan. Het presenteren van risicobeoordelingen en het aantonen van een rendement op investering wordt nog belangrijker voor channelpartners, verwacht Canalys. Maar de totale uitgaven voor cyberbeveiliging na jaren van chronische onderinvestering blijven nog altijd onder het niveau dat nodig is om het tij te keren tegen bedreigingen.

Terug naar nieuws overzicht
Security