Floris Hulshoff Pol - 23 januari 2023

Slachtoffers van ransomware betalen steeds vaker niet

Slachtoffers van ransomware betalen steeds vaker niet image

De 'winst' van ranomwarebendes is het voorbije jaar met zo'n 40% gedaald. De belangrijkste reden is dat slachtoffers steeds vaker weigeren te betalen.

Waar 2020 en 2021 nog recordjaren waren voor criminele bendes met zo'n 765 miljoen dollar aan binnengehaald losgeld, is dat illegale inkomen het afgelopen jaar met veertig procent gedaald. Dat becijferde blockchain analysebedrijf Chainanalysis op basis van bewegingen binnen de cryptomarkt. In 2022 waren er meer ransomware-aanvallen dan ooit, maar dat leidde dus niet meteen tot meer geld stellen de analisten.

Degelijke back-upstrategie

Chainanalysis zoekt de oorzaak hier voor een deel bij de slachtoffers zelf, die er vaker voor zouden kiezen om het losgeld niet te betalen. Traditionele ransomware versleutelt bestanden zodat je er niet meer aan kan. Steeds meer bedrijven hebben echter een degelijke back-upstrategie, waardoor ze vaak snel weer aan de slag kunnen. De bendes zijn dan ook al overgestapt op bijkomende tactieken zoals het dreigen met datalekken of DDoS-aanvallen. En toch lijken meer slachtoffers geneigd om niet in te gaan op die eisen.

Volgens cybersecuritybedrijf Coveware betaalde in 2019 nog 76% van de slachtoffers het losgeld, terwijl dat in 2022 daalde naar 41%. Meer dan de helft van de gehackte bedrijven kiest er dus voor om op een andere manier met zo'n aanval om te gaan. Mogelijk toont dat een veranderende houding tegenover ransomware. Bedrijven zijn helemaal niet zeker dat hun probleem van de baan is wanneer ze het losgeld betalen, en omdat er zoveel lekken zijn, is de publieke backlash tegenover een aanval voor het bedrijf zelf ook minder groot.

Daarnaast is er nog het feit dat je bedrijf op die manier de georganiseerde misdaad financiert. Vooral dat aspect krijgt de laatste jaren meer aandacht, onder meer in de Verenigde Staten waar men werkt aan sancties tegen bedrijven die losgeld betalen.

In samenwerking met Data News

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!