Floris Hulshoff Pol - 25 januari 2023

De toekomst is NaaS: HPE Aruba deelt zijn voorspellingen voor dit jaar

De toekomst is NaaS: HPE Aruba deelt zijn voorspellingen voor dit jaar image

De wereld beweegt steeds meer naar een digital-first economie en ook het bedrijfslandschap is grondig aan het veranderen. Van gedistribueerde werkomgevingen tot snelle digitale transformatie en versnelde cloud-adoptie, business as usual is niet meer aan de orde. Aruba, onderdeel van Hewlett Packard Enterprise, deelt zijn belangrijkste voorspellingen en trends voor 2023.

  1. Eind 2023 zal 20% van de organisaties een NaaS-strategie hebben geadopteerd
    Gezien het huidige economische klimaat, heeft IT behoefte aan flexibiliteit in de manier waarop netwerkinfrastructuur wordt aangeschaft, ingezet en beheerd om netwerkteams in staat te stellen bedrijfsresultaten te leveren in plaats van alleen apparaten te beheren. Migratie naar een network-as-a-service (NaaS)-framework stelt IT in staat de modernisering van het netwerk te versnellen en toch binnen het budget, de IT-resources en de planning te blijven. Uit eigen onderzoek blijkt dat de belangstelling voor dit model toeneemt: in 86% van de EMEA-bedrijven ligt de transitie naar een NaaS-model inmiddels op tafel.

    Ook voor partners biedt de transitie naar NaaS een grote kans. De rol van het kanaal in de groeiende populariteit van NaaS is duidelijk: op de vraag bij wie respondenten NaaS zouden kopen, scoren IT-resellers heel sterk. Daarnaast biedt NaaS het kanaal nieuwe kansen voor het leveren van gespecialiseerde diensten met toegevoegde waarde en de mogelijkheid op nieuwe inkomstenstromen. Partners die in 2023 succesvol willen zijn, kunnen zich hier dus maar beter goed op voorbereiden.

    Bovendien zal de adoptie van een NaaS-strategie organisaties helpen om duurzaamheidsdoelstellingen te behalen, aangezien toonaangevende NaaS-leveranciers CO2-neutrale en recycling-productiestrategieën hanteren, maar hierover later meer.

  2. Ingebouwde beveiliging vervangt firewalls rond het netwerk
    Het verminderen van cybersecurity-risico’s is een belangrijke operationele zorg geworden. Transformatie naar een meer geautomatiseerde beveiligingsarchitectuur is een IT-vereiste. Organisaties kunnen niet langer firewalls rond het netwerk plaatsen om zich te beschermen tegen dreigingen en kwetsbaarheden. Beveiliging moet worden ingebouwd in elk aspect van de netwerkinfrastructuur, van Wi-Fi-toegangspunten tot LAN-, campus- en datacenterschakelaars, WAN-gateways en uitbreidingen naar de cloud. Zero trust en SASE-frameworks zullen meer met elkaar verweven raken, niet alleen om de organisatie te beschermen tegen dreigingen, maar om microsegmentatie toe te passen op de hele IT-stack, inclusief gebruikers, aangesloten apparaten, toepassingen, netwerkdiensten, computer- en opslagplatforms.

  3. Locatiediensten maken nieuwe bedrijfsmodellen en meer efficiëntie mogelijk
    Uitdagende arbeidsmarkten en terugkerende problemen in de toeleveringsketen zullen bedrijven dwingen efficiënter, productiever en vindingrijker te worden. Door te streven naar een situationeel bewustzijn van activa, voorraden, werk in uitvoering, werknemers, klanten, aannemers en leveringsketens zullen kosten, middelen, kwaliteit en intellectueel eigendom beter kunnen worden gecontroleerd. Daartoe moeten gegevens van de informatietechnologie (IT), het internet of things (IoT) en de operationele technologie (OT) worden samengevoegd met contextuele informatie over de omgeving. Een nieuwe focus zal worden gelegd op het verkrijgen van de nauwkeurige locatie van werkactiviteiten en activa, de identiteit van mensen en machines, de real-time toepassingen die worden gebruikt en door wie of wat, en de security posture van elk apparaat en elke machine.

  4. SLA-metingen zullen gebaseerd zijn op de gebruikerservaring, niet op uptime en de beschikbaarheid van verbindingen
    IT moet zijn netwerken optimaliseren om te voldoen aan de eisen van hybride werken. Bedrijven zullen speciale teams hebben die prioriteit geven aan een naadloze digitale eindgebruikerservaring voor werknemers en klanten. De aanpassing aan een klantgerichte visie in plaats van een netwerkvisie vereist volledige end-to-end zichtbaarheid en inzicht op applicatieniveau om te weten of de kwaliteit van de ervaring voldoet aan de verwachtingen van de eindgebruiker. Strakke controle van netwerkprestaties is niet langer voldoende. Het snel en op afstand kunnen identificeren en oplossen van problemen met applicaties en prestaties wordt essentieel om een naadloze digitale ervaring voor de eindgebruiker te garanderen, ongeacht waar gebruikers verbinding maken.

  5. AIOps verschuift van het bieden van inzichten naar het leveren van geautomatiseerde oplossingen
    Nu AI, de adoptie van de cloud en de toegang tot enorme hoeveelheden gegevens gemeengoed zijn geworden in netwerkbeheeroplossingen, komt automatisering centraal te staan. Het identificeren van de clustering van soortgelijke foutsymptomen in een netwerk leidt tot georkestreerde workflows die IT-organisaties gemakkelijker de mogelijkheid bieden om oplossingen toe te staan een probleem automatisch te verhelpen. De noodzaak om de IT-efficiëntie te stroomlijnen en meer te doen met minder, leidt tot door mensen ondersteunde workflows die beheerders in staat stellen aanbevolen wijzigingen en hun impact te onderzoeken, en vervolgens herstel van lopende voorvallen in de productie mogelijk maken.

  6. Duurzaamheid staat bovenaan op de bedrijfsagenda
    De komende twee tot drie jaar zal de ecologische verantwoordelijkheid van IT-investeringen volgens Canalys bij de topprioriteiten van organisaties horen. NaaS biedt organisaties een concrete oplossing om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Ze krijgen toegang tot duurzame netwerken die ze als een abonnement van experts kunnen afnemen. Daarnaast laat de samenwerking met een ervaren NaaS-leverancier partners profiteren van diepgaande en brede kennis van producten en oplossingen. Daarmee kunnen ze klanten een netwerkconfiguratie garanderen die hun energieverbruik optimaliseert.

    In het aanbieden van NaaS is het belangrijk om ook de milieuvriendelijke aanpak van netwerken in de hele IT-toeleveringsketen te benadrukken. NaaS-partners zullen klanten moeten verzekeren dat ze samenwerken met gecertificeerde duurzame leveranciers, zodat ze gerust kunnen zijn dat duurzame doelstellingen bovenaan in de waardeketen verankerd zitten.

    Vaak gaan NaaS-diensten gepaard met IT asset disposition (ITAD)-services. Dat is een praktijk die is opgebouwd rond het klimaatbewust recyclen of verwijderen van ongewenste IT-apparatuur. Door ontmanteling van activa in hun NaaS-aanpak te integreren, kunnen partners hun klanten de handvatten geven om een rol te spelen in de circulaire economie. Daarbij is het de bedoeling om de levenscyclus van producten zoveel mogelijk te verlengen.

  7. De IT-vaardigheidskloof zal groter worden
    Onder impuls van de beschikbare technologieën ziet het toekomstige IT-landschap er veelbelovend uit. Toch is er één obstakel dat we zeker moeten aanpakken: de groeiende kloof op het gebied van digitale vaardigheden. Als de vaardigheidskloof niet wordt gedicht, zouden veertien G20-landen volgens schattingen een cumulatieve bbp-groei van 11,5 biljoen dollar kunnen mislopen.

    Het tekort aan technisch talent heeft natuurlijk niet alleen gevolgen voor de IT-sector, maar voor elke industrie die digitale veranderingen wil doorvoeren. In het kader van digitale transformatie moeten we de vaardigheidskloof vanuit het kanaal aanpakken. Klanten blijven zoeken naar IT-implementaties die zowel gericht als gespecialiseerd zijn. Daarom moeten de partners in het kanaal hun kennis van deze aanbiedingen aanscherpen. Gelukkig kunnen ze rekenen op partnerprogramma’s waarmee leveranciers hen de juiste kennis met betrekking tot IT-evoluties aanreiken.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!