Witold Kepinski - 07 februari 2023

CloudFabrix bouwt universeel AIOps-management platform

Beheerders kunnen er hun hoofd over breken: “Hoe houden we de complete infrastructuur van een IT-omgeving onder controle.” Als er meerdere cloud-providers bij het IT-landschap betrokken zijn wordt het alsmaar complexer. De in Pleasanton (Californië) gevestigde startup CloudFabrix claimt een oplossing te bouwen waarbij, dankzij de inzet van AI, de zaken sterk vereenvoudigd worden. Men ziet zich als de Data-centric AIOps marktleider en uitvinder van het Robotic Data Automation Fabric Platform.

CloudFabrix bouwt universeel AIOps-management platform image

Het management van CloudFabrix, dat onder leiding staat van CEO Raju Datla, is een hecht team van vijf man dat al meerdere startups met succes opzet en verkocht heeft. Hoewel het niet hardop gezegd wordt, zou het niet vreemd zijn te denken dat Cisco aan de zijlijn de ontwikkelingen met veel interesse volgt. Ook de entrepreneurs zijn bij dat bedrijf geen onbekende.

Het managen van een IT-infrastructuur zorgt voor veel uitdagingen. Het is niet alleen complex met tal van domeinen en systemen, er worden ook hoge eisen gesteld aan het datamanagement. Na vele jaren moet veel procesdata nog reproduceerbaar zijn. De enige oplossing is automatiseren. Het complexe probleem moet met een frisse kijk aangepakt worden, iets waar bestaande bedrijven niet altijd sterk in zijn. Vandaar dat een startup die greenfield begint betere kansen heeft.

De CloudFabrix-oplossing maakt gebruik van containers (via Kubernetes maar ook Docker), is helemaal in software geïmplementeerd en werkt op Amazon AWS. Het zit als een laag tussen de microservices (containers) en de cloud. Hoewel het product nog lang niet helemaal uitgekristalliseerd is, hebben bekende grote namen zoals IBM, Cisco, HPE en DXC nu al interesse getoond en integraties gerealiseerd. Met name managed serviceproviders hebben grote behoefte aan dit type oplossingen, omdat het afhandelen van incidenten een kostbaar proces is. Zo vroeg mogelijk signaleren en lokaliseren helpt bij het verhogen van de operationele stabiliteit en het verlagen van de kosten.

cloudfabrix_2023.jpg

Het dashboard kan met behulp van een no code / low code omgeving op maat gemaakt worden voor de klanten en zelfs per doelgroep bij de klanten. Medewerkers in het servicemanagement center zoeken immers andere informatie dan het high level management. Maar alle informatie is uiteindelijk op dezelfde signalen (events, logs en traces) gebaseerd.

Ook in andere omgevingen is de technologie goed te gebruiken. Zo zou aan de hand van het gedrag/gebruik van een automobilist een serviceprogramma op maat gemaakt kunnen worden. Dit maatwerk kan kosten verlagen en de klanttevredenheid juist verhogen.

Maar ook bij cybersecurity zijn er krachtige toepassingen.  Log Intelligence as a Service is zeer effectief bij het implementeren van cyberbeveiligingsoplossingen via logarchivering, -analyses en het voorkomen van beveiligingslekken door het optimaliseren van Security Incident and Event Management (SIEM), voorspellende business analytics, incident response, cloud automatisering en orkestratie.

Door: Hans Steeman

 

 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!