Wouter Hoeffnagel - 06 februari 2023

Canalys: Forse krimp op pc-markt en lichte groei op tabletmarkt

Canalys: Forse krimp op pc-markt en lichte groei op tabletmarkt image

Uit de meest recente gegevens van Canalys blijkt dat de De wereldwijde verzending van pc's (inclusief tablets) is in het vierde kwartaal van 2022 met 21% gedaald tot 105,6 miljoen eenheden, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Canalys. Tegelijkertijd noteert de tabletmarkt een lichte groei van 1% op jaarbasis. Het totaal aantal verscheepte pc's en tablets in het volledige jaar 2022 komt hiermee uit op 434,5 miljoen eenheden.

het gaat om een krimp van 13% ten opzichte van 2021 toen er bijna een half miljard apparaten werden verzonden. De tabletmarkt is in het vierde kwartaal veerkrachtig gebleken met een groei van de verzending van 1% tot 42,3 miljoen eenheden. 2022 eindigde met een totaal van 150,8 miljoen verzonden tablets, een daling van 5% ten opzichte van 2021. Chromebook-verzendingen bereikten 3,6 miljoen eenheden in Q4 2022, een daling van 10% per jaar. Dit brengt het aantal zendingen voor het volledige jaar 2022 op 17,7 miljoen eenheden, wat neerkomt op een daling van 48% ten opzichte van 2021.

canalys-pc-markt-02-2023.jpg

Bescheiden groei voor tabletmarkt

Het wereldwijd aantal verscheepte tablets is gegroeid na drie opeenvolgende kwartalen van daling. De markt noteert een bescheiden groei van 1% op jaarbasis in het vierde kwartaal van 2022. Apple behoudt de eerste plaats in de ranglijst met 19 miljoen verscheepte. Het bedrijf beschikt over een wereldwijd marktaandeel van 46%, waarbij onder meer de lancering van iPads met M2-chip voor succes zorgde.

Samsung staat op de tweede positie met 7,6 miljoen verscheepte eenheden. Het bedrijf noteert een groei van 10% op jaarbasis en heeft 18% van de markt in handen. Amazon volgt met 3,5 miljoen eenheden na een krimp van 10% op jaarbasis. Het bedrijf wist een grotere daling af te wenden met forse kortingen op zijn Fire-tablets rond Black Friday. Lenovo en Huawei eindigen als vierde en vijfde. Beide partijen noteren krimp met respectievelijk 51% en 36%. Het totale aantal zendingen door andere leveranciers groeide met 4%, wat wijst op de komst van nieuwe leveranciers op de tabletmarkt.

'Vraag naar tablets is gezond gebleven'

"De vraag naar tablets is gezond gebleven ondanks de verslechterende economische omstandigheden", zegt Himani Mukka, analist bij Canalys. “Marktleider Apple hielp de algehele groei aandrijven met nieuwe premium productlanceringen, wat aantoont dat klanten positief reageren op overtuigende innovatie in de ruimte. Aanzienlijke kortingen en promoties van verkopers en detailhandelaren tijdens de feestdagen hielpen ook om de vraag te stimuleren, aangezien consumenten hun budget wilden oprekken. Op commercieel vlak hebben zowel bedrijven als overheden echter een meer voorzichtige benadering aangenomen van IT-uitgaven, waardoor sommige plannen voor digitale transformatie zoals de aanschaf van tablets in de wacht zijn gezet.”

“Ondanks de daling vanaf 2021 lagen de verscheepte volumes van tablets in 2022 ver boven het niveau van vóór de pandemie en blijven de kansen voor toekomstige groei intact”, voegt Mukka toe. “De behoefte aan digitalisering van het onderwijs blijft hoog in opkomende markten, die vanwege prijs- en connectiviteitsvoordelen vaak de voorkeur geven aan tablets boven notebooks. Verkopers doen hun best om dit segment te betreden en een first-mover-voordeel te behalen. Tablets zagen ook wat hernieuwde belangstelling en innovatie op CES 2023, met de nadruk op productiviteitsverbeteringen en premium gebruikerservaringen. Werknemers die onderweg zijn, prosumers, contactpunten met klanten en hubs voor kantoorconferenties vertegenwoordigen allemaal commerciële grenzen waar tablets waarschijnlijk zullen aanslaan.”

canalys-pc-markt-02-2023-2.jpg

Vraag naar Chromebooks opnieuw gedaald

Hoewel het aantal Chromebooks voor het zesde achtereenvolgende kwartaal is gedaald, valt de daling in het vierde kwartaal van 2022 lager uit dan in de voorgaande vijf kwartalen. De markt noteert een krimp van 10%. "Hoge kortingen in de detailhandel en een impuls voor aankopen op scholen brachten wat uitstel op de Chromebook-markt", zegt Ishan Dutt, Senior Analyst bij Canalys.

“Maar de totale verzendingen in 2022 waren bijna 50% lager dan in 2021, wat de mate benadrukt waarin een ‘terugkeer naar normaal’ het lot van het segment beïnvloedt. Nu uitbreiding naar commerciële omgevingen een uitdaging blijft en de consumentenuitgaven beperkt blijven, wachten Chromebook-leveranciers op de vernieuwingscyclus van het onderwijs in belangrijke markten zoals in de VS, Japan en Europa om weer aanzienlijke volumes te helpen genereren. Met de huidige druk op de budgetten van de publieke sector, verwacht Canalys dit jaar slechts kleine kansen, aangezien voorraadopruiming op korte termijn een focus blijft voor leveranciers en het kanaal voorafgaand aan het back-to-schoolseizoen. Aanzienlijke groei vindt waarschijnlijk pas in 2024 plaats als apparaten die tijdens de pandemiepiek zijn gekocht het einde van hun levensduur bereiken. Ook zal er een mogelijkheid zijn om producten met een hogere waarde te leveren, aangezien studenten en docenten hogere verwachtingen hebben ontwikkeld voor apparaten die vaak worden gebruikt. Met digitale curricula stevig ingebed in onderwijssystemen, is de vraag naar Chromebooks op de lange termijn consistent en cyclisch."

HP is marktleider in Chromebook-segment

HP herovert de eerste plaats in de Chromebook-ranglijst en is de enige leverancier die in het vierde kwartaal van 2022 groei noteert. Het aantal zendingen steeg met 117% op jaarbasis tot iets meer dan een miljoen eenheden. Acer valt terug naar de tweede plaats met 710.000 verzendingen in het kwartaal na een daling van 22%. De rest van de top vijf is ongewijzigd ten opzichte van het derde kwartaal van 2022. Lenovo staat op de derde plaats met 550.000 verzonden eenheden, wat neerkomt op een krimp van 27%. Dell en Asus staan op vierde en vijfde plek met krimp van respectievelijk 25% en 37%.

In de totale pc-markt (desktops, notebooks en tablets) is Apple in het vierde kwartaal van 2022 marktleider met 25,5 miljoen verzonden eenheden. Het bedrijf noteert een groei van 5% op jaarbasis en breidt zijn marktaandeel uit tot 24%. Lenovo eindigt als tweede speler en staat de eerste plaats af aan Apple. Het bedrijf verscheepte 17,9 miljoen apparaten en noteert op jaarbasis een daling van 32%. HP en Dell behouden de derde en vierde plaats met respectievelijk 13,2 miljoen en 10,9 miljoen verscheepte eenheden. Samsung rondt de top vijf af met een groei van 6% op jaarbasis en 8,3 miljoen verscheepte units.

canalys-pc-markt-02-2023-3.png

canalys-pc-markt-02-2023-4.png

canalys-pc-markt-02-2023-5.png

canalys-pc-markt-02-2023-6.png

canalys-pc-markt-02-2023-7.png

canalys-pc-markt-02-2023-8.png

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!