Floris Hulshoff Pol - 15 februari 2023

Onderzoek: Israëlisch bedrijf zet nepaccounts in voor beïnvloeden van verkiezingen

Onderzoek: Israëlisch bedrijf zet nepaccounts in voor beïnvloeden van verkiezingen image

Een Israëlisch bedrijf maakt zich naar verluid schuldig aan het beïnvloeden van verkiezingen, onder meer door de verspreiding van desinformatie. Het bedrijf zou onder meer verkiezingen in Nigeria hebben beïnvloed via zijn campagnes.

Dit blijkt uit onderzoek van meer dan honderd journalisten uit diverse landen. Onder meer The Guardian en ZDF waren hierbij betrokken. Een drietal journalisten ging undercover bij het Israëlische bedrijf en deden zich voor als adviseurs van een zakenman. Deze zakenman zou de verkiezingen in een Afrikaans land willen manipuleren en benaderde daarvoor de eigenaar van het bedrijf.

'27 presidentsverkiezingen succesvol beïnvloed'

Deze eigenaar claimt dat zijn organisatie 33 presidentsverkiezingen heeft geprobeerd te beïnvloeden. In 27 gevallen zouden deze pogingen succesvol zijn geweest. Om welke verkiezingen het gaat en in welke landen deze plaatsvonden is onduidelijk. Hierdoor kan de authenticiteit van de claim niet worden gecontroleerd.

Wel staat volgens de betrokken journalisten vast dat het spookbedrijf - dat nergens officieel is geregistreerd - de presidentsverkiezingen in Nigeria in 2015 heeft geprobeerd te beïnvloeden. Het zou daarbij hebben samengewerkt met Cambridge Analytica, dat later in opspraak kwam wegens het gebruik van Facebook-data voor het beïnvloeden van de Amerikaanse verkiezingen.

Nepprofielen creëren

Het bedrijf levert ook software voor het creëren van nepprofielen op social media. De topman stelt dat deze software meer dan 30.000 van dergelijke profielen kan aanmaken, inclusief foto, geboortedatum, e-mailadres en geboortedatum. In sommige gevallen zouden de profielen ook worden voorzien van een creditcardnummer of telefoonnummer. De accounts zijn actief op diverse platforms, waaronder Facebook, LinkedIn, Instagram, Telegram en Twitter.

Bij een van deze profielen is zonder toestemming een foto van een Nederlander gebruikt. Het gaat daarbij om de 25-jarige Tom van Rooijen, die zelf workshops geeft over onder meer desinformatie en online 'trollenfabrieken'. "Ik weet dat dit kan gebeuren. Ik geef er zelfs les over, maar ook dan kun je blijkbaar zelf slachtoffer worden", zegt Van Rooijen tegen de NOS. Hij heeft inmiddels het nepaccount gerapporteerd op Twitter. Dit platform wil echter dat Van Rooijen eerst zijn identitei bewijst voordat het actie wil ondernemen. "Daarvoor moet ik een identiteitsbewijs uploaden, maar dat doe ik liever niet", aldus Van Rooijen.

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!