Wouter Hoeffnagel - 06 maart 2023

Grote webwinkels melden ondanks niet altijd telefoonnummer van klantenservice

Grote webwinkels melden ondanks niet altijd telefoonnummer van klantenservice image

Grote webwinkels bieden niet altijd de mogelijkheid rechtstreeks in contact te treden met de klantenservice. Dit is wettelijk echter wel verplicht.

Dit blijkt uit een inventarisatie van de NOS, dat bij de honderd grootste webwinkels controleerde of een telefoonnummer van de klantenservice is vermeld. Het hanteerde hierbij de Twinkle100-ranglijst. In twaalf gevallen bleken webshops geen telefoonnummer op hun website te hebben staan. Het gaat daarbij om Amazon, Asos, Conrad, Flink, Greetz, HelloFresh, HBM Machine, Jack & Jones, Shein, Veepee, VidaxXL en Zar.

Consumentenbond krijgt regelmatig klachten

De Consumentenbond meldt regelmatig klachten te krijgen over het onderwerp. "Dat heeft onder andere te maken met technologische ontwikkelingen. Sommige bedrijven vervangen hun personeel door chatbots, maar vaak zijn die niet goed genoeg. Mensen willen ook persoonlijk contact", aldus een woordvoerder van de Consumentenbond.

Asos, VidaXL, Shein en Jack & Jones reageerden niet op een verzoek van de NOS om een reactie. Amazon, Veepee, HelloFresh en Zara willen niet inhoudelijk reageren, maar verwijzen wel naar andere mogelijkheden waarop klanten telefonisch contact kunnen leggen. Conrad en HBM Machines melden de verplichting van een telefoonnummer te onderzoeken, terwijl Greetz hieraan zegt te werken. Flink heeft naar aanleiding van de vragen van de NOS het telefoonnummer toegevoegd.

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!