Artificial Intelligence verandert de toekomst van mobiliteit
Als tech-evangelist voor Amazon Web Services (AWS) reis ik veel, en ontmoet daarbij veel verschillende mensen. Omdat mijn focus ligt op Artificial Intelligence (AI) en machine learning kom ik veel mooie oplossingen tegen die klanten van AWS hebben gebouwd op onze technologie.
Een van de gebieden waarop veel moois gebeurt op het gebied AI en machine learning is de automotive-branche. Ondertussen zijn er veel klanten die op basis van AWS-technologie vooruitstrevende toepassingen hebben gebouwd in deze sector.
‘Loodgieterswerk’
AWS bestaat sinds 2006, en ons doel is om organisaties te voorzien van cloud based IT-services waarmee zij sneller kunnen werken, om zich volledig te richten op hun businessoplossingen, in plaats van het ‘loodgieterswerk’ van het onderhouden van de ICT infrastructuur.
Want de waarde van de business zit in de oplossingen die je voor je klanten ontwikkelt. Het managen van Windows servers voegt erg weinig echte waarde toe voor het bedrijf en jouw klanten. Daarom is het goed om op ons cloud based platform te vertrouwen, om als het ware ‘op onze schouders te staan’
Visie
meer dan 90 procent van alle AWS-diensten komt van de feedback die onze klanten ons geven. Wij zeggen niet ‘dit is onze visie op AI, doe dat’, maar wij luisteren naar de klant om te leren welke technologie zij nodig hebben om te focussen op de business. Dat geldt ook voor de oplossingen in de automotive.
Automotive klanten maken natuurlijk gebruik van onze reken- en opslagdiensten.. Maar wat wij zien is dat het veel verder gaat, en wat er nu in de automotive branche gebeurt is ok op andere branches van toepassingen. We zien een verschuiving van manufacturing naar services. Het gaat om de ervaring van het rijden, hoe voel ik me in deze auto, hoe past deze auto bij mijn leven, en ik wil in mijn auto alles doen wat ik daarbuiten ook doe. En ze zoeken de beste technologie om deze ervaring te ontwikkelen.
Ingrijpende verandering
Dat is een ingrijpende verandering. Nieuwe technologieën en maatschappelijke trends - zoals verbonden, autonome, gedeelde en elektrische auto’s – brengen de grootste transformatie tot stand waarmee de auto-industrie ooit is geconfronteerd. Je kunt wel een mooie auto hebben als leverancier, maar hij moet aansluiten bij de steeds veeleisender gebruikers. Dat is de uitdaging voor de bouwers van traditionele auto’s, die eigenlijk een softwarebedrijf moeten worden, om een auto die al goed is nog beter te maken. Dat is waar AI een rol speelt. Bestuurders willen een natuurlijke interactie met technologie.
Auto’s worden elektrisch, en zijn voortdurend verbonden. We komen aan bij een punt waar je zonder goede connectie niet goed kunt rijden. Auto’s worden slimmer, met sensoren overal. Ze rapporteren over van alles, ze geven je informatie, waarschuwen je, geven adviezen over onderhoud. En cloud computing zorgt voor een enorme verandering in de manier waarop die bedrijven werken. Sensoren waren ooit lokale sensors, maar meer en meer wordt er data heen en weer gezonden naar de cloud.
AI, ML en DL
Autobedrijven investeren al meer dan twee decennia geïnvesteerd in verbonden voertuigen, maar hebben geen rendement op die investering kunnen behalen. Hun focus ligt nu op het creëren van functies en diensten die toegevoegde waarde hebben voor de klant en het bedrijf, zoals het delen van auto’s en voorspellende onderhoudsdiensten. Ze willen waarde creëren voor bestuurders. Met behulp van cloudtechnologie kunnen autobedrijven intelligente, gepersonaliseerde verbonden functies en omzet genererende mobiliteitsdiensten bouwen, terwijl ze eigenaar blijven van jouw data en merkbeleving. Ze kunnen Machine Learning, IoT en data-analyse gebruiken om namens hun klanten te innoveren.
Efficiënt rijden
Wat betekent dit nu voor de automotive-branche? De bedrijven in deze sector staan onder toenemende druk op de winstgevendheid en moeten oplossingen vinden om de algehele efficiëntie van hun productie- en supply chain-activiteiten te vergroten. Een mooi voorbeeld is een bedrijf in de VS, Convoy, een logistiek bedrijf uit Seattle, dat zag dat 40 procent van de kilometers die gereden werden door trucks werden gereden met lege wagens. Dat is natuurlijk enorm inefficiënt. Dus ze besloten een platform te lanceren op basis van machine learning waar truckers op kunnen inloggen, om te zien of er een lading in de buurt is die zij kunnen meenemen, in plaats van een bepaalde route leeg te rijden.
Sensoren
Er is ook een toenemende behoefte aan het verbinden, beheren, beveiligen en beheren van de gegevens van miljoenen voertuigen zoals permutaties, modeljaren en gebruikspatronen. Dit is een van de meest complexe uitdagingen voor CIO's in de auto-industrie. Bovendien moeten gegevens in verschillende formaten worden opgenomen en geanalyseerd om een verbinding tot stand te brengen, inzichten te verkrijgen, automatiseringstools te ontwikkelen en potentiële problemen te voorspellen, zoals apparatuur- of productdefecten. Iedere auto heeft bijvoorbeeld minimaal 120 sensoren, die continu enorme hoeveelheden data versturen. Dit, gecombineerd met de historische data, wordt verwerkt op de infrastructuur van AWS om te komen tot de statistieken die de kijkers op hun scherm zien.
Ook Toyota heeft bijvoorbeeld deep learning ingezet om autonoom rijden veiliger te maken. Dit gaat op de infrastructuur van AWS vier keer sneller dan voorheen, waardoor de trainingstijd voor de algoritmen wordt teruggebracht van dagen naar uren. Er zijn nog legio voorbeelden, maar waar het uiteindelijk om gaat is dat dergelijke toepassingen de branche volledig veranderen, in het voordeel van de gebruikers. Dankzij AI zal de rijervaring volledig veranderen,
Julien Simon is Tech evangelist AI en machine learning bij AWS