Nederlanders vrezen cybercriminaliteit, groeiende groep mijdt internet
Een toenemend aantal Nederlanders mijdt het internet uit angst voor cybercriminaliteit. Uit cijfers van Eurostat, het bureau voor de statistiek van de Europese Unie, blijkt dat 44 procent van de Europeanen in 2019 minder actief was op internet vanwege zorgen over de beveiliging. Nederlanders waren zelfs nóg voorzichtiger.
Een kwart van de Europeanen geeft volgens het rapport liever geen persoonlijke informatie door aan sociale netwerkdiensten als Facebook en Instagram. Nederlanders zijn daar nog huiveriger voor: bijna 40 procent doet dat niet. Ook logt 40 procent van de Nederlanders liever niet in op openbare wifinetwerken. Meer dan een kwart wil geen apps, muziek of software downloaden. Online shoppen wordt door 21 procent van de Nederlanders gezien als te gevaarlijk en 13 procent wil niet internetbankieren. Een kleine groep, 8 procent, wil via internet ook niet meer communiceren met publieke diensten zoals de Belastingdienst.
Dat Nederlanders voorzichtiger worden is niet zo gek. Volgens Eurostat heeft de helft van de Nederlanders ervaring met cybercriminaliteit in hun privéomgeving. Ze worden er meer mee geconfronteerd dan de meeste andere Europeanen. Dat zou kunnen komen door het hoge internetgebruik in ons land. Nederlandse bedrijven werden overigens net zo vaak slachtoffer van internetcriminaliteit als bedrijven in andere Europese landen. In 2018 werd 1 op de 10 Nederlandse bedrijven getroffen door minstens één incident, waaronder phishing- en ransomware-aanvallen.
Economische slagkracht
Het is goed om te zien dat er in Nederland steeds meer kennis is over beveiliging en dat die kennis ook wordt toegepast door consumenten en bedrijven. Waakzaam zijn bij het gebruik van e-mail en browsers, het beter beschermen van systemen door sterke wachtwoorden en wachtwoordmanagers te gebruiken en het regelmatig maken van back-ups zijn effectieve methoden om de beveiliging op te schroeven.
Een groeiende groep Nederlanders besluit om het internet te mijden. Dat is zorgelijk. Je ziet het ook aan het feit dat cybercriminaliteit een bijna dagelijks onderdeel van het landelijke nieuws is geworden. Maar zowel bedrijven als consumenten kunnen niet om het internet heen. En dat moeten ze ook niet willen. Het zou funest zijn voor de economische slagkracht van Nederland en het maakt het leven van consumenten er een stuk lastiger op.
Een goed voorbeeld daarvan is internetbankieren, dat volledig ingeburgerd is. Wie nog papieren afschriften wil ontvangen of overboekingen wil doen via de post, moet daar tegenwoordig flink voor betalen. En wie bewust geen gebruik maakt van sociale of zakelijke netwerkdiensten (zoals LinkedIn of Yammer) loopt het risico in een digitaal isolement te komen – en daarmee ook sociale gelegenheden en zakelijke kansen in het echte leven te missen.
Weerbaar
In plaats van jezelf afschermen, is het beter om jezelf te beschermen tegen cybercriminaliteit. Security awareness training kan daar enorm bij helpen. Zulke trainingen zijn tegenwoordig veelvuldig beschikbaar. Ze maken mensen bekend met de gevaren op het internet en leren mensen hoe ze risico’s moeten herkennen. Op die manier worden gebruikers weerbaar. Ze kunnen dan alle mogelijkheden van het internet gebruiken, zonder zich telkens zorgen te maken. Ze weten wat ze moeten doen als ze geconfronteerd worden met potentieel gevaarlijke e-mails, links en webpagina’s. Want ook hier geldt: voorkomen is beter dan genezen!
Door: Jelle Wieringa, Technical Evangelist bij KnowBe4